رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان:

تک نرخی بودن ارز به نفع فعالان اقتصادی است

زنجان - رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز به نفع فعالان اقتصادی است گفت: چند نرخی بودن ارز باعث ایجاد فساد و سردرگمی و ضرر فعالان اقتصادی واقعی می شود و لازم است تصمیم اساسی در این خصوص اتخاذ شود.
کد خبر: ۹۵۸۳۸۳۲
|
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

تک نرخی بودن ارز به نفع فعالان اقتصادی است

به گزارش خبرنگار بسیج زنجان، مهدی رنگ رونا در نشست خبری با اصحاب رسانه به صادرات کالا از استان اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه سالجاری میزان صادرات از ۴۶۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است.


وی به عوارض دریافتی از صادر کنندگان اشاره کرد و گفت: مخالفت دریافت عوارض از کالا‌های صادراتی را نداریم، اما باید ساز و کار و نحوه تعیین آن دقیق و کارشناسی شده باشد تا باعث سر سردرگمی صادر کنندگان نشود، اما متاسفانه در سالجاری سیاست غلط در حوزه اطلاع رسانی عوارض گمرکی باعث انصراف بسیاری از صادرکنندگان شد که باعث کاهش صادرات کالا از کشور شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت:با توجه به اینکه صادرات در اقتصاد کشور بسیار اساسی و تاثیرگذار است، اما نگاه حاکمیت نسبت به آن خوب و برنامه ریزی شده نبود و عوارض از ابتدای سال چندین بار تغییر پیدا کرد که باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شد و کاهش صادرات را به دنبال داشت.

وی افزود: اگر مجموع میزان صادرات استان از دیگر گمرکات را هم لحاظ کنیم امسال در ۹ ماهه شاهد کاهش ۱۵ درصدی هستیم، چون صادرات استان در ۹ ماهه امسال بر مبنای مبداء تولید ۴۵۷ میلیون دلار است، ولی این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۳۹ میلیون دلار بود.

رنگ رونا با بیان اینکه نرخ ارز تابعی از عرضه و تقاضا است گفت: چالش دیگر پیش روی صادرات  نرخ ارز است و به دلیل چند نرخ بودن باعث مختل شدن کار صادرات شد که برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه با نگاه سرکوب گرایانه به نرخ ارز همین وضعیت ادامه دار خواهد بود گفت: راه برون رفت از این مشکل تک نرخی شدن ارز است، زیرا چند نرخی بودن ارز باعث ایجاد فساد و سردرگمی و ضرر فعالان اقتصادی واقعی می‌شود و لازم است تصمیم اساسی در این خصوص اتخاذ شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان به تفاهم‌نامه‌های همکاری بین استان زنجان و کشور‌های دیگر اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای که با کشور هند بسته شد برای استان بسیار مثبت بود و همچنین شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و نمایشگاه جیتکس دبی می‌تواند زمینه ساز توسعه صادرات از استان زنجان شود.

وی تصریح کرد: در حوزه صادرات وظیفه داریم به سمت پرورش تاجر برویم تا با بازار‌های جهانی آشنا شده و باعث توسعه اقتصادی کشور و استان شوند.

فاطمه عسگری

ارسال نظرات