خبرهای داغ:
یاداشت/سفری به دوران قاجاریه 

سرای بهروزی نگینی پنهان در بافت سنتی شهر قزوین

سرای بهروزی نگینی پنهان در بافت سنتی شهر قزوین
خانه بهروزی قزوین، فضایی دلنشین و رویایی، به یادگار از روزهای پرخاطره دوران قاجاریه است که زیبایی های چشم نواز آن را باید دید تا حس شیرین جریان زندگی را از آجر به آجر این خانه قدیمی تجربه کرد.
کد خبر: ۹۵۳۴۳۵۴
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

 

قزوین_ کوچه پس کوچه های شهر من، قزوین، پر است از تاریخ مردان و زنان نام آوری که در مسیر تعالی میهن، روزهای سرنوشت سازی را بر تاریخ این کهن دیار ثبت کرده اند.

امروز با خیال پرسه در خاطرات ندیده و نشنیده کوچه های قدیمی شهر قزوین، به مرکز شهر می روم در پیچ و خم این کوچه های تنگ، خود را مقابل یک بنای قدیمی می بینم که به این نام مزین است؛ هتل رستوران بهروزی... 

و به راهنمایی یکی از کارکنان هتل رستوران بهروزی، وارد یک حیاط کوچک با چند اتاق در اطراف و از آنجا به فضای اصلی وارد شدیم.

فضایی مسحور کننده، با دیوارهای کاهگلی، اتاق های توو در تو، ستون های چوبی بلند، نازک کاری چوب با هنر طراحی نقوش، اسلیمی، قواره بری و شیشه بری شیشه های رنگی، درب و پنجره های ارسی و مجموعه کاملی از هنرهای اصیل ایرانی که جان زندگی را به این فضای کاهگلی بخشیده اند.

خانه بهروزی، نمونه ای بی نظیر از معماری خانه های تاریخی قزوین با دو طبقه زیرزمین و همکف است. این خانه حیاطی مرکزی و اصلی دارد که دورتادور آن را حیاط های دیگر پر کرده اند. قابلیت این خانه با داشتن اتاق های فراوان و شاه نشین های زیبای تابستان و زمستان به همراه ایوان باعث گردید تا به عنوان اقامتگاهی سنتی احیا گردد. با حضور در این هتل می توانید در اتاق هایی با سقف های طاقی و ایوان هایی دارای قوس های زیبا برای حداقل یک روز زندگی کنید و تجربه ای همانند مردمان گذشته داشته باشید و در تاریخ سفر کنید.

تزئینات آجرکاری بنا به همراه ارسی ها از مشخصه های معماری خانه های تاریخی قزوین است که در خانه بهروزی نیز دیده می شود. اتاق‌های این بنا که منعکس کننده معماری سنتی و طراحی اصیل ایرانی می‌باشند، به امکاناتی از قبیل سیستم تهویه مطبوع، یخچال، تلویزیون مجهز می باشند. چیدمانی مدرن در فضایی سنتی که تلفیقی خاص را به نمایش کشانده است. 

هتل خانه بهروزی در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۹۳ با ۱۰ اتاق و با عنوان هتلی سه ستاره به روی گردشگران باز شد. این بنا دسترسی مناسبی به بافت قدیمی شهر و دیگر جاذبه های قزوین مانند بازار و سرای سعدالسلطنه و حمام قجر دارد. یکی از امکانات خوب این هتل، داشتن حمام سنتی مرمری(هتل ترکی) است. اجرای زنده موسیقی سنتی در ایوان و قرارگیری روی تخت های چوبی اطراف حیاط و حوض آبی رنگ هتل خانه بهروزی فضایی جذاب برای اقامت ایجاد می کند. 

این بنای ۲۱۰ ساله یادگار دوران قاجار است که در سال ۱۳۱۴ شمسی گسترش یافته و صاحب خوش ذوق آن حاج یوسف بهروزی تاجر برنج بوده که در سرای سعدالسلطنه قزوین حجره ای داشته است.

خانه بهروزی با امکانات هتل خانه، می تواند انتخاب خوبی برای سفر در واپسین ماه تابستان باشد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار