۶۵ میلیون متر مکعب از سد عمارت صرف تامین آب آشامیدنی می‌شود

دیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با تشریح برنامه دولت برای رفع تنش آبی در شهرهای شمالی استان اردبیل گفت: مجوز اختصاص ۶۵ میلیون متر مکعب آب سد عمارت گرمی برای تامین آب آشامیدنی شهرهای شمالی استان اخذ شده
کد خبر: ۹۵۷۲۵۵۹
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

۶۵ میلیون متر مکعب از سد عمارت صرف تامین آب آشامیدنی می‌شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، علی حیدری اناری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سد با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون متر مکعب بزرگترین سد استان اردبیل است و با بهره‌برداری از این سد امکان آبیاری حدود پنج هزار هکتار از اراضی تراس دره‌رود تا ارس در محدوده شهرستان‌های انگوت و اصلاندوز فراهم شده و ۶۵ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی منطقه هم از این سد تامین می‌شود.

وی افزود: مطالعات فاز دوم انتقال آب با هدف تامین آب آشامیدنی و صنعت از سد عمارت به شهرهای شمالی استان در حال انجام است و تلاش بر این است با تامین آب شهرهای شمالی استان، از تنش آبی در این مناطق جلوگیری شود.

حیدری اناری همچنین از تدوین برنامه کامل بخش آب در استان خبر داد و گفت: در ۲ سال اخیر برنامه کامل بخش آب در دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده و اجرای این برنامه‌ها به تایید وزارت نیرو رسیده است.

هیچ یک از طرح‌های آبرسانی در استان تعطیل نشده است

وی با بیان اینکه هیچ یک از طرح‌های آبرسانی در سطح استان تعطیل نشده است، افزود: با وجود کمبود منابع مالی، اجرای طرح‌های آبرسانی متوقف نشده و با توجه به ظرفیت محدود منابع آب نسبت به تمرکز جمعیت و ظرفیت پایین تصفیه در مرکز استان باید به دنبال تسریع و تکمیل طرح‌های آبرسانی در شهرهای مختلف استان باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از کسری آب در سد یامچی اردبیل خبر داد و گفت: به دنبال بارش‌های اخیر، حجم آب سد یامچی با افزایش حدود ۲ میلیون متر مکعب به ۱۹.۳ میلیون متر مکعب رسیده و هنوز هم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲.۴ میلیون متر مکعب کسری آب دارد.

حیدری اناری بیان کرد: از کل حجم ۵۸۲ میلیون مترمکعبی سدهای استان، در حال حاضر ۱۲۸.۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیره شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه مشکل اصلی بخش آب در حال حاضر مربوط به تامین آب آشامیدنی مرکز استان است، بیان کرد: برای حل این مشکل اقداماتی از قبیل تنظیم و تدقیق برنامه منابع و مصارف سد یامچی، پایش کیفی آب سد، تعمیرات بارج های شناور، تکمیل سیستم بارج شناور پنجم و تکمیل سیستم ارتقای کیفی تصفیه خانه در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند، در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

ارسال نظرات