اخطار رئیس جمهور به مقامات افغانستان:

حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهید؛ بعداً گلایه نکنید

رئیس جمهور گفت: ‌به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند.
کد خبر: ۹۵۱۳۱۹۲
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از چابهار، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در حاشیه افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا آب از دریای عمان به شرق کشور انتقال پیدا کند که این موضوع زمانبر است و البته تلاش می‌شود این زمان به حداقل ممکن برسد، اما حق‌آبه‌ای مردم سیستان از هیرمند را نمی‌توان مشمول مرور زمان کرد و این حق مردم است که از گذشته در معاهده‌ها و قراردادها وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در سوابق موجود است که این آب همیشه برای منطقه می‌آمده و در چاه نیمه‌ها مردم استفاده می‌کردند و این موضوع مربوط به یک دوره خاص نیست.

وی تصریح کرد: به حاکمان افغانستان عرض می‌کنم این مطلب ما را عادی تلقی نکنند و بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم استان سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان را سریعاً بدهند.

آیت‌الله رئیسی گفت: برخی به ما خبر می‌دهند که سد کجکی افغانستان آب چندانی ندارد یا مثلاً بخشی از این سد را لجن فرا گرفته؛ افغانستان باید سریعاً اجازه دهد تا کارشناسان ما بررسی کنند، اگر کارشناسان ما تایید کردند در نبود آب بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد این حق مردم باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

رئیس جمهور افزود: بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد و این حق مردم استان است و ما این حق را در همه نقاط مرزی دنبال می‌کنیم. به عنوان دولت اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

وی خاطرنشان کرد: البته امروز مسئله آب مسئله همه دنیاست اما اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود و باید این سخنان را بسیار جدی بگیرند که بعداً گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار دیپلماسی و سیاسی و گذشت ایام از این مسئله عبور کرد. گذشت ایام مسئله را حل نمی‌کند؛ البته ما به صورت گفت‌وگو و دیپلماسی از طریق نماینده ایران در افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان در حال دنبال کردن موضوع هستیم اما از حاکمان افغانستان می‌خواهیم این مطلب را بسیار جدی بگیرند و سریعاً اقدام کنند تا مردم سیستان و بلوچستان به حق خود برسند.

ارسال نظرات