انتظار ۱۸ ساله اردبیلی‌ها برای شنیدن سوت قطار به پایان می‌رسد؟

عملیات اجرایی طرح راه‌آهن اردبیل - میانه بعد از ۱۸ سال هنوز تکمیل نشده و مردم استان اردبیل همچنان شنیدن سوت قطار و تحقق مطالبات دیرینه خود را در ایستگاه پایانی، به نظاره نشسته‌اند.
کد خبر: ۹۵۶۵۴۴۲
|
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

انتظار ۱۸ ساله اردبیلی‌ها برای شنیدن سوت قطار به پایان می‌رسد؟

به گزارش خبرنگار بسیج از اردبیل،

یعقوب شاددل

عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل -میانه به عنوان یکی از مطالبات دیرینه مردم استان اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ شروع شد. این پروژه به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر به‌ویژه نبود اعتبار لازم تا سال ۱۳۹۶ به کندی پیش می‌رفت که در آن مقطع با تامین اعتبار لازم از محل فاینانس بانک ملی اجرای این طرح شتاب گرفت ولی باز طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ افتتاح نشد.

با شروع فعالیت دولت سیزدهم تکمیل راه‌آهن اردبیل- میانه با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت. با توجه به عبور راه‌آهن از مسیرهای سخت‌گذر، اجرای بخش‌های گلوگاهی و پیچیده در اولویت قرار گرفت.

بنا به گفته داود شایقی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل در ۱۲ قطعه اجرا شده و تاکنون از ۱۷۵ کیلومتر مسیر راه‌آهن، عملیات ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر اجرا شده و تکمیل آن منوط به تامین اعتبارات لازم از محل‌های مختلف مشابه فاینانس بانک ملی سال‌های گذشته و یا تهاتر نفت است.



تکمیل ریل‌گذاری؛ نیازمند اعتبار

علی نیکزاد ، نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مصمم به تکمیل راه‌آهن اردبیل - میانه است، افزود: از ۱۷۵ کیلومتر مسیر راه‌آهن ۱۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده و تکمیل و ریل‌گذاری بقیه مسیر نیارمند اعتبار لازم است.

وی با بیان اینکه عزم دولت ، استاندار و نمایندگان بر این است که در سفر آینده رئیس‌جمهور به استان این طرح افتتاح شود، ادامه داد: اتمام این طرح مطالبه جدی مردم و نمایندگان مجلس است و اتصال آن به شهرستان پارس‌آباد هم جزو اولویت‌های مردم، مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

تاخیر در تکمیل راه‌آهن اردبیل پذیرفتنی نیست

صدیف بدری دیگر نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاخیر در تکمیل راه‌آهن اردبیل -میانه پذیرفتنی نیست ، گفت: بانک‌های عامل با پرداخت فاینانس به تکمیل این طرح کمک کردند و در سال ۹۸ بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال و در سفر روسای بانک‌های عامل کشور به استان نیز منابع عظیمی به راه‌آهن به صورت فاینانس پرداخت شد تا مراحل پیشرفت آن سرعت بیشتری بگیرد.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته پیشرفت فیزیکی راه‌آهن از ۴۰ درصد به ۸۰ درصد رسید و قرار بود تا پایان دولت دوازدهم به سرانجام برسد که این کار اتفاق نیفتاد و دلیل آن نیز حجم سنگین عملیات ریل‌گذاری در این مسیر و نبود اعتبار بود.

بدری بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نیز این طرح در اولویت قرار گرفت و در کنار فاینانس بانکی پنج هزار میلیارد ریال در سفر رئیس‌جمهور به این طرح اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از منابع سال ۱۴۰۲ برای راه‌آهن تخصیص یافته و اگر دولت هفت هزار میلیارد ریال دیگر به آن تخصیص دهد تا پایان امسال به صورت کامل آماده بهره‌برداری خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح راه‌آهن اردبیل -میانه نیاز است ، افزود: به رئیس‌جمهور اعلام کردیم تا تکمیل طرح راه‌آهن به استان اردبیل سفر نکند.

بدری اظهار کرد: از نظر فنی راه‌آهن اردبیل ـ میانه هیچ مشکل خاصی ندارد و مجموع تونل‌ها و گالری‌های آن بیش از ۲۷ کیلومتر است که جزو خطوط ریلی فنی و تخصصی کشور محسوب می‌شود.

تکمیل راه‌آهن مطالبه جدی مردم اردبیل است

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی ، نماینده دیگر اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل راه‌آهن مطالبه جدی مردم اردبیل شده است ، افزود: این طرح به طول ۱۷۵ کیلومتر با سرعت تمام در حال اجرا است و ۲۵ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری آن باقی مانده که با اتمام آن مردم به آرزوی دیرینه خود خواهند رسید.

وی افزود: بارها به مسئولان مربوطه هشدار دادیم که طرح راه‌آهن به موقع تکمیل و بهره‌برداری شود ولی کمبود اعتبارات مانع جدی تکمیل طرح در زمان مقرر شده است.

نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضرورت اتصال راه‌آهن اردبیل به مغان را به عنوان یک مقصد نهایی در رسیدن به خط ریلی قفقاز یادآور شد و گفت: راه‌آهن اردبیل - میانه و اتصال آن به مغان تنها برای مسافرت نیست بلکه مقرر است بیش از پنج میلیون تن محصولات استراتژیک کشاورزی از طریق خط ریلی جابجا شده و این خط به حوزه قفقاز متصل شود.

تکمیل راه‌آهن اردبیل نیارمند ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار

داود شایقی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل هم در این باره به ایرنا گفت: از مجموع ۱۷۵ کیلومتر مسیر راه‌آهن اردبیل - میانه تاکنون ۱۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده و اتمام آن نیازمند اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی طرح راه‌آهن اردبیل - میانه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ با وجود اینکه اعتبار مصوب در قانون بودجه برای این طرح چهار هزار ۸۰۰ میلیارد ریال بوده اما در عملکرد مالی سال ، ۱۳ هزار میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: امسال برای تکمیل طرح راه‌آهن اردبیل - میانه هفت هزار و ۲۰۰ ریال اعتبار در بودجه مصوب شد که تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن اختصاص داده شد و مقرر است ۲ هزار میلیارد ریال دیگر هم در آینده نزدیک برای این طرح اختصاص یابد.

شایقی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهوری به استان منوط به تکمیل راه‌آهن شده است ، ادامه داد: شرکت زیرساخت وزارت راه و شهرسازی مسئول اجرای این طرح است و اگر با جدیت لازم و با تامین اعتبارات لازم از محل تهاتر نفت کار را پیش ببرد طرح در زمان مقرر تکمیل خواهد شد.

رفع موانع گلوگاهی راه‌آهن اردبیل - میانه

سیدحامد عاملی ، استاندار اردبیل هم در این باره گفت: راه‌آهن اردبیل - میانه بعد از سفر رئیس‌جمهور به اردبیل به صورت جدی در دست پیگیری قرار گرفته و موانع موجود طرح هم برطرف شده است.

وی افزود: قسمت‌های گلوگاهی نظیر پل‌ها و تونل‌ها باقی مانده بود که در ماه‌های اخیر با همت و پیگیری مسئولان و نمایندگان استان نقاط مهم و گلوگاهی تقریبا مرتفع شده است.

عاملی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن اردبیل - میانه هزینه شد و امسال نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها برای این طرح عمرانی مهم بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد تا با سفر ریاست جمهوری به استان ، مطالبه ۱۸ ساله مردم این خطه محقق شود.

استاندار اردبیل اظهار کرد: راه‌آهن علاوه بر خدمات مسافربری، در بخش اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و راه‌اندازی آن در استان منجر به توجیه اقتصادی ، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در استان خواهد شد.

وی بیان کرد: عزم همه مسئولان بر این است که در حوزه تامین زیرساخت‌های اقتصادی استان گام‌های بلندی برداشته شود و در این راستا ارتباطات زمینی، ریلی و هوایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش بسیج، راه‌آهن به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه هر کشور و استانی به شمار می‌رود. این نوع از حمل و نقل به واسطه حجم و میزان جابجایی بار و مسافر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث آن از بهترین زیرساخت‌های عمرانی به شمار می‌رود.

راه‌آهن میانه - اردبیل به عنوان یکی از سخت‌ترین و در عین حال فنی‌ترین طرح‌های ریلی در حال اجرای کشور،به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافران ، توسعه استان اردبیل ، افزایش ایمنی ، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب‌آهن اردبیل از بنادر جنوبی احداث می‌شود.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر ، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود ، همچنین در این طرح بلندترین پایه در پل‌های راه‌آهن کشور به طول ۲۶۴ و به ارتفاع ۸۵ متر به نام پل دره‌ای آرپاچای احداث شده که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار