خبرهای داغ:

آب مایه حیات و خاک بستر حیات

تبریز- آب، خاک، باد و آتش به عنوان عناصر اربعه نقش اساسی در زندگی موجودات زنده بخصوص انسان دارد به طوری که از آب به عنوان حیات یاد می شود و بر این اساس می توان گفت خاک نیز بستر حیات است.
کد خبر: ۹۵۶۱۰۸۶
|
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ خاک این موهبت خداوندی که بی آن، نه می توان بنایی بنا کرد، نه زرعی کشت و نه راهی کشید و هموار کرد ولی همین منبع مهم حیات انسان ها که نه بلکه موجودات، امروز دست خوش بسیاری از تغییرات طبیعی و غیر طبیعی شده است.

پیش از ظهر امروز در راستای گرامیداشت روز جهانی خاک همایشی در سالن شهید سلمانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز برگزار شد تا یاداوری کنیم این مایه و منشا زندگی را چگونه می توان صیانت کرد تا میراثی برای آیندگان باشد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به عنوان میزبان در این همایش حفاظت از خاک را به عنوان منبع تولید محصولات غذایی مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: ۴۵ درصد از اراضي کشاورزي حوضه درياچه ارومیه از بین رفته و کاملا قابل مشاهده است.

اکبر فتحی بلایای طبیعی چون سیل، فرسایش خاک، بیابان زایی و ساخت خانه و انتقال زیر ساخت ها و ... را از عمده تهدیدات خاک برشمرد و افزود: خاک منبع اصلی تولید محصولات کشاوری است و زندگی بدون آن مفهوم خود را از دست می دهد.

وی تاکید کرد: باید برای حفظ خاک و تامین امنیت غذایی از آلودگی آب ها که بر خاک نفوذ می کند پیشگیری کرد و بر همین اساس طبق قانون همه نهادها وظایف مشخصی در این راستا دارند.

فتحی همچنین استفاده درست از سموم کشاورزی و مراتع کشاورزی در چرای دام ها را از دیگر راه های حفاظت خاک دانست و به ضرورت آموزش کشاورزان و فرهنگ سازی در این خصوص تاکید کرد.

رئيس دانشکده کشاورزي دانشگاه تبريز نیز در ادامه این همایش فرسایش خاک را مهم ترین عامل از بین رفتن آن عنوان و بیان کرد: کشور ما در دنيا در خصوص فرسایش خاک رتبه اول را دارد.

جلیل شفق افزود: براي تامين غذايي باید از خاک حفاظت کنیم و این مهم باید فرهنگ سازی شود چراکه مردم باید احساس مسئولیت کرده و از آن صیانت کنند.

استاد گروه خاک شناسي دانشگاه تبريز نیز در ادامه با اشاره به ریشه لغوی خاک در قرآن و تاکید خداوند به آن در آیه های قرآن، به حفاظت از این منشا زندگی تاکید کرد.

علی اصغر جعفرزاده آلودگي، بيابان زايي و فرسايش خاک را از عوامل مهم نابودي خاک برشمرد و افزود: بیابان زایی در کشور ما رو به افزايش است بطوری که بيش از دو برابر ميانگين جهاني است.

وی فرسايش خاک، فرونشست زمين، کودهاي شيميايي، فاضلاب و پساب کارخانه ها را از دیگر عوامل نابودي خاک نام برد.

جعفرزاده ساخت ویلاها و تغییر کاربری اراضی را از دیگر عوامل دخیل در از بین رفتن خاک عنوان و بیان کرد: در کشور ما سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضي حاصلخيز کشاورزي نزديک شهرها و روستاهاي بزرگ به علت تغيير کاربري از بين مي رود.

به راستی که خاک را می توان بستر زندگی یاد کرد چراکه بدون آن نه می توان بنایی برای زندگی ساخت و نه غذایی برای ادامه زندگی کاشت و نه آینده ای برای نسل های بعدی به جا گذاشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار