بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان در حال احداث است

اردبیل - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور به مساحت یک هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرستان پارس‌آباد در دست اجراست
کد خبر: ۹۵۷۶۴۸۷
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴

بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان در حال احداث است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، نوبخت اژدری که روز دوشنبه به همراه شایان نادری ، رئیس سازمان امور عشایری ایران و جمعی از مسئولان محلی به منظور افتتاح طرح‌های گلخانه‌ای در پارس‌آباد مغان حضور دارد ، افزود: عملیات اجرایی این پروژه از اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز شده و برای تامین زیرساخت‌های لازم آن از قبیل گاز ، آب و برق تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه از مجموع یک هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه حدود ۷۰۰ هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شده است، اظهار کرد: ۳۰۰ هکتار دیگر از این پروژه در مرحله احداث سازه است و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: از این پروژه ۱۸۰ هکتار به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود ۳۵ هزار تن محصول گلخانه‌ای از این گلخانه برداشت شود.

اژدری میزان درآمد دلاری از این سطح را بالای ۳۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: فلفل دلمه‌ای، بادمجان لامپی ، خیار و گوجه عمده محصولات تولیدی این شهرک است و این محصولات به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: در حال حاضر پنج شهرک تولیدی در استان فعال هستند که یکی از این واحدها شهرک دامپروری و چهار شهرک دیگر واحدهای گلخانه‌ای است.

وی گفت: شهرک گلخانه‌ای قره قاباخ با وسعت ۱۰ هکتار به صورت کامل به بهره‌برداری رسیده است ، شهرک گلخانه‌ای فیروزآباد هم در سطح ۱۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ هکتار دیگر نیز در دست احداث است.

اژدری اضافه کرد: یک مجتمع گلخانه‌ای در بیله‌سوار مغان هم در حال احداث است که یک هکتار ازآن به بهره‌برداری رسیده است.

تامین آب شرب ۲۳۴ قشلاق در دشت مغان

به گزارش ایرنا ، اژدری امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاح طرح تفکیک آبرسانی آج اشمه هم گفت: برای احداث این پروژه بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و انتظار می‌رود سه هزار و ۶۰۰ خانوار در قشلاقات در شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار از این طرح بهره‌مند شوند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، طول خط انتقال این پروژه ۱۰ کیلومتر است و در آن ۲۳ حوضچه و یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن بتنی احداث شده است.

وی افزود: هدف این طرح تامین آب شرب ۲۳۴ قشلاق و افزایش دبی از ۵۰ به ۱۵۰ لیتر در ثانیه بود که به مناسبت دهه مبارک فجر تقدیم بهره‌برداران و تولیدکنندگان سرافراز خطه زرخیر مغان شد.

۹۷ پروژه عمرانی در پارس‌آباد افتتاح شد

فرماندار پارس‌آباد مغان هم در این مراسم گفت: امسال ۹۷ پروژه عمرانی با ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این شهرستان مرزی افتتاح شد و در هر مناسبت از جمله هفته دولت و دهه فجر نیز پروژه‌هایی در حوزه‌های عمرانی ، زیرساختی ، اقتصادی و فرهنگی تحویل ، آماده و افتتاح می‌شود.

جابر جهان‌بین اجرای این پروژه‌ها را بیانگر توسعه و پیشرفت منطقه و آماده شدن بسترها برای توسعه دانست و افزود: این اقدامات در حالی انجام می‌شود که کشور ما وضعیت ، شرایط و مشکلاتی دارد ولی مردم فهیم منطقه مسائل را درک می‌کنند و ریشه آنها را می‌دانند و در این مسیر آماده ایثارگری و فداکاری بوده و هستند.

وی با اشاره به برخی مشکلات شهرستان پارس‌آباد در حوزه‌های کشاورزی و عشایری گفت: پارس‌آباد شهرستان با استعداد در زمینه تولیدات کشاورزی ، دامی و باغی است و اگر بتوانیم مشکلاتی که در این حوزه‌ها وجود دارد را حل کنیم کشاورزان ، عشایر و باغداران به رشد تولید و توسعه منطقه و حل مشکل اشتغال کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: این منطقه استعداد بسیار ارزشمندی دارد و وجود شرکت‌های کشت و صنعت مغان و پارس و زیرساخت‌های عظیم بخش کشاورزی نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

فرماندار پارس‌آباد معضل بخش جهاد کشاورزی این شهرستان را حقابه مردم منطقه مغان دانست و افزود: این موضوع در مقاطع و جلسات مختلف در حضور مسولان کشوری نیز مطرح شده ، حقابه ما کاهش یافته و نیاز است در سطح ملی اقداماتی انجام شود و این منطقه به عنوان قطب کشاورزی استان و کشور از مشکلات متاثر از خشکسالی گذر کند.

جهان‌بین ادامه داد: مشکل زهکشی و زهدار بودن پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه نیاز به توجه دارد و برای تامین اعتبار زهکشی اراضی هم باید اقدام شود.

وی تصریح کرد: عشایر و کشاورزان پارس‌آباد مشکلات جدی در بحث کشاورزی دارند ، کانال‌های خط انتقال در منطقه دچار مشکل هستند و کانال‌هایی که ۵۰ سال پیش احداث شده‌اند نیاز به بازسازی دارند.

وی گفت: عشایر نیاز به حمایت دارند و یک پنجم عشایر استان در شهرستان پارس‌آباد ساکن هستند ، باید با دادن تسهیلات کم‌بهره و حمایت‌های ویژه برای بقا و دوام عشایر کمک حال باشیم ، عشایر به خودکفایی و اشتغال کمک می‌کنند و نیاز است از آنها حمایت شود ، خیر و برکت از حضور عشایر است و به فرموده امام راحل عشایر ذخایر انقلاب هستند باید آنها را حفظ کنیم.

وی بر لزوم راه‌اندازی بارانداز ریلی در پارس‌آباد تاکید کرد و گفت: این موضوع مسیر بسیار مهمی برای توسعه کشاورزی منطقه است.

فرماندار پارس‌آباد افزود: با توجه به وجود شهرک گلخانه‌ای مسیر باراندازی ریلی باید بازگشایی شود ، برای حل مشکل تملک زمین مورد نیاز اقدام شده و کشاورزان همکاری کرده‌اند و موضوع به استان ارسال شده و امیدواریم این موضوع منطقه‌ای ، استانی و ملی مورد پیگیری قرار بگیرد تا در صادر کردن و فروش محصولات گلخانه‌ای و سایر محصولات تولیدی کشاورزان منطقه از جمله پنبه مشکلی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: با ایجاد این مسیر قطعا می‌توان محصولات کشاورزی ، گلخانه‌ای ، دامی و باغی که در این شهرستان به وفور تولید می‌شود را به کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپایی صادر کرد.

ارسال نظرات