خبرهای داغ:
الگو باشیم؛

ابتکارات و نوآوری‌هایی با محوریت تجهیزات کمک آموزشی و آزمایشگاهی

کد خبر: ۹۵۳۰۱۴۸
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید اهل کجا هستید و عرصه فعالیت پژوهشی شما در چه زمینه‌ای است و از چه زمانی شروع کردید؟
حسین الیاسی هستم کارشناس ارشد شیمی تجزیه؛ مدرس و مسئول آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور مرکز بیجار در استان کردستان.
عرصه فعالیت پژوهشی حقیرآزمایشگاهی – آموزشی و از سال ۱۳۹۲ آغاز شده
دامنه پژوهش‌ها بیشتر در زمینه ابتکار و نوآوری با محوریت تجهیزات کمک آموزشی و آزمایشگاهی مرتبط با دروس آزمایشگاه و کتب علوم درسی هست.

 

فن دار
اولین طرح ابتکاری ساخت مدل آزمایشگاهی ژنراتور تولید برق بود.
توضیح و فهم اساس تولید الکتریسته با استفاده از انرژی جنبشی در یک میدان مغناطیسی برای دانش آموزان و دانشجویانی که مبحث اولیه الکتریسیته را می‌خوانند قدری سخت است بنابراین تصمیم گرفتم یک مدل ساده آزمایشگاهی بصورت باز برای آموزش و تفهیم این مهم طراحی و بسازم و الان چند سالی هست که مورد استفاده در آزمایشگاه فیزیک است.

فن دار
ژنراتور برق وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل می‌کند. باید بدانیم که ژنراتور انرژی الکتریکی تولید نمی‌کند. در عوض، با استفاده از انرژی مکانیکی عرضه شده و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ‌ها در مدار الکتریکی، برق را به عنوان خروجی سیستم تولید می‌کند. این جریان، شارژ الکتریکی جریان الکتریکی عرضه شده توسط ژنراتور است.

فن دار

دومین طرح ابتکاری آموزشی مبحث چرخه آب در طبعیت و بصورت یکجا و یکپارچه بود.
چرخه آب چگونگی تبخیر آب از سطح زمین، طغیان در جو، خنک شدن و متراکم شدن به شکل باران یا برف در ابر‌ها و بارندگی دوباره به سطح زمین را توصیف می‌کند. آب فرود آمده در خشکی در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، خاک و لایه‌های متخلخل سنگ‌ها جمع می‌شود و قسمت اعظم آن دوباره به اقیانوس‌ها می‌ریزد و در آنجا دوباره تبخیر می‌شود. حرکت آب در داخل و خارج از جو، جنبه قابل توجهی از الگوی آب و هوای کره زمین است که زندگی همه موجودات به آن وابسته می‌باشد. درک یکجا و متمرکز چرخه آب در قالب الگوی آموزشی برای دانش آموزان کلاس دوم و چرخه آب پنجم ابتدایی بسیار مفید و قابل توجه است.

فن دار

سومین طرح: طراحی و ساخت فن باکس رادیاتوری است.
وسیله‌ای جهت گردش بهتر هوا و افزایش راندمان حرارتی رادیاتور‌های اداری، صنعتی و خانگی
فن باکس وسیله‌ای است که به صورت مستقیم بر روی رادیاتوره‌های ساختمان‌های مسکونی، اداری و آموزشی نصب می‌گردد و انتقال هوای گرم را از طریق فرآیند جا به جایی اجباری صورت می‌دهد.
همه منازل و ادارات و سازمان‌های که از سیستم گرمایشی شوفاژ و یا در فصل گرما در شهر‌های گرمسیری بعنوان عامل خنک کننده کاربرد دارد

هدف شما از این ایده چه بوده است؟

در رادیاتور‌های فن دار، یک فن گرمای پر‌ه‌ها را به بیرون از دستگاه منتقل می‌کند و موجب گرم شدن محیط می‌شود. استفاده از فن موجب چرخش بهتر هوا و گرم شدن سریعتر محیط می‌شود.

در این سیستم با استفاده از فن‌های سبک کم صدا و کم مصرف (با استفاده از برق ۱۲ ولت) از لحاظ فضا و مصرف انرژی بسیار صرفه جویی شده همچنین در این نوع طراحی نیز امکان ساخت رادیاتور‌های با اندازه کوچکتر را ممکن ساخته، بازده این رادیاتوره‌ها تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد بوده یعنی تمامی گرمای ایجاد شده به محیط منتقل می‌شود.

این نوآوری که شما تولید کردید در کجا استفاده می‌شود و در چه عرصه‌هایی کاربرد دارد؟

با توجه به گستردگی استفاده از سیستم گرمایش شوفاژ در منازل و ادارات و اختلاف ۱۰ الی ۱۵ درجه‌ای میزان دما در محل نصب شوفاژ در مقایسه با سایر نقاط در همان مکان و نیاز مبرم به گرمای یکدست و همگن اقدام به طراحی وسیله‌ای جهت گردش بهتر هوا و افزایش راندمان حرارتی رادیاتور‌های خانگی نمودیم بعلاوه صرفه جویی ۱۸ الی ۲۰ درصدی انرژی گرمایی (در مصرف گاز شهری).


حمایت از عرصه‌های فناوری به چه شکل است؟

قاعدتا حمایت‌ها بایستی به دو صورت باشد. اول حمایت‌های اداری و پشتیبانی جهت انجام امور اداری و ثبتی و معرفی و بازاریابی دوماً حمایت‌های مالی جهت تدارک مکان کارگاهی و تجاری سازی و تولید انبوه

 

نقش ارگان‌های دولتی از تولیدات و ایده‌های شما به چه صورت بوده است؟

تا حالا بیشتر حمایت بصورت تشویقی و مصاحبه و تبلیغات برای سازمان و عملکرد خودشان در برپای نمایشگاه دستاورد‌های علمی، پژوهشی و فناوری بوده نه حمایت از مخترع و مبتکر.

 

به نظر شما برای ارتقا حوزه فناوری و پژوهشی چه باید کرد؟

  • خودداری ازکلی گویی و نگاه توصیفی، توصیه‌ای و غیر برنامه‌ای در مورد استفاده و بهربرداری از ظرفیت‌های فناورانه
  • خلأ در پرداختن به مواردی همچون تقویت تجاری سازی و حمایت از طرح‌های کوچکتر، نوپا و ضعیف از جمله هسته‌های رشد، واحد‌های خلاق و کسب و کار‌های استارت‌آپی در کنار شرکت‌های دانش بنیان و بزرگ.
  • کمبود منابع مالی مورد نیاز در مراحل عمر اولیه کسب و کار‌های نوپا و ضعف در جذب سرمایه از یکسو و عدم توان رقابت با شرکت‌های بزرگ و بالغ از سوی دیگر، باعث شده انگیزه تأسیس و عرصه فعالیت محدود شود.

 

چگونه می‌توان از نخبگان این حوزه حمایت کرد و آنان را جذب نمود؟

  • شاید اولین قدم شناسایی و بکارگیری استعداد‌های برتر در هر جامعه‌ای بعنوان سرمایه ملی باشد
  • دومین قدم، تأمین شرایط اخذ تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی از قبیل میزان مشخص سپرده گذاری، وثیقه گذاری و بازپرداخت وام‌ها برای حمایت از طرح‌های کوچک و نوپا است.
  • سومین قدم، ایجاد انگیزه و تشویق محققان، ارائه حقوقی بالاتر از دریافتی‌های معمول، امکان ادامه تحصیل در شرایط مطلوب، پرداخت حقوق ثابت ماهانه به نخبگان، خرید دستگاه‌های مورد نیاز و...


بازاریابی کاری که انجام دادید به چه صورت است آیا در داخل توانسته جایگاهی پیدا کند در عرصه صادرات آیا می‌شود بر روی آن کار کرد آورده ارزی و اقتصادی دارد؟
هنوز خیر

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار