پیمودن مسیر‌های منجر به تولید، با حمایت سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان فارس

یک واحد صنعتی مورد حمایت طرح صنعت‌یار، به جمع شرکت‌های دانش بنیان شیراز پیوست، این واحد در سطح کشور جزء معدود واحد‌هایی است که قطعات تحریمی صنعت نفت و گاز را به صورت بومی، تولید یا ترمیم می‌کند.
کد خبر: ۹۵۶۶۶۳۰
|
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان فارس و به نقل از خبرگزاری فارس، طرح صنعت یار با رویکرد رفع چالش‌های صنایع کوچک و متوسط و حمایت از آنان راه‌اندازی شد.

خدماتی شامل عارضه‌یابی سریع و عارضه‌یابی عمیق صنایع در این طرح دیده شده که به گفته رئیس سازمان بسیج مهندسین استان فارس، در این فرایند متخصصان کلینیک صنعت و معدن، در روند مشاوره‌هایی که معمولا رایگان انجام می‌شود، به عارضه‌یابی صنایع می‌پردازند که بر حسب نیاز صنایع و معادن، دو مسیر عارضه‌یابی سریع یا عارضه‌یابی عمیق انجام می‌شود.

در عارضه‌یابی سریع، مشکلاتی که صنایع در تعامل با دستگاه‌های دولتی دارند بررسی و رفع می‌شود و در عارضه‌یابی عمیق، نسخه‌پیچی، نیاز فناورانه صنعت، کسب و کار و همچنین کارشناسی انجام می‌شود که در این زمینه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده می‌شود.

پس از بررسی مشکل و عارضه‌یابی، ارائه تسهیلات انجام می‌شود که در این زمینه ارائه وام تا سقف ۴ میلیارد تومانی به صاحبان صنایع کوچک و متوسط در طرح صنعت‌یار وجود دارد و تاکنون ۵۸ واحد صنعتی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

همچنین ارائه تسهیلات در مناطق محروم بخش دیگری از خدمات صنعت‌یار است.

در راستای طرح حمایتی صنعت یار در استان فارس تعدادی از واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط که شرایط خاصی را سپری می‌کردند و با چالش مواجه بودند یا اینکه راکد شده بودند، از حمایت سازمان بسیج مهندسین برخوردار شدند یکی از این واحد‌های صنعتی، شرکت طراحان مکانیک افزار فارس واقع در شهرک صنعتی شیراز می‌باشد. البته این شرکت برخلاف تعدادی از واحد‌هایی که به دلیل وضعیت رکودشان، از تسهیلات صنعت یار برخوردار شدند، شرایط مساعدی داشته و دریافت تسهیلات، جهت افزایش ظرفیت و توسعه نیروی انسانی این مجموعه بوده است.

پیوستن به زنجیره دانش‌بنیان‌ها

این واحد صنعتی که قطعات تحریمی را در داخل کشور، تولید یا ترمیم می‌کند، سال ۱۴۰۰ در زمینه ارائه خدمات طراحی صنعتی و فنی مهندسی، به جمع شرکت‌های دانش بنیان پیوسته است.

مدیرعامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: شرکت ما نیاز به افزایش نیروی انسانی داشت و در همین راستا ظرفیت را افزایش دادیم و سه نیرو اضافه کردیم.

سیدکاظم حسینی با اشاره به حمایت بسیج مهندسین صنعت و معدن جهت افزایش نیرو ادامه داد: در قالب طرح صنعت یار، ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌ایم.

وی پیرامون تسهیلات حمایتی اظهار داشت: اگر تسهیلات با بهره پایین باشد راهگشا است.

تولید یا ترمیم قطعات تحریمی در صنعت نفت و گاز

وی که در حیطه تولید قطعات نفت و گاز فعالیت دارد، اظهار داشت: قطعاتی که ما طراحی و تولید یا ترمیم و بازسازی می‌کنیم، بیشتر شامل قطعات تحریمی است.

این صنعتگر خاطرنشان کرد: ساخت این قطعات در کشور تاکنون وجود نداشته و معمولا در کشور‌های آمریکا، آلمان و... تولید میشد و از آنجا که تحریم بودیم برای کشورمان در تولید این قطعات، محدودیت وجود داشت.

فقط چهار پنج شرکت در کشور این قطعات را تولید می‌کنند

حسینی تصریح کرد: شرکت ما، جزء چهار الی پنج شرکت در کشور است که این قطعات را تولید یا بازسازی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: استحکام و تست دوام قطعات ما مناسب بوده و روی دستگاه‌هایی که به ما سپرده شده جواب مساعدی داده، بنابراین رضایت نسبی از عملکرد شرکت وجود داشته است.

حسینی به عرصه رقابتی بازار اشاره کرده و اظهار داشت: به طور عمده با شرکت‌های پتروشیمی همکاری می‌کنیم که آن‌ها بستگی به نیاز بازار و شرایط روز، پروژه‌هایی را تعریف کرده و به ما ارجاع دادند.

شرکت طراحان مکانیک افزار فارس افزود: پس از اعلام نیاز آنها، تولید قطعات مورد نظر را در مسیری که تعریف شده در نظر می‌گیریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر با یک مجموعه پتروشیمی همکاری می‌کنیم، وضعیت بازار بهینه است و قبول سفارش و ارائه خدمات با شرایط مساعدی انجام می‌شود.

از ساخت پمپ‌ها و جک‌های هیدرولیک تا ارائه مشاوره جهت ثبت اختراع

حسینی راجع به فیلد کاری این واحد صنعتی گفت: علاوه بر بازسازی و ساخت انواع پمپ‌ها و جک‌های هیدرولیک، بازسازی و تعمیرات اساسی پمپ‌های لجن کش و کف‌کش بادی روتوری و دیافراگمی، طراحی انواع قطعات و مکانیزم‌های صنعتی و همچنین مشاوره در زمینه ثبت اختراعات انجام می‌شود.

این صنعتگر با اشاره به عللی که باعث رکود یک واحد صنعتی می‌شود، اظهار داشت: یکی از عواملی که یک واحد تولیدی را به رکود نزدیک می‌کند، کار با برخی از شرکت‌های دولتی است.

وی افزود: چرا که بخش دولتی گا‌ها در پرداخت‌ها بدقولی می‌کند و آن واحد صنعتی متضرر می‌شود، و از طرفی، چون مشتری این واحد بخش خصوصی بوده، بخش خصوصی دست روی واحد تولیدی می‌گذارد و در فرایند این مطالبه، این واحد راکد می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار