خبرهای داغ:

هشدار نارنجي هواشناسي به کشاورزان در آذربایجان شرقی

تبریز- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: با توجه به صدور هشدار نارنجي هواشناسي و احتمال وقوع سرمازدگي و خسارت به باغات، کشاورزان تمهيدات لازم براي مقابله با خطر سرمازدگي را داشته باشند.
کد خبر: ۹۵۸۷۶۷۶
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر کرامتي در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به صدور هشدار نارنجي هواشناسي و احتمال سرمازدگي باغات و مزارع، توقف عمليات هرس در باغات تا رفع خطر سرما، توقف عمليات جابجايي نهال و پوشش نهال‌هاي حساس به‌ويژه محل پيوند نهال‌ها (نهال‌هاي گردوي پيوندي و...) و توقف هرگونه عمليات خاک‌ورزي در باغات تا رفع خطر سرما ضروري است.

وي افزود: حفاظت از سيستم‌هاي آبياري و تخليه آب سيستم‌ها و لوله‌ها، استفاده از بخاري‌هاي باغي و دستگاه‌هاي توليد مه به منظور افزايش دما در محيط باغ به هنگام وقوع سرما و حفظ رطوبت خاک باغ در حد ظرفيت زراعي ضروري است.

کرامتي اضافه کرد: واحدهاي گلخانه‌اي فعال و واحدهاي پرورش قارچ  نيز نسبت به تعبيه و راه‌اندازي موتور برق اضطراري و اطمينان از کارکرد صحيح آن قبل از وقوع سرما و يخبندان و ذخيره‌سازي سوخت مايع در واحدهاي گازسوز اقدام کنند.

وي خاطرنشان کرد: مجهز کردن سيستم گرمايشي(هيتر) به مشعل‌هاي دوگانه سوز، عايق‌بندي مخازن سوخت، لوله‌هاي سوخت و لوله‌هاي آب، کنترل و بازرسي سيستم‌هاي حرارتي، احيا، تعمير و اطمينان از کارکرد صحيح آن و کنترل کارکرد صحيح سيستم‌هاي اتوماسيون ضروري است.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي استان اضافه کرد: بر بازبيني پوشش گلخانه و اطمينان از سالم بودن آن، انجام تمهيدات لازم براي جلوگيري از يخ‌زدگي مخازن داخل گلخانه (مخازن آب، سوخت، تغذيه و غيره) و حضور دائم نگهبان و مسئول فني جهت کنترل سيستم حرارتي و روشنايي در واحد توليدي تاکيد مي‌شود.

وي تصريح کرد: در صورت بارش برف، برف‌روبي مداوم به منظور جلوگيري از انباشت بار برف در گلخانه‌هاي سنتي و چوبي، پيش‌بيني تمهيدات مناسب براي جلوگيري از يخ‌زدگي بستر کشت و مواد اوليه توليد قارچ خوراکي ضروري است. همچنين براي بخش گل و گياهان زينتي فضاي باز، استفاده از کاه و کلش در بين درخت و درختچه‌هاي زينتي جهت حفظ گرماي خاک، استفاده از بخاري‌هاي باغي و دستگاه‌هاي توليد مه يا دود به منظور افزايش دما در محيط باغ به هنگام وقوع سرما و انجام تمهيدات لازم جهت مصون‌سازي گل و گياهان زينتي در زمان بارش برف يا تگرگ توصيه مي‌شود.

وي عنوان کرد: در زمان بروز سرما بر مراقبت بهينه از بذور در حال رشد يا نهال‌هاي جوان که آسيب‌پذيري بيشتري دارند و مديريت تغذيه بهينه گياه تاکيد مي‌شود.

کرامتي افزود: باتوجه به پيش بيني سازمان هواشناسي استان و احتمال بارش برف در مناطق سرد و جهت جلوگيري از خسارت سرمازدگي در گلخانه ها، لازم است گلخانه داران استان تمامي اقدامات لازم ازجمله فعال بودن سيستم گرمايشي، بستن دريچه ها و سفت نمودن پوشش هاي گلخانه هاي فعال و غيرفعال را انجام دهند.

وي تاکيد نمود: همچنين در باغباني که احتما سرمازدگي وجود دارد تمهيدات لازم با هماهنگي کارشناسان مراکز جهاد کشاورزي جهت کاهش خسارت احتمالي و نيز آمادگي دستگاههاي ضد شرما وهيترهاي باغي در ساعات بعدي اقدام لازم معمول شود.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي استان بر محلول پاشي باغات با اسيد آمينه وفروتست در زمان تورم جوانه ها ، استفاده از روغن زمستانه قبل از باز شدن جوانه ها ، گذاشتن دود  وآبياري باغات در زمان وقوع سرما ، استفاده از سيستم گرمايشي مناسب در گلخانه ها و واحدهاي دامي به منظور ممانعت از افت دما و محلول پاشي کودهاي پتاسه واسيد آمينه در مزارع قبل از وقوع سرما تاکيد نمود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار