خبرهای داغ:
حاج حیدر توکلی شاعر آئینی در گفتگو با بسیج:

متناسب با هر شب محرم شعر می‌سرایم / گسترش مراسم شیرخوارگان حسینی علل مختلفی دارد

با آمدن محرم و سیاه پوش شدن در و دیوار، شاهد برپایی گسترده هیات‌های عزاداری هستیم. دراین روز‌ها و شب‌ها هر کسب به نحوی سعی می‌کند تا اسم خود را به خوبی در طومار خدام حسینی ثبت و ضبط کند. یک از صنوفی که در محرم و صفر بازار گرمی دارد صنف شعرا و مداحان هستند.
کد خبر: ۹۵۲۸۱۹۷
|
۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱

متناسب با هر شب محرم شعر می‌سرایم / گسترش مراسم شیرخوارگان حسینی علل مختلفی دارد

در این باره و برای اطلاع بیشتر شما دنبال کنندگان مطالب خبرگزاری بسیج، با یکی از شعرای آئینی، مداح و یکی از قدیمی‌ترین "چهارپاره سرایان" کشور گفتگو کرده‌ام که توجه شما را به آن جلب می‌کنم

حاج آقا حیدر توکلی با سلام و قبولی طاعات و عزاداری‌ها. لطفا درباره آخرین سروده‌های خود درباره ماه محرم توضیحاتی بفرمائید؟

سلام علیکم
بنده متناسب با هر شب از دهه محرم و بر اساس آن نام که برایش عزاداری می‌شود شعر می‌گویم تصنعی کار نمی‌کنم باید ابتدا در فضا قرار بگیرم آنگاه بتوانم شعر بسرایم مثلاً شب هفتم محرم، شب حضرت علی اصغر علیه السلام است و برای ایشان وقتی در آن فضای معنوی قرار می‌گیرم شعر می‌سرایم.

حاج آقا توکلی علت اینکه مراسم شیرخوارگان حسینی تا این حد فراگیر و حتی جهانی شده است چیست؟
مراسم شیرخوارگان حسینی از بحث روضه فراتر رفته و هم اکنون جهانی شده است سال نخست با یک هیئت شروع شد، اما امسال به حدود ۸۰۰۰ هیئت در ایران و جهان رسیده است. حتی کار به جایی رسیده است که برخی کشور‌ها از جمله انگلیس فرانسه و اسرائیل برای جلوگیری از شیوع آن، روی این موضوع ان قلت آورده‌اند و می‌گویند این گونه کار‌ها دامن زدن به جنگ طلبی می‌باشد در حالی که با این گونه حرف‌ها می‌خواهند جلوی گسترش فرهنگ عاشورا را بگیرند. اما یکی از بارزترین کار‌هایی که تاکنون در مراسم‌های آیینی انجام شده همین مراسم بوده و بازتاب‌های جهانی داشته است به نحوی که تاکنون تعدادی از انسان‌ها با دیدن این مراسم مسلمان شده‌اند و حتی یک اسقف اعظم با دیدن آن، مسلمان شد و علل اینکه این مراسم به قولی این‌قدر گرفته و جهانی شده است به چند مورد بر می‌گردد. موضوع تشنه و تشنگی و بحث روانی و عاطفی مربوط به آن، خیلی بالا و تاثیرگذار است همچنین موضوع مادر و فرزند و بحث شیرخوارگی حتی برای آن‌هایی هم که فرزند ندارند تاثیرگذار است، اما در نهایت باید گفت حرکت عاشقانه، عارفانه و کیّسانه و زیرکانه حضرت امام حسین علیه السلام در عاشورا و بدست گرفتن و بالا سر بردن حضرت علی اصغر علیه السلام و محاجه‌ای که با دشمنان داشت و همچنین تاثیری که خون مظلوم و دامن‌گیری آن دارد از علت‌های جهانی شدن مراسم شیرخوارگان حسینی می‌باشد. در تاریخ است یک مسیحی که در کاروان ابن زیاد بود در مسیر کوفه تا شام، این صحنه را به تصویر کشید و هر روز تا رسیدن به شام، آن نقاشی را تکمیل کرد و پس از نشان دادن آن به یزید، مشاور یزید به یزید می‌گوید این عکس، کمر بنی امیه را خواهد شکست و الان می‌بینیم که آن صحنه تاریخی، دیگر از بنی‌امیه نامی نیک به یادگار نگذاشته است.

با توجه به موضوع عفاف و حجاب در حادثه بزرگ عاشورا و اهمیت بالای آن، که از ان هم بسیار یاد می‌شود، اما شاهد هستیم برخی‌ها به دنبال کم توجهی به این موضوع مهم هستند چرا این گونه است؟
امام حسین علیه السلام می‌دانست در انتهای این مسیر، شهید خواهند شد، اما زنان و دختران را با خود آورد تا با حجاب و عفت خود پیام کربلا را منعکس کنند لذا اگر هر کسی در موضوع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب کوتاهی کند می‌توان گفت که مرتکب ظلم شده است. همچنین امسال برخی‌ها کمر بسته‌اند که چراغ حجاب را خاموش کنند، اما نمی‌توانند و ما هم وظیفه داریم به قول رهبر انقلاب، با جهاد تبیین مخصوصاً برای نوجوان‌ها، روی عفاف و حجاب مانور بدهیم و روی حجاب کار تبیینی کنیم.
اما در اینجا چند بیت شعر درباره حجاب را که سروده‌ام را تقدیم شما و ثوابش را هدیه می‌کنم به حضرت زینب سلام الله علیها:

او درست آنگونه که زهرا سفارش کرد بود با هزاران درد، درمان هزاران درد بود
کربلا تا شام ثابت کرد زینب بر همه می‌توان چادر به سر هم، مردتر از مرد بود


او درست آنگونه که زهرا سفارش کرد بود با هزاران درد، درمان هزاران درد بود
کربلا تا شام ثابت کرد زینب بر همه می‌توان چادر به سر هم، مردتر از مرد بود

لذا حجاب یکی از ریشه‌های پیام‌های عمیق کربلاست.

حاج آقا حیدر توکلی از اشعار شما کدام یک از مداحان بیشتر استفاده می‌کنند؟
من برای هیچکس سفارشی، شعر نمی‌گویم، اما مداحان زیادی از اشعار من استفاده کرده اند، اما از قدیم الایام، حاج محمد طاهری و حاج محمود کریمی بیشترین استفاده را از آن برده‌اند.

خیلی ممنون و متشکر از شما بابت این گفتگو.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار