خبرهای داغ:
زائرانی که با پای دل روانه بهشت می‌شوند

عاشقانی که جامانده نیستند!

جمعیت پیاده، همه در یک چیز مشترکند، بی سرو سامان حسین اند و همه آرزویشان زائر اربعين حسین بودن است؛ آمده‌اند از همین راه دور عاشقانه هایشان را برای امام حسین و یارانش بسرایند.
کد خبر: ۹۵۳۷۷۲۳
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹

قزوین_گزارش خبرنگار بسیج از جریان بزرگ پیاده روی اربعین قزوین

زمانی که دلم یاد شما می افتد
گذر زندگی ام سمت خدا می افتد
این چه سری ست که هر گاه مسافر داری
باز هم اسم من گمشده جا می افتد

بار دیگر آیین پیاده‌روی دلدادگان اربعین سید و سالار حسینی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از مزار شهدای گمنام شهر مهرگان تا مزار شهدای گمنام محمدیه برگزار و شور و شعور حسینی مردم دیار دارالمومنین از اقشار مختلف در این اجتماع باشکوه به منصه ظهور رسید و آنانی که از قافله بزرگ اربعین در کربلا جامانده بودند با شوقی وصف ناشدنی در این آیین معنوی حضور یافتند تا در زمره اربعینی ها قرار گیرند.
 
عزاداران با سر دادن نوای عزاداری و شعار "لبیک یا حسین" به محضر امام زمان (عج) عرض ارادت کرده و خالصانه، طلب سفر کربلا در سال آینده کردند.
در خیل عزاداران سربندهای متعددی با نوشته های لبیک یا حسین، حب الحسین یجمعنا و ... به چشم می‌خورد.

موکب‌های پذیرایی مردمی در مسیرهای راهپیمایی اربعین نیز از هیچ خدمتی برای زائران دریغ نمی‌کنند، یکی آب خنک و شربت دست جاماندگان اربعین می‌دهد و دیگری... انگار هر کسی هر چیزی دارد را نذر امام حسین (ع) کرده و در هر نقطه سیل جوانمردان راه حسین را می‌بینیم.

برخی حاضران این راهپیمایی را پای پیاده، برخی با وسیله نقلیه، برخی با همراه داشتن مادر و پدر سالمند و برخی با به دوش کشیدن کودکانشان مسیر عاشقی را طی می کنند به امید آنکه عمری برایشان باقی بماند تا اربعین سال آینده در سایه امنیت، آرامش و نعمت سلامتی، جاده های نجف و کربلا را طی کنند و به بین الحرمین برسند.

حضور چشمگیر کودکان و نوجوانان پرورش یافته در مکتب عاشورا همراه با پدران و مادران خود دیدنی ست؛ اینها همه در یک چیز مشترکند، بی سرو سامان حسین اند و همه آرزویشان زائر اربعين حسین بودن است؛ آمده‌اند از همین راه دور عاشقانه هایشان را برای امام حسین و یارانش بسرایند. طبق فرمایش حجت ‌السلام پناهیان «کسانی که موفق نمی‌شوند به اربعین بروند می‌توانند دنباله‌ی این ستاره دنباله‌دار باشند. می‌توانند در این کهکشان، ستاره‌ها و سیاره‌هایی باشند که این فاصله‌ها را پر کنند.

بدرقه و استقبال یکی از کارها است و پیوند دادن همه کارها به اربعین یک زیبایی خاصی ایجاد می‌کند. این میعادگاه فقط برای کسانی که در کربلا حاضر می‌شوند نباشد! این میعادگاه را برای کلیه فعالیت‌هایمان در نظر بگیریم. "

جا مانده نیستیم

خانم درویشی که با شنیدن نام امام حسین علیه السلام عشق مهمان چشمانش می‌شود، می‌گوید: درست است که توفیق زیارت و زائر امام بودن نصیب من نشده است؛ اما امروز با پای پیاده آمده‌ام تا با هر گامم اهل بیت را به شفاعت بگیرم تا مراد دل حاصل کرده و سال بعد با پای پیاده خود را به بین الحرمین برسانم.

وی ادامه می‌دهد: نمی گویم جامانده‌ام! چون طبق فرمایش آیت‌الله جوادی آملی «کسی که قلب و روحش رفته، جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق، شور و طلب «زیارت اربعین» به ذهنش هم نرسیده و علاقه ندارد. اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید."

عاشق که شدی، هر کجا هم باشی، زائر کربلایی

صورت شکسته‌ای دارد، انگار ۶۰ ساله است؛ مهمان است و همراه میزبان به پیاده‌روی جاماندگان اربعین آمده است، قبول نمی‌کرد که مصاحبه کند، راضی که شد، گفت اسمم را نمی‌گویم، فکر می کرد اگر اسمش را بگوید از اجرش کم می‌شود، از گرمی هوا و خستگی راه گله نمی‌کند، می‌گوید: من شرمنده این نوجوان‌ها و جوان هایی هستم که با جان و دل به زائران خدمت رسانی می‌کنند و ارادتشان به ارباب را به نوعی نشان می‌دهند.

مردم ما مردم محترمی هستند و من هم خیلی دوستشان دارم؛ بسیار با فرهنگ و عزاداری‌هایشان خیلی دلنشین و خاص است وقتی نام امام حسین می‌آید حال عجیبی دارند؛ آنها که در این راه صادقانه و خالصانه خدمت می‌کنند به والله قسم ذره ذره خدمت صادقانه این نوجوانان و جوانان را مولایم می‌بیند و این‌ها عاشقان واقعی اباعبدالله حسینند و مادرمان حضرت زهرا سهم این جامانده‌ها را کنار گذاشته است.

عاشورا تمام شدنی نیست

خانم مرادی که علیرغم میل باطنی اش از کاروان جامانده و نتوانسته مسیر دلدادگی را طی کند، می‌گوید: اگرچه سعادت حضور در مراسم اربعین را نداشتم؛ اما از همین جا از راه دور عاشقانه ارادت خود را به امام حسین و یارانش ابراز می‌دارم و از همین جا برای سرورم امام حسین علیه السلام عزاداری می‌کنم تا به دشمنان اسلام نشان دهم که عاشورا برای ما تمام شدنی نیست و حضور مردم مراسم پیاده‌روی ار

بعین نشان می‌دهد که مکتب حسینی قابلیت و قدرت بسیاری برای بسیج کردن مردم دارد.

دلم در کربلا و خودم اینجا هستم

خانم صفری که با وجود گرمای هوا و مسیر طولانی پیاده‌روی همراه با دو فرزند خردسالش در آیین پیاده‌روی دلدادگان اربعین سید و سالار حسینی شرکت کرده، می‌گوید: این راهپیمایی بهانه‌ای برای آرام گرفتن دل بی‌قرارم است و اگرچه از قدم گذاشتن در مسیر نجف تا کربلا جا مانده‌ایم؛ اما دل‌هایمان کربلایی و نهضتمان حسینی است و هرگز اجازه نخواهیم داد تا دشمنان با سست کردن اعتقاداتمان ما را از قدم گذاشتن در مسیر حسینی مايوس کنند چون آیین پیاده روی دلدادگان اربعین افزایش قدرت شیعه، امنیت و ارتقای وحدت ملی را در پی دارد.

زائرانی که با پای دل روانه بهشت می‌شوند

خانمی که فرزندش را راهی کربلا کرده است، با دلی لبریز از عشق و ارادت می‌گوید: امروز مزار شهدای گمنام مهرگان و محمدیه میزبان عاشقان حسینی هستند؛ شهدا همیشه حلقه واسطه میان ما و اباعبدالله هستند و این شهدا پیوستی با کربلای معلی دارند و ما تا جان در بدن داریم از مولایمان جدا نخواهیم شد و امروز این زائران با پای دل روانه بهشت شده اند.

پیاده روی اربعین نمادی از قدرت سیاسی شیعیان است

آقای حسینی یکی دیگر از زائران این مسیر عاشقی که همراه با همسرش آمده است، می‌گوید: پیاده‌روی جاماندگان اربعین نمادی از قدرت سیاسی شیعیان است که در شهرهای مختلف ایران برپا می‌شود و این اجتماع بزرگ را نمی‌توان فقط یک پیاده‌روی صرف دانست؛بلکه پشت سر آن قدرت و معرفتی نهفته است و همه از سر محبت و به خاطر خدا در این مسیر قدم برمی‌دارند چه اطعام کنندگان و چه اطعام شوندگان و آیین بزرگداشت اربعین در حال حاضر صفوف شیعیان را در هم تنیده‌تر می‌کند و موجب اقتدار آنان در برابر دشمنان می‌شود و مهم‌ترین پیام سیاسی آن وحدت امت اسلامی در سایه محبت و ارادت به خاندان اهل بیت است.

همسر آقای حسینی هم ادامه می دهد: امروز هم بسیاری سعی‌شان بر این است که تلاش کنند این واقعه فراموش شود و گاهی با گفتن حرفهایی از جمله اینکه هزینه سفرتان را خرج نیازمندان کنید در دل زائرین شبهه می‌اندازند اما نمی دانند همین افرادی که به پای پیاده به زیارت امام می روند همان هایی هستند که اتفاقا به نیازمندان کمک می کنند و همیشه و در هر جا حتی با دست خالی پای مشکلات نظام و مردم بوده‌اند

اینها جامانده نیستند، دل داده اند...

این‌ها جامانده نیستند، دلداده‌اند؛ دلداده‌هایی که طاقت دوری دلدار را ندارند و کربلایی‌هایی هستند که نتوانستند بیایند؛ اما امام حسینی هستند و نرفتنشان به کربلا نشان از کم سعادتی آنها نیست؛ بلکه مانده‌اند تا اربعین را در گوشه گوشه شهرها زنده نگه دارند.

گزارش: اعظم علویری

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار