دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی در بازدید از خبرگزاری بسیج؛

نظارت و مطالبه‌گری وظایف مهم ستاد امر به معروف و نهی از منکر است

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دو مقوله ایست که نظارت همگانی مردم بر یکدیگر و بر دولت را در پی داشته و ضامن سلامت جامعه است، گفت: نظارت و مطالبه‌گری وظایف مهم ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.
کد خبر: ۹۵۹۵۳۹۷
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام فرخی دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی در بازدید از دفتر خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه به تشریح عملکرد ستاد امر به معروف استان طی سال گذشته پرداخت و گفت: خداوند جامعه سعادتمند و خوشبخت را در گرو وجود امر به معروف و نهی از منکر سامان یافته می‌داند یعنی اگر این فریضه الهی نباشد، هر چند حکومت صالح و شایسته‌ای هم باشدباز هم نمی‌تواند آن چنان که باید به مردم خدمت و با فساد مبارزه کند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دو مقوله ایست که نظارت همگانی مردم بر یکدیگر و بر دولت را در پی داشته و ضامن سلامت جامعه است، افزود: به تعبیر دیگر، مبارزه با فساد در گرو وجود امر به معروف و نهی از منکر در سطوح مختلف جامعه به ویژه در میان مردم است.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی تصریح کرد: کلمه امر به معروف یعنی مطالبه‌گری که خود سه نوع است؛ مطالبه‌گری از مسئولین، مطالبه گری مردم از مردم و مطالبه‌گری حکومت از مردم که در قانون اساسی به هر سه نوع آن در اصل هشتم اشاره و به رسمیت شناخته شده و مورد مطالبه هم چیزی است که موافق عقل و شرع باشد به نفع مردم و جامعه باشد.

حجت‌الاسلام فرخی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر باعث پیشرفت و تعالی جامعه و قوام دین می‌شود و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: امر به معروف یعنی هر چیزی که به نفع مردم و جامعه است در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی، هنری، آموزشی و هر آنچه که به نفع مردم است باید در جامعه تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: نهی از منکر هم در یک کلام هر آنچه که به ضرر مردم و جامعه است نباید در جامعه تحقق پیدا کند و باید از بین برود؛ امر به معروف و نهی از منکر مختص یک موضوع خاص نیست و گستره زیادی دارد.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی تصریح کرد: فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر گسترده است؛ پیگیری دغدغه‌ها و آسیب‌های موجود در جامعه و اعتراضات مردمی از برخورد نامناسب مسئولین ادارات و نهادهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی را در چارچوب قانون پیگیری می‌کند.

حجت‌الاسلام فرخی با تاکید بر اینکه وظیفه ستاد امر به معروف را نباید تنها به حوزه حجاب و عفاف محدود کرد، گفت: از مهم‌ترین اقدامات ارتباط بین مردم و مسئولان است؛ مهم است که مردم مسئولین را از نزدیک ببینند، حرف‌هایشان را بزنند چراکه ارتباط شفاهی و موضوعی خیلی از سوء تفاهم‌ها را از بین می‌برد لذا در این راستا «نشست صمیمی مردم و مسئولین» را برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود:  این نشست‌ها در امامزاده عبدالله(ع) شهر اراک به صورت هفتگی در روزهای سه شنبه بعد از نماز مغرب با حضور یکی از مدیران کل دستگاه‌ها برگزار می‌شود و هدف هم پاسخگویی به سوالات مردم و شهروندان است.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی به اقدام دیگر ستاد در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: تکمیل شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌ها اقدام دیگری بود که انجام شد؛ براساس قانون همه دستگاه‌ها باید در ترویج و فرهنگ سازی امر به معروف مشارکت داشته باشند و آن را قانون گذار از طریق شورای امر به معروف دستگاه در نظر گرفته است.

حجت‌الاسلام فرخی با بیان اینکه شورای امر به معروف دستگاه‌ها از سال 1400 شروع شد، گفت: در حال حاضر بیش از 90 دستگاه در استان شورای امر به معروف دارند و در سال جدید در بحث کیفی سازی این شوراها گام خواهیم برداشت.

وی با بیان اینکه تشکیل این شوراها در سراسر استان در حال پیگیری است و علاوه بر مرکز استان به ستادها و دبیران شهرستانی بر شکل‌گیری شوراهای ادارات شهرستانی تاکید کرده‌ایم، افزود: سومین اقدام انجام شده در سال گذشته، تشکیل شورای امر به معروف مساجد بود که تاکنون 36 شورای مسجد تشکیل شده چراکه مردمی سازی این فریضه بارها از سوی مقام معظم رهبری هم تاکید شده است.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی  تصریح کرد: 14 شورای محلی شکل گرفته و برای 44 تشکل مطالبه‌گری مجوز صادر شده تا در حوزه‌های مختلف مشغول مطالبه‌گری شوند. همچنین یکی از اقدامات مهم سال گذشته که طی 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده ارزیابی و بازرسی بیش از 530 دستگاه، نهاد و شرکت با همکاری استانداری بوده است.

حجت‌الاسلام فرخی ادامه داد: برای همه ادارت پرونده باز شد از زحماتشان تقدیر و کمبودها و نقیصه‌های موجود در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مشخص و برای رفع آن‌ها برنامه ریزی شد.

وی افزود: باتوجه به رها بودن حجاب و عفاف در جامعه یکی از اقداماتی که در استان مرکزی به عنوان استان نمونه انجام شد آموزش گروه‌های مردمی و گززنش بهترین‌شان برای حضور میدانی بود تا دیگر شاهد برگزاری جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و ... بدون حضور نیروهای مردمی نباشیم. اینان پلیس اماکن و ارشاد را در این مسیر کمک می‌کنند.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی دو مقوله امر به معروف و نهی از منکر را نیازمند آموزش دانست و گفت: بدون مهارت و آگاهی نمی‌توان در این مسیر گام برداشت؛ دین مبین اسلام بر نظارت همگانی تأکید دارد و به این مهم سفارش کرده تا مردم نسبت به هم بی‌تفاوت نباشند.

وی افزود: طرح تذکر زبانی که از آذرماه سال گذشته به افراد بی‌حجاب در سطح شهر با موفقیت در حال اجراست؛ در این بخش با کمبود نیرو و بودجه مواجه هستیم؛ دستگاه‌ها و خیرین در این زمینه به ما کمک کنند تا بتوانیم با حضور خودجوش نیروهای مردمی سطح شهر و محلات را پوشش دهیم.

حجت‌الاسلام فرخی حمایت از نخبگان را از دیگر وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: در این زمینه کمک می‌کنیم تا نخبگان در مسئولیت‌ها و مکان‌هایی قرار گیرند که اثرگذاری داشته باشند و به رشد جامعه کمک کنند و توانمندی‌هایش را بتواند به منصه ظهور برسانند.

وی پیگیری تخلفات مسئولین را از دیگر وظایف این ستاد عنوان و تصریح کرد: مسئولین متخلفی که بر تخلفات خود مصر بودن با پیگیری‌هایی انجام شده از مسئولیت برکنار شدند.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی با بیان اینکه ستاد در حوزه‌های مختلف در کنار مردم است، ادامه داد: پیگیری سلامت غذایی مردم از دیگر اقداماتی بود که در استان در قالب توزیع نان کامل انجام شد. 

حجت‌الاسلام فرخی ادامه داد: ارائه طرح‌های موفق درخصوص ترویج عفاف و حجاب از جمله ارائه طرح به دانشگاه‌های استان و آموزش‌و پرورش است؛ برای مدارس طرحی نوشتیم و به آموزش و پرورش ارائه کردیم و مقرر شد پس از بررسی از سوی آموزش و پرورش این طرح اجرا شود.

وی ارائه طرح برای برخورد دستگاه قضا در برخورد با افرادی که کشف حجاب می‌کنند و نظارت بر اجرای آن را از دیگر اقدامات انجام شده از سوی ستاد امر به معروف اعلام کرد و افزود: در این طرح جریمه‌های فرهنگی جایگزین جریمه‌های مجازات قضایی می‌شود؛ و مسئولیت رصد، پایش و تائید هم خودمان در ستاد بر عهده گرفتیم.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان مرکزی ادامه داد: راه اندازی پویش نذر فضاسازی شهری با هدف فضاسازی مناسب شهری و پر کردن خلأ دستگاه‌های فرهنگی، برگزاری همایش مطالبه‌گری از دستگاه‌های کلان کشوری نظیر رسانه ملی، کمک به نیروی انتظامی در اجرای طرح سامانه ناظر یک و دو بخشی دیگر از اقدامات انجام شده در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان طی این مدت بوده است.

حجت‌الاسلام فرخی خاطرنشان کرد: امید داریم با همکاری اصحاب رسانه نگرش آحاد جامعه نسبت به ستاد امر به معروف و نهی از منکر تغییر کند و تصور نکنند که فعالیت این ستاد مختص یک حوزه است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار