خبرهای داغ:

افزايش آفت جوندگان؛ هشدار به کشاورزان آذربايجان‌ شرقي

تبریز- مديرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي شرايط را براي افزايش جمعيت جوندگان مضر، مساعد دانست و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصيه کارشناسان، انجام دهند.
کد خبر: ۹۵۶۵۱۶۳
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمود کيا در جمع خبرنگاران  گفت: کاهش بارندگي ها و متعاقب آن پائين آمدن رطوبت خاک و از سوي ديگر بالابودن دماي هوا، شرايط را براي توليدمثل و افزايش جمعيت جوندگان مضر به خصوص موش‌ها و فعاليت تغذيه‌اي اين آفت در سطح مزارع و باغات استان کاملاً مساعد نموده است؛ لذا لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزي ، نسبت به تهيه طعمه مسموم فسفر دوزنگ و مبارزه با آفت مطابق توصيه کارشناسان اقدام کنند.

وي با بيان اينکه از ميان گونه‌هاي خسارت‌زاي محصولات کشاورزي، ۱۱ گونه جزو آفات عمومي محسوب مي‌شوند که به استناد ماده چهار قانون حفظ نباتات کشور، وظيفه اصلي کنترل جوندگان به ‌عنوان آفات عمومي بر عهده دولت است ادامه داد: دليل اصلي اين قانون، کثرت جمعيت و وسعت پراکندگي جغرافيايي و پتانسيل زياد زادآوري و خسارت‌زايي و همچنين قدرت جابه‌جايي آن‌ها است.

کيا با بيان اينکه در بخش جوندگان، از ميان اين فهرست ۱۱ تايي، بيشترين سطح مبارزه و پراکنش به ترتيب به موش ورامين، موش مغان ، موش کور، جربيل هندي، موش کلاهو و مريون اختصاص دارد که آفت جونده موش مغان با پراکندگي جغرافيايي وسيع قابليت طغياني شدن جمعيت و گسترش بسيار وسيع و خسارت‌زايي در حد نابودکردن کامل محصولات کشاورزي را دارد و در صورت هرگونه غفلتي، خسارات جبران‌ناپذيري به کشاورزي وارد مي‌کند.

وي با بيان اينکه اين هشدار نبايد دليلي بر نگراني بيش از حد کشاورزان استان شود ادامه داد: چراکه با اقدامات به ‌موقع و پيشگيرانه مي‌توان جلوي اين آفت را گرفت و روش‌هاي مختلفي براي کنترل آفت جوندگان مضر در مزارع وجود دارد؛ ولي روش متعارف، استفاده از طعمه مسموم فسفر دو زنگ است؛ بنابراين به کشاورزان و باغداران سطح استان توصيه مي‌شود از مزارع و باغات خود به‌ صورت منظم بازديد و در صورت مشاهده خسارت آفت با مراجعه به نزديک‌ترين مرکز جهاد کشاورزي و مشاوره با کارشناسان نسبت به تهيه طعمه مسموم و انجام عمليات مبارزه مطابق توصيه کارشناسان اقدام کنند.

مدير حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به افزايش جوندگان مضر به ويژه موش ها به ‌دنبال کاهش بارندگي، کاهش رطوبت خاک و بالا بودن دماي هوا و فعاليت تغذيه اي اين آفت در سطح مزارع و باغات استان گفت: لازم است کشاورزان به توصيه هاي کارشناسان براي مبارزه با اين آفت توجه کنند.

وي با بيان اينکه علاوه بر تهيه طعمه مسموم فسفر دو زنگ ، دادن يخ آب زمستانه براي مبارزه با آفت مطابق توصيه کارشناسان کارساز مي باشد ادامه داد: عدم مبارزه با موش در اراضي کشاورزي استان خسارت کمي و کيفي شديدي از لحاظ محصولات توليدي در مزارع و باغات، ايجاد خطر از نظر بهداشتي براي جوامع انساني و قطع نوارهاي آبرساني در آبياري نواري به بار مي‌آورد.

کيا با بيان اينکه هم اکنون در دو شهرستان بستان آباد و سراب درگير اين آفت هستيم افزود: اگر مبارزه با اين آفت جدي گرفته نشود در کل استان مشکل ساز خواهد بود.

وي با اشاره به اينکه هدف از مبارزه با موش‌ها حذف کامل موش‌ها از طبيعت نيست، ادامه داد: مزارع و باغات کشاورزي استان بايد جهت بررسي وضعيت جانور و تراکم آن مورد بازديدهاي کافي و مستمر قرار گيرند.

مدير حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي برگزاري کارگاه هاي آموزشي مبارزه با آفت موش وجلوگيري از خسارت جوندگان مضر و نحوه مبارزه با اين آفت با حضور کشاورزان در محل باغات را از اقدامات صورت پذيرفته در ماه هاي اخير دانست و افزود: توصيه به کوبيدن سوراخ هاي محل فعاليت  موش در روز قبل ، بررسي سوراخ هاي فعال  و استفاده از طعمه آماده در آنها از 8 الي10 گرم طعمه مسموم در هر لانه فعال و پوشاندن سوراخ‌هاي موش يا پاکوب کردن آنها از ديگر مواردي هستند که بايستي توسط کشاورزان محترم عملياتي شود.

وی با بیان اینکه در سال 1402 پایش جوندگان مضر محصولات کشاورزی استان در سطح 450 هزار هکتارانجام می شود که از آن سطح جمعاً 47 هزار و 967 هکتار مبارزه شیمیایی ، زراعی و مکانیکی در 9 ماه نخست سالجاری انجام گرفته است افزود: از ابتدای سال تا پایان آذرماه، 414 کیلو فسفر دوزنگ، 18 هزار و 230 عدد قرص فسفید آلومینیم و 30 هزار و 950 کیلو طعمه مسموم در استان برای مبارزه با موش ها توزیع شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار