پایگاه اصلی تولید بازدارندگی کشور را بشناسید/ آشنایی با جغرافیای سیاست خارجی ایران در فضای بین‌الملل

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ایجاد جلوه هایی از بازدارندگی را عامل اصلی استمرار و اقتدار نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: رهبر انقلاب تأکید دارند که دوران بزن درو به پایان رسیده است و این بیانات مصداق بازدارندگی و اقتدار است.
کد خبر: ۹۵۲۱۱۵۶
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳

پایگاه اصلی تولید بازدارندگی کشور را بشناسید/ آشنایی با جغرافیای سیاست خارجی ایران در فضای بین‌المللبه گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی با موضوع بازدارندگی و آینده سیاست خارجی جمهوری اسلامی با حضور دکتر ابراهیم متقی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر(عج) برگزار شد.

محسن کاظمی معاون بین الملل سازمان بسیج مستضعفین و تعدادی از از کارشناسان مسائل یین‌الملل در این نشست حضور داشتند.

متقی در این نشست، سیاست خارجی را از عرصه‌های بنیادین سیاست بین‌الملل دانست و اظهار کرد: هر دولتی همواره در وضعیت تهدید قرار دارد و هیچ دولتی در شرایط فقدان تهدید قرار ندارد.


۸۵٠میلیارد دلار هزینه‌های پنتاگن

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره یه ۸۵٠میلیارد دلار هزینه‌های پنتاگن، افزود: آمریکا با برخورداری از نیروی نظامی و تسلیحات گسترده با موج عظیم تهدیدات قرار دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تهدیدات را بخشی از واقعیت‌های ایران در قرون اخیر دانست و تصریح کرد: ایران در فضای استراتژیک خاصی که دارد با موج تهدیدات مواجه است.

متقی با اشاره به سیاست شکست خورده الحاق رژیم پهلوی، اضافه کرد: امارات و قطر هم از این سیاست برخوردارند، برخلاف این کشور‌ها و مدل سیاست رژیم پهلوی، اما، جمهوری اسلامی ایران بر خلاف این موضوع در وضعیت خود اختیاری با ساختار خوداتکایی و خودکفایی قرار دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در بیان استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران، ایجاد جلوه‌هایی از بازدارندگی را عامل اصلی این استمرار و اقتدار برشمرد و اضافه کرد: رهبر انقلاب تأکید دارند که دوران بزن درو به پایان رسیده است، مصداق این بازدارندگی است.

ایران در زمان شهادت شهیدسلیمانی در فضای انفعال قرار نگرفت

متقی با تأکید بر اینکه ایران در زمان شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در فضای انفعال قرار نگرفت، اظهار داشت: رهبر انقلاب تأکید داشتند که در مقابل اقدام آمریکا اقدام سخت افزاری انجام می‌دهیم. اگر اقدامی صورت نمی‌گرفت با چالش‌های متعددی مواجه می‌شدیم.


سیاست خارجی امریکا تهاجمی است، ولی سیاست جمهوری اسلامی ایران بازدارندگی است
این کارشناس مسائل بین الملل بازدارندگی را محصول بستر تولید قدرت برشمرد و در بیان تفاوت سیاست‌های آمریکا با ایران، افزود: سیاست خارجی امریکا تهاجمی است، ولی سیاست جمهوری اسلامی ایران بازدارندگی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت اعتبار بخشی به قدرت بازدارندگی، انهدام پایگاه عین الاسد را اقدامی ترکیبی_اطلاعاتی و عملیاتی دانست و تصریح کرد: تاکتیک و هماهنگی حوزه‌های قدرت مورد توجه قرار گرفت و در نهایت هماهنگ سازی معادله قدرت است.


دولت مردان آمریکایی در وضعیت هراس قرار دارند

متقی با اشاره به حضور دولت مردان آمریکایی در وضعیت هراس، اضافه کرد: تیم حفاظت کامل برای ترامپ و سازمان اطلاعات مرکزی و وزیر دفاع دوران ترامپ وجود دارد و آن‌ها از نگاه انتقامی ایرانی‌ها با دیدگاه شیعی و موعود گرا، آخرت گرا و ریسک پذیری به عنوان بخشی از فرهنگ ایرانیان وحشت دارند.

متقی با تأکید بر مؤلفه‌های اعتماد و تضمین در جریان دیپلماسی، اضافه کرد: فقط قدرت است که قدرت را تضمین می‌کند و امنیت ملی ماهیت دستوری ندارد.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اعتمادی به آمریکا و اروپا نیست، خروج از برجام را نقض تعهد بین الملل برشمرد و گقت: آن‌ها از یک تعهد بین المللی خارج شدند.

وی با اشاره به روابط و همکاری ایران با چین و روسیه، تصریح کرد: ماهیت این توافقات عمل گرایانه و تاکتیکی است.

متقی ادامه داد: حفظ منافع ملی و قدرت ملی مؤلفه اصلی توافقات با کشور‌های مختلف دنیاست.

وی هژمونی آمریکا را تهدید مشترک ایران، چین و روسیه دانست و افزود: همکاری ضد هژمونی هدف این سه کشور در مقابله با مثلث هژمونی دشمن است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران رسیدن صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه نفت را ترمیم کننده بخشی از مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و تأکید کرد: اعتبار جای پول نقد یکی از موارد در قبال فروش نفت است و افزایش صادرات نفت هم یک ضلع بازدارندگی است و بدون توافق با سیاست بین الملل امکان پذیر نبوده و می‌تواند مشکلات اقتصاد را کاهش دهد.

متقی بازدارندگی را فرصت طلایی سیاست خارجی برشمرد و با بیان اینکه این بازدارندگی مربوط به حوزه تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قواست، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی یک صادر کننده محصولات دفاعی با راهبرد مهندسی معکوس است.

وی زندگی اجتماعی، جامعه شبکه ای، فضای مجازی را بخشی از سیاست خارجی دانست و تأکید کرد: امروز پرونده ایران در آمریکا به شورای امنیت ملی این کشور رفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار