حق آبه سیستان باید بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ پرداخت شود

حجت الاسلام راشکی امام جمعه شهرستان هیرمند گفت: از تمامی اقوام افغانی و هیأت حاکمه افغانستان می‌خواهیم، بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ موضوع مهم حق‌آبه را مورد توجه قرار دهند.
کد خبر: ۹۵۱۵۸۴۸
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰

به گزارش خبرنگار بسیج از هیرمند، حجت‌الاسلام والمسلمین راشکی امام جمعه شهرستان هیرمند با اشاره به لزوم پایبندی کشورهای همسایه به قوانین فی‌مابین با بیان اینکه؛ جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام بدعهدیهای حاکمان افغانستانی هیچگاه خدمت‌رسانی به مردم افغانستان را تعطیل نکرده‌است، گفت: هم اکنون بیش از ۵ میلیون نفر تبعه افغانستان آزادانه در کشور ما زندگی می‌کنند و از تمامی امکانات و زیرساخت‌های کشور بدون هیچگونه محدودیتی استفاده می‌کنند.

وی با اعلام اینکه، هر ساله ميلياردها تومان صرف هزینه تحصیل هزاران نفر از کودکان و نوجوانان و جوانان افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی می‌شود که به صورت همزمان و رایگان از امکانات متعلق به مردم ایران استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: ‌اکنون که سیستان در نتیجه بدعهدیهای طرف افغانستانی دچار بحران آب شُرب است، مردمان ولایت نیمروز افغانستان از آب شُرب بهداشتی و تصفیه شده ایران استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام راشکی، با بیان اینکه، بخش مهمی از شهرهای افغانستان از برق ایران استفاده می‌کنند، تصریح کرد: از تمامی اقوام افغانی و هیأت حاکمه افغانستان می‌خواهیم، بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ موضوع مهم حق‌آبه را مورد توجه قرار دهند.

خطیب جمعه هیرمند ضمن تأکید بر تحقق صلح و امنیت در افغانستان، یاد آور شد: حاکمان کنونی افغانستان به قوانین فی‌مابین ‌مابین دو کشور پایبند باشند. عدم پایبندی نظامیان افغانی به پروتکلهای فی‌مابین در نقاط صفر مرزی، از ابتدای حضور طالبان تا کنون موجب بروز درگیری‌های متعددی گردیده‌است، که این موضوع شدیدا موجب نگرانی است.

ارسال نظرات