وزیر ارتباطات:‌ جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فییرنوری به زودی برگزار می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون بیش از ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار دارند. با ورود داده‌های جدیدی در داشبورد برخط این طرح، تعداد از ۶ میلیون پوشش عبور خواهد کرد و به زودی جشن ۶ میلیونی شدن را برگزار می‌کنیم.
کد خبر: ۹۵۷۵۹۳۰
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

وزیر ارتباطات:‌ جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فییرنوری به زودی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی بسیج، «عیسی زارع‌پور» شنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی ضمن تشریح رویدادهای مهمی که در عرصه فضایی رخ داده، جزییات جدیدی از توسعه فیبرنوری و هوشمندسازی ارائه خدمات از سوی دستگاه‌ها ارائه کرد.

وی گفت: از زمانی که ایران وارد حوزه فضایی شد تا سال ۱۴۰۰، در مجموع ۱۳ پرتاب فضایی داشتیم که از ابتدای دی‌ ۱۴۰۰ و پس از آغاز بکار دولت سیزدهم تا امروز تعداد پرتاب‌های فضایی به ۱۱ رسیده و امیدواریم به زودی رکورد پرتاب‌های‌ فضایی را خواهیم زد.

وزیر ارتباط تاکید کرد: این پرتاب‌ها نمایانگر کارهایی است که تمام بخش‌ها روی زمین انجام می‌دهند. ماهواره‌ایی که ما می‌سازیم دهها زیرسامانه و بخش دارد که متخصصین باید اینها را در آزمایشگاه تست کنند اما تا زمانی که در فضا قرار نگیرد نمی‌دانیم که اینها درست کار می‌کنند یا نه.

زارع‌پور افزود: برای نخستین بار در این دولت توانستیم ماهواره‌های ۱۰۰ کیلوگرمی را با موفقیت در مدار قرار بدهیم. این زحمات دانشمندان ما در سال‌های اخیر است که در ۲ سال گذشته شتاب خوبی گرفته است. هیچوقت نافی زحماتی که کشیده شده نیستیم.

تا پایان سال یک ماهواره دیگر پرتاب می‌شود
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در تمام بخش‌ها کار با شتاب دنبال می‌شود. اکنون ماهواره‌های بسیاری در صف پرتاب داریم و تا پایان سال نیز حداقل یک ماهواره دیگر را پرتاب خواهیم کرد. البته ما همکاری با کشورهای دیگر را نیز در دستور کار خود داریم چرا که به دلیل شرایطی که اکنون پایگاه‌های پرتاب فعلی ما دارند در برخی مدارها امکان ماهواره‌گذاری نداریم و باید با همکاری کشورهای دیگر این کار را انجام بدهیم.

زارع‌پور افزود: در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب فضایی کشور در کشور و نیز غرب آسیا هستیم. ساخت این پایگاه در این دولت انجام شد. فاز نخست آن تا سال آینده به اتمام خواهد رسید و اولین پرتاب‌ها در تمامی مدارها را از آن‌جا انجام خواهیم داد. پنجره پرتاب این پایگاه بسیار گسترده است. تا پیش از آن ماهواره‌های عملیاتی را با همکاری کشورهای دیگر در مدار قرار خواهیم داد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: داده‌های فضایی نقش بسیار کلیدی در زندگی مردم ایفا می‌کند که ما گاهی اوقات از آن غفلت می‌کنیم. بخش زیادی از هموطنان ما روزانه از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می کنند. موقعیت‌ها در این اپلیکیشن‌ها توسط ماهواره‌ها تعیین می‌شود. اکنون شرکت‌های نوآفرین و دانش‌بنیانی وجود دارند که از داده‌های فضایی برای ارتقا بهره‌وری کشاورزی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از داده‌های ماهواره‌ای می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و از فساد جلوگیری کند، افزود: کاربرد دیگری که صنایع فضایی دارند، استفاده از سرریز این فناوری در صنایع دیگر است.

زارع‌پور تاکید کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به شکل جدی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد. این اقدام را از بخش ماهواره آغاز کردیم و بزرگترین قرارداد تاریخ فضایی کشور برای ۲ پروژه امسال منعقد شد. یکی از آن‌ها مربوط به ساخت منظومه ماهواره‌ای مخابراتی شهید سلیمانی با ۱۶ تا ۲۰ ماهواره با کمک بخش خصوصی و پرتاب آن با پرتابگر بومی است. در دنیا بخش پرتابگر را نیز به شرکت‌های خصوصی سپرده‌اند. دوستان ما نیز در بخش‌های لشگری در همین مسیر هستند و برای برخی از زیرسامانه‌ها از بخش خصوصی استفاده کرده‌اند.

کپسول زیستی دریچه‌ای به تحقق تجربه زیست در فضا
وزیر ارتباطات درباره کپسول زیستی و پرتاب موفق آن به فضا در دولت سیزدهم گفت: کپسول زیستی دارای چند کارکرد اصلی و فرعی است. کارکرد اصلی آن این است که سرانجام ما نیز به جمع کشورهایی می‌پیوندیم که زیست در فضا را تجربه می‌کنند. نگاه آینده بشر به منابع کرات دیگر است و این رقابت در جهان آغاز شده است. زمانی که منابع زمین تمام شود به منابع کرات دیگر نیاز است و ما نیز باید برای آن آماده باشم.

زارع پور افزود: کاربرد دیگر این است که بسیاری از فناوری‌هایی که در زیست فضا و اکتشافات فضایی بکار گرفته می‌شود فناوری‌های بسیار پیشرفته هستند که در دیگر صنایع کشور نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

تعداد ایستگاه‌های زمینی دریافت داده‌های ماهواره به ۴ عدد می‌رسد
وی افزود: اکنون ۲ ایستگاه زمینی برای دریافت داده‌ها داریم که تا پایان سال تعداد آن‌ها به چهار ایستگاه خواهد رسید تا امکان بهره‌برداری از داده‌های فضایی افزایش یابد.

زارع پور گفت: ماهواره‌هایی که در مدار لئو(مدار پایین) قرار می‌گیرند روزی چند مرتبه در آسمان ایران ظاهر می‌شوند و هرقدر نقاط تماس ما از طریق ایستگاه‌های زمینی افزایش یابد می‌توانیم داده‌ها را سریعتر دریافت کرده و به آن‌ها فرامین جدیدی بدهیم.

جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فییرنوری به زودی برگزار می‌شود
وزیر ارتباطات درباره میزان پیشرفت طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها گفت: پروژه ملی فیبرنوری جزو معدود پروژه‌های کشور است که یک داشبورد شفاف برای رصد لحظه‌ای دارد. اکنون بیش از ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار دارند. البته مطلع هستم که تعدادی از اطلاعات هنوز در سامانه وارد نشده و فکر می‌کنم تعداد ۶ میلیون پوشش را رد کرده‌ایم و به زودی جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فیبرنوری را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: حفاری‌ها در بسیاری از شهرها انجام شده و امیدواریم به قولی که برای ایجاد هشت میلیون پوشش تا پایان سال ۱۴۰۲ داده‌ایم محقق کنیم. کار بسیاری سختی است. در تمام شهرهایی که کار می‌کنیم باید حفاری زیادی انجام شود و ما یک کار ۱۰ ساله را در حدود سه سال انجام می‌دهیم. با همت مدیریت شهرهایی که در آن‌ها مشغول کار هستیم، انشالله می‌توانیم به تعداد موردنظر پوشش دست یابیم.

زارع‌پور تصریح کرد: امروز زمان پخش مسابقه فوتبال بین ایران و ژاپن ترافیک داخلی کشور از هفت ترابیت برثانیه عبور کرد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در ابتدای دولت این عدد ۲ تا ۲.۵ ترابیت برثانیه بود که اکنون ۲ برابر شده و این حاصل توسعه مستمر زیرساخت‌های ارتباطی کشور است.

۱۲ درصد خدمات دستگاه‌ها به صورت هوشمند ارائه می‌شود
وی گفت: تقریبا تمام دستگاه‌های به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و گاهی به دلیل از دست دادن استاندارهای ما اتصال خود را از دست می‌دهند. در حال حاضر تقریبا ۷۰ درصد خدمات به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود. در بخش استعلامات الکترونیکی کمی از برنامه عقب هستیم چرا که تعداد استعلامات زیاد است. در حوزه هوشمندسازی حدود ۱۲ درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شده‌اند که نیاز به هیچگونه حضور افراد را ندارد.

زارع‌پور افزود: اکنون ۹۱ درصد خدمات وزارت آموزش و پرورش به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود و بیش از نیمی از خدمات هوشمند شده‌اند. وزارت نیرو، ورزش و جوانان، دادگستری، ارتباطات و بهداشت و درمان نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته‌اند. اما برخی دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی نیاز به کار بیشتری دارند هرچند می‌دانم که در حال تلاش هستند.

ارسال نظرات