خبرهای داغ:
حجت الاسلام آقا تهرانی در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

مجلس به حوزه کودک و نوجوان بیشتر اهمیت بدهد/ افزایش کتاب‌های خارجی کودک و نوجوان برای کشور خوب نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه افزایش کتاب‌های خارجی کودک و نوجوان برای کشور خوب نیست، بر لزوم نگاه ویژه مجلس به حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد.
کد خبر: ۹۵۱۲۲۸۵
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

مجلس هم باید به حوزه کودک و نوجوان بیشتر اهمیت بدهد/ افزایش کتاب‌های خارجی کودک و نوجوان برای بستر فرهنگی کشور خوب نیست

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرگزاری بسیج در خصوص جایگاه بخش کودک و نوجوان در حوزه نشر، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در جریان این بازدید فرمودند:«برای جذب کودکان و نوجوانان هرچقدر می‌توانید از لحاظ کمیت و کیفیت کار کنید. هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک غلبه دارد که عیب بزرگی است.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: خدارا شاکریم که مقام معظم رهبری امروز به بازدید از نمایشگاه کتاب اختصاص دادند، از دیر باز رهبر انقلاب نسبت به کتاب، کتاب‌خوانی و نشر کتاب نگاه و توجه ویژه‌ای داشته و دارند و این امر باعش شده تا ساختار نمایشگاه کتاب قوی باشد.

رهبر انقلاب اهمیت ویژه‌ای برای حوزه کتاب قائل هستند

حجت الاسلام آقاتهرانی افزود: رهبر انقلاب اهمیت ویژه‌ای برای حوزه کتاب قائل هستند، ایشان نسبت به  ساختار کتاب‌های کودک و نوجوان بیانات ارزشمندی را فرمایش کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: کتاب‌های  کودک یکی از مشغله‌های ذهنی پدران و مادران است که برای درک و رشد فرزندانشان لازم است، آن هم در شرایطی که فضای مجازی هم به صحنه آمده است، برخی خیال می‌کنند کمبود کتاب خوانی را با فضای مجازی جبران کنند و یا جایگزینی برای کتاب باشد، در حقیقت به ویژه برای کودک و نوجوان اینطور نیست.

حجت الاسلام آقاتهرانی با اشاره به اینکه کتاب‌های کودک تنها کتاب‌های قصه نیست، گفت: بلکه شامل کتاب‌های مربوط به کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف است، تا بتواند ابعاد وجودی کودکان و نوجوانان را رشد بدهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس  با بیان اینکه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان باید خلاقیت ایجاد کند، تصریح کرد: این کتاب ها از نظر علمی، آموزشی ارزش  داشته باشد و در اشکال مختلف دینی،مذهبی، نقاشی ، روانشناسی و تاریخی پاسخگوی آنها در سنین مختلف باشد و خوشبختانه گروه سنی برای کودکان مشخص شده است و این کتاب‌ها با تأثیر بیشتری باشد اقبال بیشتری بچه ها نسبت به این کتاب‌ها نشان می‌دهند.

کتاب‌های صوتی و تصویری به شکل رایگان در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده شود

حجت الاسلام آقاتهرانی با تأکید براینکه رنگ‌ها در قالب کتاب خیلی به لحاظ روانشناسی گویا است، اضافه کرد: کودکان و نوجوانان اقبال بیشتری نشان می‌دهند و فضای مجازی هم به این جهت مهم است که کتاب‌های صوتی و تصویری به شکل رایگان در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده شود و دسترسی برای دریافت آنها برای خانواده‌ها آسان باشد.

نویسندگان حوزه کتاب کودک و نوجوان با روانشناسی کودک آشنا باشند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه نویسندگان حوزه کتاب کودک و نوجوان با روانشناسی کودک آشنا باشند، افزود: مخصوصاً در روانشانسی رشد، ابعاد مختلف رشد بچه ها روشن میشود و برای آموزش مهارت‌ها و ارزش‌های زندگی، محیط زیست، تربیت آینده باید تخصص کافی روانشناسی داشته باشند.

حجت الاسلام آقاتهرانی گفت: خانواده‌ها کتاب‌خوانی را به کودکان و نوجوانان بیاموزند چراکه این اعتماد به نفس خاصی را ایجاد می‌کند.

وی مطرح کرد: این کار باید از اول با بلندخوانی  انجام شود و کودکان در ۹ سالگی  می‌توانند کتاب بخوانند و تا کودک سن کمی دارد به شکل غیر مستقیم می توان با آن از لحاظ تربیتی، با این روش کتابخوانی را کار کرد،  

افزایش کتاب‌های خارجی کودک و نوجوان برای بستر فرهنگی کشور خوب نیست

حجت الاسلام آقاتهرانی با تأکید براینکه افزایش کتاب‌های خارجی کودک و نوجوان برای کشور خوب نیست، تصریح کرد: اساتید و اهل قلم  باید در این رابطه بیشتر کار کنند.

 

 

رییس کمیسیون فرهنگ مجلس با تأکید براینکه مجلس هم باید به حوزه کودک و نوجوان بیشتر اهمیت بدهد، اظهار داشت: مجلس باید  بخش علمی، پرورشی و تربیتی را مورد توجه قرار داده و رسیدگی جدی در این زمینه ها را  صورت دهد زحمتاتی از سوی متولیان صورت گرفته که باید بیشتر شود.

ت/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار