مطالبات نماینده بسیج دانشجویی استان کرمان در مقابل حجت الاسلام اژه‌ای

ریحانه سادات خوشکام به عنوان نماینده دانشجویان بسیجی استان کرمان در مراسم دیدار اقشار مختلف استان کرمان با رییس قوه قضاییه مطالبی را مطرح کرد.
کد خبر: ۹۵۵۱۰۶۶
|
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، ریحانه سادات خوشکام به عنوان نماینده دانشجویان بسیجی استان کرمان در مراسم دیدار اقشار مختلف استان کرمان با رییس قوه قضاییه مطالبی را مطرح کرد.
شرح سخنان نماینده بسیج دانشجویی در مقابل رئیس قوه قضائیه بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خوش آمد گویی خدمت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسنی اژه ایی. جناب محسنی اژه ایی ورود شما را به پایتخت مقاومت جهان اسلام، دیار شهید حاج قاسم سلیمانی و دیار کریمیان و محرومان خیر مقدم عرض می‌نماییم.
بنده نماینده بسیج دانشجویی استان کرمان هستم. در ابتدا باید از تلاش‌های بی‌وقفه حضرتعالی و گروه همراه شما در اداره و ایجاد تحول در قوه قضاییه سپاس‌گزاری کرد به ویژه سفر‌های مستمر استانی شما به نقاط مختلف کشور به منظور پیگیری و نظارت بر کار قوه در استان‌ها و رفع مشکلات و دیدار‌های مردمی، اما این نکته لازم به ذکر است که نبود دیدار‌های مرتب و در برنامه با فعالین اجتماعی و دانشجویی استان‌ها باعث می‌شود که قوه از نقد سازنده و دلسوزانه و ایضاَ طرح‌های پیشنهادی موثر از سوی این اصحاب، به خصوص دانشجویان محروم بشود. از اینرو از مقام عالی قضایی کشور خواستاریم تا دیدار با فعالین دانشجویی را به عنوان یک دیدار حتمی و قطعی در سفر‌های استانی خود لحاظ کنید. با توجه به پیگیری و مطالبات دانشجویان و کمبود وقت جنابعالی دیدار اختصاصی محیا نشد و فقط با پیگیری‌های مکرر این زمان اندک به بسیج دانشجویی اختصاص داده شد بنده سلام تمامی دانشجویان این دیار را به شما می‌رسانم و قول پیگیری دلسوازنه مطالبالت را از شما خواستار هستم. در استان کرمان، پهناورترین استان کشور به تبع وسعت و دارا بودن ذخایر طبیعی، معدنی و گردشگری متعدد و جهانی، بدیهی است که دچار مشکلات و مسائل عدیده قضایی باشیم. از اینرو توجه ویژه به استان و بازرسی‌های مستقیم و غیر مستقیم جنابعالی را به طور خاص می‌طلبد هر چند که حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی در این امر همت گمارده‌اند که حتی جای تقدیر و تشکر از ایشان نیز وجود دارد. شاید به نحوی این مسائل مربوط به دولت باشد، ولی از دید دیگر بحث برخورد‌ها و پرونده‌های موجود جرائم اقتصادی و مفاسد و عدم نظارت بر کار‌ها به شما هم مربوط است.

شرح مسائل
۱_سردار مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی سرباز بی ادعای ولایت و جان بر کف برای حفظ اسلام و ایران رشادت و جانفشانی کرد که تا ابد در دل تاریخ جهان اسلام زنده خواهد ماند. شهادت طلبی، و بی ادعایی، ولایتمداری و همراهی با مقام معظم رهبری از ویژگی شاخص این شهید عزیز و سعیدمان است که باید این ویژگی‌ها الگو و چراغ راه جوانان باشد. حاج قاسم تا ابد در دل‌های مردم ایران و همه آزادگان جهان جای دارد. ترور یکی از فجیع‌ترین جرایمی است که در عرصه‌های داخلی و خارجی رخ می‌دهد که در بسیاری از نظام‌های حقوقی دنیا قابلیت پیگیری حقوقی در کنار پیگیری دیپلماسی را دارد و قریب به اتفاق حقوقدانان بین‌المللی پیگیری حقوقی و مجازات ترور را طبق قوانین کشور‌ها امری مجاز و ضروری می‌دانند. با این حال، اما ترور مقامات برای کشور‌ها بعد خاص تری پیدا می‌کند، در تاریخ کشور ما کم نبودند افراد عادی و مقامات ایرانی که ترور شدند، اما خون تازه‌ای از جریان ترور آن‌ها پدیدار شد. با وجود اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی قربانی ترور شده‌اند، اما پیگیری حقوقی و بین‌المللی ابعاد این ترور‌ها آنطور که باید مطرح نشد. این موضوع عدم پیگیری همچنان ادامه داشت و به طور ویژه‌تری در ترور شهید سلیمانی نمود پیدا کرد.
ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، یکی از مهم‌ترین حوادث سال‌های اخیر است که امروز و با گذشت ۵ سال از سالگرد به شهادت رساندن ایشان و همرزمانشان، هنوز پرونده این جنایت مفتوح و قابل پیگیری است. حال پس از گذشت ۵ سال آنطور که باید شیوه متقن پیگیری محقق نشده است البته بخشی از عدم روند اجرا به کم کاری‌ها باز نمی‌گردد چرا که قواعد بین‌المللی دست ایران برای پیگیری‌ها را بسته است اگر چه از همان روز‌های بعد از ترور، مسئولان به خصوص مقامات قضائی قول‌هایی برای پیگیری حقوقی و قضائی و حتی بین‌المللی دادند، اما هنوز پرونده به نتیجه خاصی نرسیده است. آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی و همرزمانش بیانگر این است که اگر چه اقداماتی در سطح محاکم داخلی و کشور عراق انجام شده، اما پیگیری این پرونده در سطح بین المللی نیازمند سرعت بیشتری است.
۲_فریضه واجب حجاب که مایه‌ی تشخص و آزادی زن است یکی از اصولی‌ترین و اساسی‌ترین نعمت‌های الهی است. حجاب مایه وقار و سنگین شدن کفه آبرو و احترام زن است و با این ارزش گذاری، حریم زن مسلمان حفظ و فرصت حضور اجتماعی او فراهم می‌شود. سیاستی فاجعه بار و شیطانی در بعد جهانی در کار است تا با حیازدائی در جوامع بشری و عناوین جذابی، چون آزادی زنان و حقوق زن، قید و بند‌های حافظ کرامت زن را از بین ببرد. در پروژه ترویج مفاسد اخلاقی و حجاب ستیزی در ایران، دستان جبهه استکبار و نقش سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی دشمن به وضوح دیده می‌شود. دشمن سال‌هاست استقلال هویتی و فرهنگی زن مسلمان ایرانی را نشانه گرفته است و به دنبال به سقوط کشاندن حاکمیت از طریق هویت زدایی فرهنگی است. در این میان با توجه به اینکه نظام اسلامی به دنبال سعادت مردم و تحقق تربیت اخلاقی جامعه است باید با جدیت با مروّجان فساد در فضای مجازی و فضای حقیقی که تحت هدایت دشمن فعالیت می‌کنند برخورد شود.

۳_براساس سند تحول قوه قضاییه که گروه مرکب از همکاران قوه قضاییه و صاحب نظران با تجربه حوزه و دانشگاه در عرصه‌های قضائی، حقوقی، انتظامی، مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی، تربیتی در کنار نخبگان جوان انقلابی، متخصص در علوم بین رشته ایی و متمرکز بر مسائل قضایی می‌باشد و در ضمن نسخه ارتقا یافته سند تحول قضائی مورد توجه ویژه و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته بوده است و ابلاغ آن برای ملت عزیز ایران به ویژه مدیران، قضات، اصناف، و خاصتاَ دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی صورت گرفته است؛ لذا تا به حال ارائه گزارشی نسبت به این سند و اجرایی شدن از آن در دوران مسئولیت شما برای مردم انجام نشده است.
۴_یکی از چالش‌های فراروی دستگاه قضا کمبود نیروی انسانی و قضات تخصصی است که این مسئله باعث طولانی شدن روند دادرسی‌ها و نارضایتی مردم شده است. از جنابعالی درخواست داریم تا با افزایش ورودی‌های دانشگاه علوم قضایی و بکارگیری افراد متخصص و دانش آموخته این دانشگاه و بازنگری در جذب نیروی انسانی و قضات تخصصی این مشکل را برطرف کنید.
۵_مستحضرید که براساس دستورات قضایی و تکالیف صریح قانونی، زندان‌هایی که در داخل محدوده‌های شهری قرار دارند باید به خارج از شهر انتقال یابند، زندان کرمان از زمانی که به یاد ما می‌آید در مکان فعلی در حومه شهری بوده است به گونه‌ای که چندین شهرک و مجتمع‌های مسکونی و چندین دانشگاه در اطراف آن قرار دارد و خاصتاَ دانشگاه فنی حرفه ایی شهید چمران دیوار به دیوار با زندان مرکزی قرار دارد. متاسفانه با این منع قانونی مذکور و همچنین آفات اجتماعی و فرهنگی بسیار و تاثیر محیطی آن بر روی دانشگاه‌ها هنوز جابه‌جایی این زندان محقق نشده است. از جنابعالی خواستاریم که جابه‌جایی هر چه سریعتر زندان مرکزی کرمان به خارج از حومه شهری را آغاز و در این سال‌های اخیر آنرا محقق فرمایید.
۶_ استان کرمان بنا بر تحقیق‌های صورت گرفته از سوی مرکز مطالعات استراتژیک دفتر ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ آمار بالایی از زنان زندانی را دارا بوده است از اینرو نیاز است که برای پیشگیری، صدور حکم، نحوه و چگونگی گذراندن حبس و توانمندسازی این بانوان و نهادینه کردن فرهنگ اسلامی و ایرانی در ایشان فکر مناسب و اقداماتی عملیاتی برنامه‌ریزی شود.
۷_استان کرمان بنابر داشتن سابقه تاریخی کهن و منابع طبیعی و معدنی فراوان در بازه‌های مختلف دچار سواستفاده‌ها و حتی کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌هایی بوده‌است به ویژه در زمینه معادن استان کرمان. شایعات زد و بند‌های مالی و پارتی‌بازی‌ها و دخالت نمایندگان در آن‌ها همواره نقل مجالس مطالبه‌گری بوده است و با رجوع به ضرب‌المثل "تا نباشد چیزی، مردم نگویند چیزها" در شکَ بودن و یا نبودن این مسائل هستیم. از شما مقام عالی قضایی خواستاریم بنا بر وظیفه و حق قانونی و شرعی خود و درخواست ما مردم دیار کریمان نظارت ویژه مالی و پولشویی و نظارت بر سلامتی سیستم ادارای و همچنین خصوصی‌سازی‌ها و عدم تضیع حقوق کارگران را در دستور کار فوری خود در استان کرمان قرار دهید.

۸_ جناب آقای محسنی اژه ای، یکی از معضلات و تهدید‌های این استان پهناور وجود اتباع افاغنه و قاچاق انسانی این اتباع و همچنین قاچاق سوخت می‌باشد که موجب ناامنی این استان بخصوص در جاده‌های جنوب و شرق استان شده بطوریکه در برخی از اوقات شبانه روز مثل سپیده دم جاده‌ها را نا امن می‌کنند. از این رو نیرو‌های نظامی و انتظامی دارای محدودیت‌هایی برای برخورد با این موارد هستند. از شما خواستاریم تا حمایت بیشتری از ضابطین بخصوص نیروی انتظامی شود و محدودیت‌های این نیرو‌ها در برخورد با این قاچاقچیان کاهش یابد؛ که حضور اتباع افغانی می‌تواند پیامد‌های منفی فراوانی بر امنیت استان در ابعاد مختلفی بر جای گذارد که از مهم‌ترین تبعات آن می‌توان به اشغال فرصت‌های شغلی و افزایش نرخ بیکاری، افزایش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، ایجاد پدیده حاشیه نشینی و تغییر بافت جمعیتی شهر و ... اشاره کرد.
۹_ حاشیه نشینی یک پدیده اجتماعی است که به موازات رشد شهرنشینی پیامد‌های ناخوشایندی را برای استان کرمان به دنبال خواهد داشت. افزایش بی رویه جمعیت، توزیع نامتناسب و ناعادلانه امکانات به دلیل عدم توجیه اقتصادی، عدم حمایت از مشاغل بومی در روستا‌ها و شهر‌های کوچک و همچنین برخی پدیده‌های طبیعی نظیر سیل، خشکسالی و ... موجبات افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهر و از شهر‌های کوچک به کلان شهر‌ها می‌باشد؛ بنابراین برقراری عدالت اجتماعی در زمینه‌هایی همچون فراهم آوردن سطح زندگی در خور شأن مردم، تأمین امکانات رفاهی در بخش‌های مختلف، فراهم آوردن اشتغال و ... از سوی کشور یکی از اهداف توسعه ملی به شمار می‌رود. حاشیه نشینی یکی از بستر‌های وسیع ناهنجاری‌های گوناگون مانند افزایش سرقت، فروش مواد مخدر، قتل و ... می‌باشد. از سویی دیگر با نگاهی گذرا می‌توان متکدیان، دوره گردها، کارگران ساده و مردمی را دید که شیوه زندگی، کار و دیگر شرایط آن‌ها به محیط شهری شباهت ندارد و در واقع آن‌ها محرومانی هستند که تحت فشار‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متأسفانه کمر خم کرده اند و با مهاجرت به شهر‌های بزرگ چاره‌ای جز پناه بردن به آلونک‌های حومه شهر‌های بزرگ ندارند. در این بین شاهد افزایش قابل ملاحضه‌ای از مناطق حاشیه نشین در شهر کرمان هستیم و به دلایلی همچون ارزانی قیمت زمین و مسکن در حاشیه شهر و تقاضای مردم ساکن در این مناطق جهت بهره مندی از امکانات، برخی ناهمگونی‌ها به وضوح قابل ملاحظه است.
۱۰_ نکته‌ای دیگر، ورود به‌هنگام، درست و قطعی دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در برخی مسائل استان و عام‌المنفعه که متاسفانه سال‌ها از این مورد به اندازه ضرور و نیاز دیده نشده‌است چه بسا در مواردی دادستانی وارد نشده و بعداً با مطالبه‌گری‌های دانشجویی و اجتماعی قبول به ورود در پرونده‌ها و تخلفات داشتند، اما تاکنون رای و نظر قطعی و حکم تخلف یا رفع اتهام برای متهمین را صادر نکردند. می‌توان به عنوان مثال اشاره کرد به یکی از مباحث مهم و اساسی کشور و مردم در این سال‌ها مسکن است که کم لطفی‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است؛ که یکی از این مراکز هدف و مورد نظر کرمان عزیز می‌باشد. علت توقف طرح ملی مسکن تاکنون در استان کرمان عمدتا مشکلات زیرساختی همچون تامین آب، برق و گاز، تامین زمین و همچنین عدم همکاری بانک‌ها بود که گویا بخشی وسیعی از مشکلات رفع نشده است.

طی یکی دو سال اخیر انباشت موانع پیش روی طرح‌های احداث مسکن در نقاط مختلف استان آنقدر خبرساز بوده که حتی برخی مسئولان وقت استان بعضی متولیان را به کم کاری، پاسکاری و اقدام قضایی نیز تهدید می‌کردند، زیرا طرح‌های ساخت مسکن در برخی استان‌ها در روندی مناسب پیش رفته، اما در کرمان تاکنون، زیرساخت‌ها شکل عملیاتی به خود نمی‌گرفت یا وعده‌های متولیان ناکام می‌ماند. کارشناسان اقتصادی معتقدند ساخت‌وساز هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده یکی از راهبرد‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی است که افزون بر تحول در تأمین مسکن، ایجاد هزاران فرصت شغلی را نیز در آغوش خود دارد. استان کرمان براساس آخرین رتبه بندی طرح نهضت ملی مسکن رتبه ۱۹ کشور را دارد و این در صورتی است قبل از سال جاری در رتبه ۲۶ قرار داشتیم، اما این استان در تامین زمین رتبه دهم کشور است. برخی از واحد‌های مسکونی طرح مسکن مهر مسائل حقوقی و قضایی دارد که در اختیار دولت نیست، اما با هماهنگی می‌توان آنان را عملیاتی کرد، ضمن آنکه مرکز استان کرمان سهمی ۵۰ درصدی از طرح‌های نیمه تمام مسکن مهر دارد. افزایش جمعیت و محدودیت اراضی در دهه‌های اخیر سبب شد که ساخت‌وساز‌ها در بیشتر شهر‌های جهان شکل عمودی یا طبقاتی به خود بگیرد که این امر اکنون به سبک فراگیر تبدیل شده است. ساخت مجتمع‌های مسکونی و برج‌های طبقاتی با اینکه گامی برای تجمیع و آسانی خدمات به شمار می‌رود، اما گاهی به لحاظ اجتماعی با آسیب‌ها، برخورد‌ها و مشکلات عدیده دیگر همراه بوده است.
طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از وعده‌های اصلی رییس‌جمهور برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی مطابق قانون مجلس شورای اسلامی و همچنین نیاز جامعه از ابتدای دولت سیزدهم بوده است موارد مورد انتظار حاصل نشده است.
۱۱_ استان کرمان استانی چهار فصل است که از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب در همه فصول سال، دارای محصولات متنوع کشاورزی می‌باشد. بسیاری از مردم این استان، تنها درامدشان همین کشاورزی است که مسائلی آن را تهدید می‌کند. مسئله اول وجود شبکه‌های دلالی است که بعضی از این شبکه‌ها اصلا ایرانی نبوده و با لابی گری باعث کاهش متضرر شدن کشاورزان می‌شوند همچنین شرایط صادرات محصولات کشاورزی به نحو صحیح و درست در استان کرمان اجرایی نمی‌شوند. از دستگاه قضا میخواهیم تا قاطعانه با این شبکه‌های دلالی مبارزه شود و دست آن‌ها از جیب مردم مظلوم استان کرمان کوتاه شود. مسئله دیگری که این استان و به خصوص کشاورزی استان را به شدت تهدید می‌کند مسئله آب می‌باشد بطوریکه این در خط قرمز بحران آب قرار دارد و حتی در تابستان گذشته مردم عزیز استان کرمان در گرمای طاقت فرسا دچار بحران بی آبی شده بودند. یکی از دلایل کمبود آب، وجود چاه‌ها و انشعابات غیر مجاز می‌باشد. از دستگاه قضایی کشور و نهاد‌های نظارتی میخواهیم تا به شدت با این موضوع برخورد کند. همچنین دولت محترم قول دادند تا در آینده‌ای نزدیک پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان به بهره برداری برسد، اما شواهد نشان می‌دهد که این پروژه پیشرفت خوبی ندارد و شاید تا تابستان ۱۴۰۳ به بهره برداری نرسد. اگر این موضوع اتفاق نیفتد با وجود تنش‌های آبی که این استان را تهدید می‌کند تابستان بسیار سختی در پیش داریم. از دستگاه قضایی بعنوان مدعی العموم می‌خواهیم تا نظارت بیشتری بر این پروژه انجام شود و موانعی که بر سر راه این پروژه قرار دارد هر چه سریعتر رفع شود.

دانشجویان بسیجی قرارگاه شهید احمدی روشن به عنوان قشر فرهیخته و نخبه علمی و اخلاقی، مشکلات و مسئله‌های استان را در هسته‌های علمی و خاصتاَ مسئله محور به فرمایش حضرت ایته الله العظمی امام خامنه ایی در ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به مسئله محوری توجه ویژه ایی داشتند و آمادگی لازم را برای همکاری با هرگونه دستگاه‌های حاکمیتی، قضایی و دولتی را دارند. جزوه به روزرسانی شده نظام مسائل بسیج دانشجویی استان هم تدوین شده است؛ و خدمت حضرتعالی و تیم همراه تقدیم می‌شود؛ و من الله التوفیق والسلام علیکم و رحمه‌الله

ارسال نظرات