حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عطاریه :

حیاء موجب استحکام خانواده است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عطاریه گفت :حیاء موجب استحکام خانواده است
کد خبر: ۹۵۲۷۴۳۸
|
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷

حجت‌الاسلام محمد علی عطاریه مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در تیپ مردم پایه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استات هرمزگان، اظهار داشت: امروز در دنیای مادی به طور کلی تمام عوامل تبلیغاتی و به قولی وسایل ارتباط جمعی در خدمت مبارزه با «حیا» است، گاهی از زبان مسئولان بلند پایه غربی به صراحت شنیده می‌شود که حیا را به طور کلی نفی می‌کنند.
وی افزود : در هر جمعی با زبان خودشان مشغول به ذبح حیا و عفاف می‌شوند، گاهی حیا را ناشی از ضعف یا در اثر تلقین مردها در طول چند هزار سال گذشته بیان می‌کنند، البته نباید فراموش شود که برخی «حیاء» را بدون در نظر گرفتن دو مقوله دیگر تفسیر می‌کنند و این نیز نوعی خطای شناختی محسوب می‌شود.
مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در تیپ مردم پایه امام سجاد(ع) هرمزگان بیان کرد: در انسان سه حالت وجود دارد، یکی بذاء یا همان بی‌شرمی و پرروئی که به شدت در اسلام نهی شده است، دیگری خَجَل یا خجولی که این هم منفی بوده و نهی شده است، حالت سوم حیاء است که متعادل از بوده و در اسلام مورد ستایش قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام عطاریه ادامه داد: خجالت یعنی اینکه انسان در مقابل انسانی دیگر وقتی بخواهد قرار بگیرد خودش را ببازد، حیاء این است که وقتی می‌خواهد کاری دونِ شأن انجام دهد یک حالت خودداری و انقباض در خودش احساس کند، اگرچه کسی آنجا حاضر نباشد.
وی با بیان اینکه خداوند حیاء را موجب استحکام خانواده معرفی کرده، یادآور شد: برای حیاء در خانواده مواردی را تمثیلا بیان داشته است، به‌عنوان نمونه برای ورود به خانه و حتی اتاق خلوت زوجین به ما می‌گوید اجازه بگیرید، کودکان برای ورود به اتاق والدین باید در سه زمان اجازه بگیرند و زمان خلوت والدین را با کنایه بیان می‌کند.
مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در تیپ مردم پایه امام سجاد(ع) هرمزگان، اظهار کرد: حیاء در خانواده ابعاد مختلفی دارد، حیاء در گفتار، حیاء در شنیدار، حیاء در دیدار، حیاء در پوشش و سایر، مانند حیاء گفتار، اگر مرد حیا داشته باشد هر حرفی را نسبت به همسر خود نمی‌گوید و یا زن به شوهر خود و همینطور دیگر ارکان خانواده نسبت به همدیگر عبارات نامعقول استفاده نمی‌کنند.
حجت‌الاسلام عطاریه تأکید کرد : شاید بشود گفت اینگونه رفتار در تحکیم خانواده، حفظ احترام و تکریم اعضای خانواده است، چون حیاء باعث می‌شود انسان دون شأن خود و دیگری رفتاری انجام ندهد و همین مسئله یعنی رعایت شأن موجب احترام متقابل و تحکیم روابط در خانواده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: البته ابعاد دیگر آثار حیاء مثل طراوت روابط خصوصی زوجین، پاکی نسل و دیگر موارد نیز قابل بحث است که از این مجال خارج است.

 

ارسال نظرات