ولایت پذیری و ولایت مداری از اصول اساسی است

هادی سیاسی بسیج در سرخه گفت: وقتی رهبری در موضوعی امر می‌کند، اطاعت از آن واجب شرعی است. ریزش برخی افراد در سال‌های متمادی، شک کردن به امر رهبری است.
کد خبر: ۹۵۲۴۶۶۱
|
۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، جشن ولایت با موضوع (نقش ولایت‌پذیری در سعادت جامعه) با سخنرانی زهرا وطنی پور از طلاب حوزوی و مولودی‌خوانی مداح اهل بیت (ع) با حضور جمعی از طلاب و دانش دانش‌آموختگان در سالن اجتماعات حوزه علمیه نجمیه و پایگاه بسیج طلاب نجمیه سرخه برگزار شد.

وطنی پور با بیان اینکه عید غدیر را عید ولایت می‌نامند. حکومت اسلامی بر پایه ولایت است. اما چرا رکن اساسی سیاست حکومت اسلام بر پایه ولایت‌مداری بسته شده‌است ؟ آثار ولایت‌مداری در حکومت اسلامی چیست؟ اظهار کرد: باید در نظر داشت تاریخ در حال تکرار است .باید غدیر زمان خودمان را بشناسیم. امام زمان خود را بشناسیم. اسلام در پنج چیز نماز، زکات، روزه، حج و ولایت خلاصه شده ‌و مهم‌ترین آن‌ها ولایت است.

او افزود: امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب کلمه لااله‌الاالله را حصاری بیان می‌کنند، که داخل شدن بر آن را مخصوص افرادی می‌داند که همراه با ولایت باشد. این حدیث نشان‌دهنده این است که ولایت با توحید رابطه مستقیم دارد.

طلبه حوزوی ادامه داد: چند چیز است که در مسئله ولایت، از لوازم ولایت است. اولین آن‌ها اعتقاد قلبی است. خداوند در قرآن خطاب به مؤمنین می‌فرماید: «ایمان نمی‌آورند مگر کسانی که پیامبر و  پروردگار شان حکمی برایشان بیاورد و حتی در دلشان از این حکم ناراحت نشوند.» این آیه بیانگر این است که ولایت‌پذیری باید همراه با اعتقاد قلبی باشد.

وطنی پور خاطرنشان کرد: کسانی که باعث شکست در جنگ صفین  شدند، در ظاهر ادعای ولایت می‌کردند، اما در واقع ولایت را با دل‌وجان قبول نکرده بودند. آن‌ها قرآن ناطق امیرالمؤمنین (ع) را رها کرده و با قرآن‌های بر سر نیزه، ایشان را تنها گذاشتند. در این جنگ کسانی در مقابل امیرالمؤمنین قرار گرفته‌اند که جز بزرگان شیعه بودند. بعد از جنگ نیز بی‌بصیرتی خواص و مؤمنین باعث شد که  امام علی (ع) به‌حق حکومت و ولایت خود نرسند.

او با بیان اینکه شیعیان اعتقاد دارند که در عصر غیبت، ولایت فقیه در جایگاه امام زمان (عج) است، گفت: وقتی رهبری در موضوعی امر می‌کند، اطاعت از آن واجب شرعی است. ریزش برخی افراد در سال‌های متمادی، شک کردن به امر رهبری است.

هادی سیاسی بسیج دومین خصوصیت ولایت مداران را همراهی کامل بیان کرد و افزود: اعتقاد باید کامل باشد هر حرفی که رهبری  و یا امام زمان بیان می‌کنند باید به‌صورت کامل پذیرفته شود. نباید این‌گونه باشد که اگر حرفی مطابق با میل و سلیقه ما بود آن را پشتیبانی کنیم و اگر مطابق میل و سلیقه‌ی ما نبود آن را کنار بگذاریم و با بهانه‌های واهی  آن را انجام ندهیم. دایره ولایت‌مداری آن‌قدر تنگ است که بعد از پیامبر (ره) فقط سه نفر ابوذر، سلمان و مقداد در این دایره باقی مانده‌اند و مابقی شیعیان از دایره ولایت خارج شدند.

وطنی پور در ادامه بیان داشت:  سومین ویژگی ولایت مداران پرهیز از توجیه‌گری است. خداوند برای این افراد جنگ تبوک را مثال می‌زنند و می‌فرمایند: «وقتی‌که جنگ تبوک اتفاق افتاد مسلمانان با بهانه‌های مختلف از رفتن به جنگ خودداری کردند و پیامبر را تنها گذاشتند.»

او تصریح کرد: اگر این را با زمانه‌ی خودمان در نظر بگیریم امروز رهبری حرف از خوش‌بینی می‌زنند. بیان می‌کنند که مشکلات جامعه حل می‌شود. اما گاهی می‌بینیم که بعضی از افراد با بهانه‌های مختلف سخنان ایشان را به صورت‌های مختلف تفسیر می‌کنند و حرف از خوش‌بینی را به  مجبور بودن رهبری به این بیان تفسیر می‌کند.

هادی سیاسی بسیج با اشاره به اینکه تاریخ اسلام و حتی قبل‌از اسلام سرشار از داستان‌های بی‌بصیرتی مردم است، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: آن‌چه باعث شد امام حسن (ع) صلح را بپذیرد، بی‌بصیرتی سیاسی مردم بود. آن‌ها پسر پیامبر را به‌عنوان خروج کننده به شهادت رساندند. چرا امت اسلامی با این‌همه دقت در احکام دینی دچار این مشکلات می‌شود. مگر ما از امت  زمان پیامبر (ص) مسلمان تر هستیم .آن‌ها که در سقیفه گرد آمدند جزء خواص جامعه بودند.

 وطنی پور اضافه کرد: مقام معظم رهبری درجای دیگر می‌فرمایند: ولایت‌پذیری استعدادها را رشد می‌دهد. مثل پرچمی است که همه را دور خود جمع می‌کند. جامعه مرده‌ای است که با ولایت زنده می‌شود. ما امروز به‌طور ویژه نیاز به مباحث اعتقادی و بصیرتی در مسئله ولایت داریم در مراسم ها و مناسبت‌های شادی و غم ها در کنار شور و هیجان برپایی مراسم، باید شعور اعتقادی و بصیرتی مناسب نیز باشد.

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار