امام جمعه ماهدشت:

غایت و هدف خلقت، رسیدن به مقام خلافت و قرب الهی است/تببین و آگاهی بخشی نسل جوان در راستای افزایش جمعیت اهمیت دارد/فتح خرمشهر، نقطه تاریخی و تحولی دفاع مقدس است

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر دهه کرامت، روز جمعیت، آزادسازی خرمشهر و تقوا، بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۹۹۷۰۸
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر دهه کرامت، روز جمعیت، آزادسازی خرمشهر و تقوا، به شرح زیر است:
غایت و هدف خلقت ما، رسیدن به مقام خلافت و قرب الهی است/تببین و آگاهی بخشی نسل جوان در راستای افزایش جمعیت اهمیت دارد/فتح خرمشهر، نقطه تاریخی و تحولی دفاع مقدس است
اهل معرفت، در ماه ذیقعده اُنس بیشتری با وجود مبارک حضرت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء پیدا می‌کنند.

در این ماه به زیارت حضرت و تشرف به مرقد منور سلطان سریر ارتضاء بسیار سفارش شده است.

در خصوص زیارت امام رضا علیه السلام مرحوم شیخ صدوق (رضوان الله تعالی علیه) هم در من لا یحضره الفقیه و هم در عیون روایات متعددی را از ائمه معصومین ذکر کرده است که نشان‌دهنده اهمیت زیارت امام هشتم علیه السلام است.

۱. نبی مکرم صلی الله علیه و آله سال‌ها قبل از تولد امام رضا علیه السلام فرمودند: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّی بِخُرَاسَانَ» تعبیر "بضعة منی" که در مورد امام رضا علیه السلام بیان فرمودند و قبلا در خصوص وجود مبارک حضرت زهرا علی‌ها السلام ذکر کردند، بسیار قابل توجه است.

حضرت در ادامه فرمودند: «مَا زَارَهَا مَکْرُوبُ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ کَربَهُ» هر کسی‌که غم و اندوه و ناراحتی‌ای در دل دارد، امام رضا را زیارت کند غمش برطرف می‌شود، «وَ لَا مُذْنِبُ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ» (الفقیه، ج۲، ص۵۸۳)؛ هیچ گناهکاری به زیارت او نمی‌رود مگر آن که با آمرزش گناه برمی‌گردد.

هم غم‌زُدایی، هم گناه‌زُدایی برکاتی است که نبی مکرم صلی الله علیه و اله سال‌ها قبل از تولد امام رضا علیه السلام درباره ثواب زیارت آن حضرت بیان فرمودند.

از وجود مقدس امیرالمؤمنین علیه السلام نیز درباره فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام روایت داریم و همچنین امام صادق علیه السلام که فرمودند: «مَنْ زَارَ حَفَدَتِی فِی مَدِینَةٍ یُقَالُ لَهَا طُوسُ عَارِفاً بِحَقِّهِ» هر کسی در سرزمین خراسان با معرفت فرزندِ مرا زیارت کند، «أَخَذْتَهُ بِیَدِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ» روز قیامت دستش را می‌گیرم و وارد بهشت می‌کنم.

عزیز دل همه ما، حضرت امام جواد علیه السلام اجر عظیم زیارت پدر بزرگوارش را چنین تضمین می‌فرمایند: «ضَمِنْتُ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (الفقیه، ج۲، ص۵۸۴) -من خودم ضامن هستم آن که با معرفت پدرم را زیارت کند بهشت برود-. این زیارت‌ها بالندگی دارد، و این بالندگی سازندگی. زیارت یکی از بهترین عبادات در سلوک انسان در مسیر رسیدن به هدف خلقت است.

غایت و هدف خلقت ما، رسیدن به مقام خلافت و قرب الهی است.

قرب الهی تنها با تخلق ما به اوصاف الهی میسر است؛ و راه تخلق به اسماء و صفات الهی، تنها و تنها، تولّی (پذیرش ولایت) و تشبّه حداکثری به أشبه خلائق الله بالله یعنی حضرات معصومین، محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله است: «لاَ فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُکَ» (دعای ناحیه مقدسه در ماه رجب)، به همین جهت فرمودند زیارت خوب و با کیفیت امام رضا علیه السلام «کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ».

زیارة الله یعنی اوج تقرب الله؛ و تنها کسانی می‌توانند به چنین لیاقتی برسند که از طریق زیارت امام رضا علیه السلام، تخلق و تشبه به امام رضا علیه السلام پیدا کرده‌اند؛ لذا نباید از شبهات‌افکنی‌ها و جنگ شناختی دشمنان مکتب اهل بیت علیهم السلام فریب خورد. شبهاتی که مطرح می‌کنند که چرا به قبور مردگان برویم؟ جسم در خاک است، ولی روح همه‌جا هست؟ چرا زیارت برویم؟ این شبهات مطالبی نیست که قِدمت و سابقه طولانی داشته باشد؛ بلکه تا قرن دهم و یازدهم کتاب‌هایی اهل سنت درباره ثواب زیارت پیغمبر صلی الله علیه و اله و ائمه علیهم السلام تدوین کرده‌اند.

در ثواب‌های زیارت پیغمبر صلی الله علیه و آله مطالبی نوشته‌اند. در منابع عامه دارد پیامبر صلی الله علیه و اله مرتب کنار قبر شهدا می‌آمدند، می‌ایستادند و می‌فرمود: «سَلامُ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ» (رعد: ۲۴). حضرت قبل از نزول این آیه، مطلب دیگری می‌فرمودند، اما با نزول این آیه، هر وقت کنار قبر شهدا می‌آمدند این آیه را قرائت می‌کردند.

در منابع عامه و شیعه روایات متعددی درباره زیارت وجود دارد. درباره وجود مقدس امام حسین علیه السلام دارد که امام حسین مرتب این ده سالی که بعد از شهادت امام حسن علیه السلام در مدینه بود، مرتب جمعه‌ها زیارت قبر برادرش امام حسن می‌آمد.

وجود بسیاری از زیارت‌نامه‌های مأثور محصول زیارت رفتن‌های ائمه به مرقد منور امیرالمؤمنین و سیدالشهداء علیهما السلام است.

دشمنان با این شبهه پراکنی‌ها میخواهد دوروبر مرقد مطهر اهل بیت علیهم السلام خالی شود، البته که اتفاق نخواهد افتاد، اما این تکلیف را از ما ساقط نمی‌کند که نسبت به شبهات بی تفاوت باشیم و پاسخ ندهیم و سوالات را از ذهن‌ها با پاسخ قانع کننده از بین نبریم.

در بررسی کلی ابعاد شخصیتی ائمه اطهار علیهم‌السلام همان‌گونه که در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم، همه آن‌ها معدن علم و قدرت و تدبیر الهی‌اند و به بهترین و زیباترین صفات آراسته هستند (فَمَا أَحْلَى أَسْماءَکُمْ، وَأَکْرَمَ أَنْفُسَکُمْ، وَأَعْظَمَ شَأْنَکُمْ، وَأَجَلَّ خَطَرَکُمْ... إِنْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَأَصْلَهُ وَفَرْعَهُ وَمَعْدِنَهُ وَمَأْواهُ وَمُنْتَهاهُ).

منتها هر یک از ائمه اطهار علیهم‌السلام در دوران حیات خود در این دنیا، کاری را به‌عنوان فعل محوری و شاخصی انجام داده‌اند که باید مورد توجه قرار بگیرد. به‌عنوان مثال فعل محوری و کار شاخص امام حسن مجتبی علیه‌السلام، صلح آن حضرت بود که شیعه را حفظ کرده و یارانی را برای قیام امام حسین علیه‌السلام تربیت و جمع‌آوری کردند. هم‌چنین فعل محوری و شاخص امام حسین علیه‌السلام که اسلام را بیمه کرد، عاشورای آن حضرت بود.

یکی دیگر از نقاط عطف در زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام در دوران امام رضا علیه‌السلام اتفاق افتاد که در قالب هجرت آن حضرت به ایران صورت گرفت. برکاتی داشت هجرت امام رضا (علیه السلام) یکی از برکات رشد کیفی مکتب تشیع بود، این هجرت منشأ تحولی در میان شیعه شد که از لحاظ کمی و کیفی قابل بررسی است. از لحاظ کیفی، امام رضا علیه‌السلام معرفت نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام را در میان مردم ارتقاء دادند؛ یعنی تا قبل از امام رضا علیه‌السلام معرفت نسبت به امامت در میان خواص از یاران آن بزرگان بوده و عموم معرفت صحیحی از این جایگاه والا نداشتند؛ اما از زمان امام رضا علیه‌السلام با سخنرانی‌هایی که آن حضرت در مسجد مرو، مناظراتی که مأمون ترتیب می‌داد و در جایگاه‌های دیگر انجام می‌دادند، معرفت به امامت ارتقا پیدا کرد به قدری که ظرفیت درک و شناخت شیعه به اندازه‌ای شد که بعد از امام رضا علیه‌السلام توانایی درک مفاهیم والای زیارت جامعه کبیره را که امام هادی علیه‌السلام آموزش دادند، پیدا کرد. معلوم است که شیعه توانایی درک معارف بالای امامت را پیدا کرد. دومین برکت، رشد عُمقی مکتب تشیع بود، یکی از نشانه‌های دیگر در معرفت شیعیان در اثر آموزه‌های امام رضا علیه‌السلام آن است که بعد از آن حضرت، خداوند امتحان درک امامت در کودکی را از شیعیان گرفت. بعد از حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام، امام جواد علیه‌السلام در هشت سالگی، امام هادی علیه‌السلام در حدود هشت سالگی و امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در پنج سالگی به امامت رسیدند.

همه این رویداد‌ها بعد از امام رضا علیه‌السلام است و مشاهده می‌کنیم که شیعیان دچار تفرقه و انشعاب نشدند، بلکه با معرفت بالا این حقیقت را درک کردند که امام معصوم حتی اگر در کودکی به مقام امامت برسد باز هم توانایی علمی، عقلی و معنوی کسب این مقام را دارد و سومین برکت هجرت امام رضا علیه السلام، رشد کمّی مکتب تشیع بود که از جهت کمّی نیز جغرافیای تشیع را گسترش دادند، یعنی هم با هجرت به ایران، این سرزمین را به عنوان پایگاهی برای شیعه کردند و هم طبق سیره امام باقر و امام صادق علیهماالسلام شاگردان و نمایندگانی را به سرزمین‌های دیگر می‌فرستادند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام سه محور کلی را در خصوص اهل بیت علیهم السلام فرمودند که باید مدنظر مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی باشد و البته عموم مردم هم به فراخور توانایی خودشان در این سه حوزه تلاش کنند، فرمودند:اول نقایص زیاد نسبت به شناخت ائمه در جامعه شیعه وجود دارد و دوم رسالت معرفی ائمه علیهم السلام به دنیا در سه بُعد معنوی، سبک‌زندگی و سیاست و سوم لزوم استفاده از شیوه‌های درست و اثرگذار در انعکاس جهانی معارف ائمه علیهم السلام، در این سه محور باید کار شبانه روزی کرد تا بتوانیم به وظایفمان نسبت به مکتب غنی و ارزشمند شیعه عمل کنیم. ان شاءالله


در سه دهه گذشته، نرخ باروری کلی در جهان، نزدیک به ۳۳٪ و در جهان اسلام، نزدیک به ۴۱٪ کاهش داشته، اما نرخ باروری کلی در ایران ۷۰٪ کاهش یافته است (تحولات جمعیتی ایران، ص ۳۸).

یکی از محققان آمریکایی، در مقاله‌ای با عنوان «کاهش باروری در جهان اسلام، تغییری فاحش که در کمال تعجب، کسی متوجه آن نشده است»، می‌گوید: «کاهش نرخ باروری در ایران طی ۳۰ سال گذشته، حیرت انگیز و معادل ۷۰٪ بوده است.

این میزان، یکی از سریع‌ترین و چشم‌گیرترین آمار‌های کاهش باروری در تاریخ بشر بوده است.»، رهبر معظم انقلاب فرمود: «برای دشمنان بهترین چیز این است که ایران، یک کشوری باشد با ۲۰ یا ۳۰ میلیون جمعیت، که نصف این جمعیت هم، کهن‌سال و میان‌سال و از کار افتاده باشند، این برایشان بهترین چیز است.

اگر برای این، برنامه‌ریزی بتوانند بکنند، حتماً می‌کنند؛ پول بتوانند خرج کنند، حتماً خرج می‌کنند. ما باید حرکتمان در مقابل این حرکت، حرکت صحیح و منطقی و خردمندانه و عالمانه باشد.»

برژینسکی، سیاستمدار آمریکایی و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا می‌گوید: «از فکر کردن به حمله پیش‌دستانه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، اجتناب کنید و گفتگو‌ها با تهران را حفظ کنید. بالاتر از همه، بازی طولانی‌مدتی را انجام دهید؛ چون زمان، آمار‌های جمعیتی و تغییر نسل در ایران، به نفع رژیم کنونی آن نیست.»

این یعنی دشمن هوشیار است و اقدامات خودش را خیلی وقت است که شروع کرده، از فیلم سازی‌ها چه در شبکه‌های خارجی و چه گرا دادن‌ها در فیلم‌های داخلی و چه برگزاری میز‌های تحلیل در شبکه‌های فارسی زبان دشمن که تبلیغ و تشویق کنند، یکی از مثال‌ها توهین به مادر و مقام مادر و بی ارزش دانستن آن و از طرفی تبلیغ کردن برای داشتن حیوان مانند سگ و گربه و پخش کردن کلیپ‌های احساسی و استفاده از ظرفیت برخی بازیگران و ورزشکاران و سایر اقشار تاثیرگذار تا اینکه مطلب رواج پیدا کند، اما جوان و خانواده‌ی ما نمی‌داند و نمیبیند، پشت صحنه را، گرفتار می‌شود؛ لذا باید مراقبت کرد و عمده این آگاه بخشی‌ها در سنین نوجوانی باید انجام شود که بسیار کم رنگ است متاسفانه، امیدواریم مردم مومن و انقلابی نسبت به این مسائل توجه کنند، تبلیغ فرزندآوری و اقدام برای فرزند آوری خود در شرایط کنونی یک جهاد است، با نگاه به آینده کشور و آینده جریان تشیع این مهم بیشتر قابل درک می‌شود.

فتح خرمشهر در سوم خرداد، نقطه تاریخی و تحولی دفاع مقدس است و قبل و بعد فتح خرمشهر خیلی نکته‌ها دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است یکی از آن نکته‌ها انتخاب نام عملیات است، انتخاب واژه مقدس بیت المقدس برای عملیات آزادسازی خرمشهر فلسفه خاصی داشت، زیرا هم‌زمان با دفاع مقدس، دامنه تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین افزایش یافته بود و صهیونیست‌های جنایتکار ملت مظلوم فلسطین را به خاک و خون کشیده بودند. رزمندگان هم در جبهه دفاع مقدس، جهت حمایت و هم‌ندایی با ملت فلسطین در جبهه مقاومت، چند عملیات نظیر طریق‌القدس و بیت‌المقدس را با یاد و نام مبارک و مقدس قبله اول‌مان مسجد الأقصی نام‌گذاری کردند.

امروز از ثمرات مبارک عملیات الگوآفرین بیت‌المقدس، حماسه طوفان الاقصی است. ایران اسلامی در این حماسه، قدرت فرماندهی خود را در هدایت پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی را به نمایش گذاشت و رژیم صهیونیستی با اشتباه محاسباتی در حمله موشکی به کنسولگری ایران، با عملیات وعده صادق در سوگ شکستن تار و پود شکست‌ناپذیری خود نشست. آنقدر از دست دادن خرمشهر برای ما ناگوار بود و آنقدر فتح آن خوشحال کننده که آن معیار شد و حضرت آقا با تولید هوشمندانه گفتمان مقاومت از حماسه عظیم فتح خرمشهر فرمودند: «خرّمشهر‌ها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است.»

بشر امروز تقریباً تمام انواع و اقسام جنگ‌ها را تجربه کرده است.

جنگ سخت، جنگ سرد، جنگ نرم و حالا جنگ شناختی و ادراکی! در جنگ شناختی و ادراکی، دشمن با هدف ایجاد اختلال در محاسبات و تصمیمات ما در صدد پیروزی در جنگ اراده‌ها و اشغال خرمشهر اراده و عزم ما است. حضرت آقا در بیانی فرمودند: راه مقابله با جنگ شناختی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جبهه دشمنان انقلاب اسلامی، استمرار راه شهدا و عمل به درس آنان یعنی مجاهدت، ایستادگی و مقاومت است.

ما با شهدا معاصر بودیم و جهاد و ایثار و شهادت و گره‌گشایی‌ها و ایستادگی آنان در مقابل قدرت‌ها را دیدیم، اما نسل جوان، این موضوع را با وضوح و بِداهتی که ما متوجه شدیم، نمی‌بیند، بنابراین هریک از علما، روشنفکران، دانشگاهیان و صاحبان مناصب دولتی، باید به‌تناسب جایگاه خود نقش‌آفرینی کنند.

آخرین نکته توصیه‌ای است، به نمایندگان محترم، اگر بناست مصوبه‌ای بگذرانید که فضای عمومی کشور را درگیر میکند و پیرامونش سوال‌های زیادی در افکار عمومی وجود دارد را درست تبیین کنند، مانند تعطیلی روز شنبه، وقتی صحبت‌ها کلی مطرح می‌شود و عددی بسیار گزافی مطرح می‌شود که از تعطیلی ۵ شنبه، ضرر متوجه اقتصاد کشور می‌شود به قول اون بزرگوار، این عدد را از کجا مشخص گردید و آوردید و سوالات دیگر، این باید رسم و سنت شود که با مردم صحبت شود و دلایل قانع کننده‌ای بیاورند.

شورای محترم نگهبان ملاحظات خودش را اعمال کند، تا مسیر تبیین برای این اقدام صورت پذیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار