افرادی که وارد عرصه حوزه انتخابات می‌شوند احساس آزمون‌وخطا کنند

خسروی گفت: نماینده‌ای که در جامعه هست باید کارکردگرا باشد خروجی محور باشد، زمانی که پروژه‌ای را شروع می‌کند پیشینه‌ای داشته باشد، این چسبندگی را بین مسئله و جایی که نشسته پیدا کند.
کد خبر: ۹۵۸۲۵۷۵
|
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵

سعید خسروی، استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بسیج در زاهدان بیان کرد: شناخت جامعه به‌عنوان یک معیار در جامعه مطرح می‌شود، این گزاره را در ذهن خودمان داشته باشیم آیا حال جامعه ما خوب است، آیا حال شهرمان خوب است، آیا حال استانمان خوب است.

وی افزود: اولین خروجی انتخاب، نماینده آن شهر یا استان است اگر ناراضی هستیم بخش مهم از نارضایتی شما برمی‌گردد به نماینده آن شهر یا استان، همه چیز بر می‌گردد به حوزه انتخاب، اگر من در انتخاب همسرم، در انتخاب شغلم، در انتخاب رئیس‌جمهورم اشتباه کردم، حوزه آن یک انتخاب اشتباه است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تصریح کرد: در جامعه قرار است تعامل کنیم پایه گفت‌وگو سؤال است، در جامعه تحمل شنیدن را باید تمرین کنیم، آیا گزینه‌ای که الان است گزینه مطلوبی بوده یا قبلی، برای این که شناخت شکل بگیرد جامعه مهم است.

وی گفت: وظیفه‌شناسی یکی از بخش‌های شناخت است، رسانه ملی، نهادها، ادارات و ارگان‌ها باید این آگاهی‌رسانی به شهروندان داشته باشند، از طرفی شهروندان ما می‌دانند که وظیفه نماینده مجلس قانون‌گذاری است که مسائل شما را حل می‌کند، آیا قانونی را که گذاشته مسئله شهر شما را حل می‌کرده است، آیا دنبال آن مسئله در کمیسیون بوده است.

خسروی اظهار کرد: بر اساس اصل عمل‌گرایی نماینده مجلس از روزی که بر صندلی بهارستان می‌نشیند، بایستی سال‌به‌سال فعالیتش به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند، برای عوام‌الناس برنامه داشته باشد، با نخبگان دیدار داشته باشد، حضور در اجتماع داشته باشد.

وی افزود: افرادی که وارد بر عرصه حوزه انتخابات می‌شوند احساس آزمون‌وخطا کنند و در روند پیشرفت و تعالی انتخاب کنند، سازوکارهایی در قانون مجلس آمده که افراد پنج سال سابقه کار داشته باشند، سیستم را بشناسند و سیستم به سمتی ببرد که جوان‌های متخصص پای‌کار بیایند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادامه داد: شناخت ما از افراد به انتخاب بعدی ما کمک می‌کند، در جامعه با این رصدی که دارم به این تشخیص برسم که تا این جا فرد خوب است در حکم مشاور بنشیند کنار یک جوانی که لیاقت دارد، توانمند است با المان‌های انقلابی در جمهوری اسلامی، شناسایی کنیم و حمایتش کنیم.

وی گفت: نماینده‌ای که در جامعه هست باید کارکردگرا باشد خروجی محور باشد، زمانی که پروژه‌ای را شروع می‌کند پیشینه‌ای داشته باشد، این چسبندگی را بین مسئله و جایی که نشسته پیدا کند.

خسروی تشریح کرد: قطعاً در دانشگاه تعامل با نخبگان و اساتید دانشگاه است، این بدنه جامعه از طریق دانشگاه مرتبط می‌شود، ما برای انتخاب نیاز به عقلانیت داریم؛ یعنی شما تعصب کورکورانه را باید حذف کنید.

وی عنوان کرد: نخبگان یکی از کرسی‌های آن‌ها دانشگاه است در استان ما دانشگاه‌ها در سطوح مختلف دانشجو می‌پذیرد و سطح رشد را بالا می‌برد از بدنه دانشگاه نخبگان با جامعه ارتباط می‌گیرند، نقش نخبگان می‌تواند در مساجد و هیئت باشد، در نمازجمعه باشد هر جایی که اجتماع انسانی وجود داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اظهار کرد: جامعه وقتی اجتماع انسانی است، شناخت افراد جامعه را شکل می‌دهد جامعه ابتدابه‌ساکن به شناخت نمی‌رسد، افراد هستند که شناخت را شکل می‌دهند، بایستی حداقل‌ها در جامعه محقق شده باشد، رسانه‌ها هستند که اطلاع می‌دهند آگاهی‌افزایی می‌کنند و ارتباط نخبگان با شهروندان را فرهنگ‌سازی می‌کنند.

وی ادامه داد: ارزش‌های جامعه زمانی که وارد جامعه شدیم اهمیت پیدا می‌کند، معمولاً فرهنگ مجموعه‌ای از هنجارهای پذیرفته شده هر جامعه‌ای است، جوامع محلی یک هنجارهای مضاعفی دارد، بایستی نخبگان از هر طریقی که می‌توانند به انتخاب درست برسانند و هنجارها را تنظیم کنند.

خسروی خاطرنشان کرد: اولین ابزار، قبیله‌گرایی است و معیار افراد این نباشد که یک فردی که در خانواده بزرگ است و قدرت اجتماعی خوبی دارد از این بخش ورود کند، شناخت اگر تکمیل نشود خروجی آن فساد می‌شود، امیدواریم این آگاهی‌افزایی به سمت انتخاب مطلوب محقق شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار