خبرهای داغ:

پیشگیری از گرفتار شدن در دام اعتیاد با ورزش و فعالیت بدنی مناسب

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان نقش ورزش و فعالیت بدنی مناسب در پیشگیری از اعتیاد را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۵۲۱۷۹۳
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، رضا دواساز ایرانی گفت: دلایل مختلفی برای گرایش به اعتیاد وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب لذت، تنهایی مستمر و مداوم، معاشرت با دوستان ناباب و یا حتی معتاد، نداشتن تفریح سالم و … اشاره کرد. پیشگیری از گرفتار شدن در دام اعتیاد با ورزش و فعالیت بدنی مناسب 

 

وی با بیان اینکه ورزش و فعالیت بدنی مناسب و در چند محور با اعتیاد به مواد اعتیادآور ارتباط دارد، افزود: نقش ورزش در پیشگیری از اعتیاد، درمان اعتیاد، کاهش آسیب از اعتیاد نشان دهنده تاثیر مثبت ورزش در اعتیاد هستند، اما درصورتیکه ورزش به صورت نادرست، افراطی و با سوء مصرف دارو‌های نیروزا همراه باشد، می‌تواند عاملی برای شیوع اعتیاد در ورزشکاران باشد.

 

دواساز ایرانی با بیان اینکه ورزش‌های مختلف و به طور کلی فعالیت بدنی آثار شبیه به مصرف مواد مخدر و روانگردان در افراد ایجاد می‌کند، ادامه داد: همچنین باعث ایجاد سرخوشی و نشاط، افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس و افسردگی در فرد می‌شود، ضمن اینکه افراد با ورزش کردن با دوستان سالم معاشرت خواهند کرد و از تنهایی و انزوا خارج می‌شوند.

 

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: ورزش کردن نه تنها در سلامت روحی، بلکه در سلامت جسمی هم بسیار تاثیر گذار است، ورزش مداوم باعث قدرتمند شدن عضلات و مفاصل می‌شود و در نتیجه از تحلیل زودرس آن‌ها هم جلوگیری می‌کند.

 

وی یکی از راه‌های مقابله با مشکلات زندگی و فشار‌های روحی و روانی را روی آوردن به ورزش دانست و اضافه کرد:، زیرا فشار‌های روحی و روانی در فرد کاسته می‌شود، به همین علت است که می‌توانیم بگوییم ورزش یکی از بهترین جایگزین‌ها و مناسب‌ترین راهکار برای پیشگیری از اعتیاد است.  

 

تاثیر ورزش در درمان اعتیاد 

 

دواساز ایرانی گفت: در درمان اعتیاد، ورزش و فعالیت‌های بدنی بسیار تاثیرگذار است و در واقع زیربخش جدایی ناپذیری از درمان بعد از رهایی از اعتیاد است.  

 

وی افزود: فعالیت‌های بدنی برای بیماران با توجه به شیوه‌های درمانی، شدت و مدت اعتیاد، ویژگی‌های فردی هر بیمار، نوع ماده مخدر مصرفی و …متفاوت است که از جمله بهترین ورزش‌ها برای بیماران که درگیر اعتیاد هستند و یا به تازگی اعتیاد را ترک کرده اند، شنا، دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی است.  

 

دواساز ایرانی ادامه داد: البته توجه داشته باشید که زیاده روی در هیچ کاری صحیح نیست، بنابراین سعی کنید در همه کار‌های خود تعادل را رعایت کنید و به هیچ عنوان در این کار زیاده روی نکنید، زیرا در این صورت ممکن است نه تنها نتایج مثبتی نبینید، بلکه از ورزش هم دلزده شوید.

 

وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که این روز‌ها فعالیت‌های بدنی نامناسب می‌تواند نقش بسزایی در شروع اعتیاد هم داشته باشد، افرادی که می‌خواهند یک شبه موفقیت‌های چشمگیری به دست آورند، ورزشکارانی که سعی می‌کنند با مصرف مواد مخدر انرژی خود را بیشتر کنند تا به تمرینات بیشتری بپردازند، باید بدانند که باوری کاملاً غلط را پیش رو گرفته اند، آن‌ها با این کار باعث لطمه به تاثیر منفی در فرهنگ ورزش می‌شوند و باور‌های افراد جامعه را نسبت به ورزش و ورزشکاران تخریب خواهند کرد، در نتیجه به مرور زمان جوانان و نوجوانان گرایش کمتری به ورزش پیدا می‌کنند و خانواده‌ها حمایتی از فرزندان خود برای ورزش کردن نخواهند داشت.   

 

رضا دواساز ایرانی می‌گوید: تمرین‌های ورزشی غلط و سنگین، نداشتن استراحت کافی، قطع ناگهانی تمرین‌ها، کاهش وزن‌های بی رویه، دوپینگ و مصرف دارو‌های ممنوعه، مشکلات ناشی از بیش تمرینی و... می‌تواند به تاثیر ورزش در پیشگیری و درمان اعتیاد اثر معکوس داشته باشد.  

 

تاثیر ورزش بر پیشگیری از اعتیاد

 

وی ورزش را یکی از عوامل مهم درمان و پیشگیری از اعتیاد برشمرد و گفت: این نقش در پیشگیری بسیاری از مشکلات و بیماریها، از درمان افسردگی گرفته تا پر کردن اوقات فراغت است که در نهایت می‌تواند راهی برای کاهش پرخاشگری در درون جامعه باشد، با باورپذیری همگانی مبنی بر دشمن اعتیاد بودن، ورزش می‌تواند با کمک دولت برنامه‌های پیشگیرانه از اعتیاد را در بطن خانواده نهادینه کند.

 

دواساز ایرانی می‌گوید: پیشگیری به مفهوم انجام مجموعه کار‌هایی است که از اولین مصرف مواد جلوگیری کرده و یا پس از اولین مصرف نسبت به تثبیت یا کاهش آن اقدام می‌کند و یا در کاهش عوارض مصرف و جلوگیری از سایر مشکلات و آسیب‌ها موثر باشد.

 

وی از عمده علل گرایش به اعتیاد را کسب لذت، تنهایی، معاشرت با دوستان ناباب یا معتاد و نداشتن تفریح سالم دانست و افزود: با توجه به اینکه ورزش و فعالیت‌های بدنی دارای آثار مشابه مصرف مواد مخدر وروانگردان همچون سرخوشی، نشاط، شادابی، تسکین درد، اعتماد به نفس، کاهش استرس و افسردگی است و در ورزش فرد با دوستان سالم معاشرت داشته و از تنهایی و انزوا خارج می‌شود، ورزش و ایجاد فضا‌های سالم با امکانات تفریحی و آموزشی سالم می‌تواند نقش موثری از وقوع این بلای خانمان سوز ایفا کند

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار