استان اردبیل در طرح جهش تولید در دیمزارها رتبه اول کشوری را کسب کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: این استان با ایفای ۸۲ درصد از تعهدات پیش‌بینی شده در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها رتبه اول کشوری را کسب کرد.
کد خبر: ۹۵۶۹۸۶۶
|
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

استان اردبیل در طرح جهش تولید در دیمزارها رتبه اول کشوری را کسب کرد

نوبخت اژدری روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری بسیج گفت: سطح برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان اردبیل در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۳۶۰ هزار هکتار است و اجرای این طرح تاکنون در ۲۹۵ هزار و ۵۴۰ هکتار از اراضی زراعی منطقه عملیاتی شده است.

وی تعداد کشاورزان همکار با طرح جهش تولید در دیمزارهای استان اردبیل را ۲۹ هزار نفر ذکر کرد و افزود: این کشاورزان در یک هزار و ۲۳۴ روستا از طریق عقد قرارداد با ۳۸ مرکز خدمات کشاورزی در اجرای طرح مشارکت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در مزارع استان ۱۹۴ هزار هکتار به زیر کشت گندم ، ۷۲ هزار هکتار به زیر کشت جو و ۹۴ هزار هکتار نیز به زیر کشت دانه‎‌های روغنی، حبوبات و علوفه می‌رود.

وی اظهار کرد: طرح جهش تولید در اراضی دیم استان اردبیل هم‌اینک با مشارکت فعال کشاورزان در ۹۱ هزار و ۵۳۲ قطعه زمین به اجرا در آمده و این استان با اجرای ۸۲ درصدی تعهدات خود، هم در زمینه عقد قرارداد و هم در زمینه قطعه زمین اجرای طرح در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: اقدامات کارشناسی ، اجرایی ، ترویجی و نظارتی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در اراضی زراعی ۱۲ شهرستان با به کارگیری تعداد ۲۰۳ نفر کارشناس متخصص در سطح ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم در دست اجراست.

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان اردبیل نتایج خوبی دارد

وی هدف از اجرای این طرح را معرفی ایده‌های نو، اجرای پروژه‌های مهم از جمله کشت مستقیم، حفظ بقایای گیاهی، کشت عمود بر شیب، تبدیل آیش زرد به سبز، رعایت تراکم بوته و میزان بذر مصرفی، مصرف کودهای پایه به خصوص کود ازت در زمان کاشت و توصیه کشت گیاهان جدید در سیستم تناوبی گندم، استفاده بهینه از نزولات جوی، افزایش ذخیره رطوبت خاک و بهبود حاصلخیزی خاک در سال‌های آتی جهت تولید پایدار محصولات در اراضی دیم و افزایش عملکرد در واحد سطح و اقتصادی کردن کشت دیمزارها ذکر کرد.

اژدری همچنین بیان کرد: تغییر اقلیم و به دنبال آن کاهش بارندگی، افزایش دما، افزایش تبخیر و تعرق گیاهان، وظیفه کارشناسان و کشاورزان را در مدیریت دیمزارها سنگین کرده و به همین علت مقابله با تنش‌های محیطی، افزایش ذخیره نزولات جوی و استفاده بهینه از اندک آب برف و باران در راستای بهبود بهره‌وری آب و حفظ سبزینگی مزرعه از برنامه‌های مهم طرح جهش تولید در دیمزارها محسوب می‌شود.

بارندگی در استان اردبیل کاهش یافته است

وی در ادامه میزان بارندگی سال زراعی جاری در استان اردبیل را ۶۹.۷ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان بارش نسبت به میانگین بارندگی بلندمدت ۲۴ میلیمتر کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: میزان افزایش دما در سطح استان اردبیل نیز نسبت به میانگین بلند مدت ۳.۶ درجه بیشتر شده و همین امر نیز زمینه لازم را برای طغیان جوندگان، شته، بید کلم، بیماری‌های قارچی کلم و شته روسی فراهم کرده است.

وی با اشاره به مهار طغیان این آفات در مزارع استان اردبیل اظهار کرد: ساقه‌رویی مزارع غلات در این فصل از سال به دلیل افزایش میزان درجه حرارت محیط محتمل است و اگر این اتفاق بیفتد، مزارع غلات استان با حاکم شدن سرمای زیر صفر متحمل خسارت جبران‌ناپذیری خواهد شد.

به گزارش بسیج، بنا به اعلام نوبخت اژدری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان، ۱۸۰ کارشناس زبده کشاورزی از بخش دولتی و خصوصی مشارکت دارند و همه فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول نظارت خواهد کرد.

برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مجری طرح در حال اجراست، هر کدام از این کارشناسان بر حدود ۲ هزار هکتار از اراضی زراعی با اولویت کاشت محصولات استراتژیک از قبیل گندم، جو، دانه های روغنی، حبوبات و علوفه نظارت می‌کنند.

استان اردبیل ۵۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی دیم دارد که اجرای این طرح می‌تواند تحول مهمی در تولید محصولات دیم به خصوص گندم به عنوان اصلی‌ترین محصول استراتژیک داشته باشد.

سال گذشته با اجرای موفق این طرح و با وجود خشکسالی شدید در استان، بالغ بر ۲۸۰ هزار تن گندم تولیدی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد، این در حالی است که سال قبل از آن ۲۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده بود.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار