رئیس شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی قم خبر داد:

کسب رتبه یک در افزایش جمعیت در قم در سال گذشته/ جبران کاهش رشد جایگزینی کشور

رئیس شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی استان قم از کسب رتبه یک استان قم در پنج ماه اول سال 93 خبر داد و گفت: 2 فرزند برای کشور ما کم نیست اما در حال جبران کاهش رشد جایگزینی کشور هستیم.
کد خبر: ۸۵۲۷۸۷۷
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکترحسین عبدالهی درباره راهکارهای افزایش جمعیت در کشور گفت: شعار«فرزند کمتر زندگی بهتر» برای مردم کشور تبدیل به فرهنگ شده که تغییر این موضوع زمان‌بر است؛ در گذشته دلیل بسیاری از مشکلات بانوان را فرزندآوری بیشتر می‌دانستند اما به نظر می‌رسد این موضوع را غرب به ما القا کرده است تا جمعیت مسلمانان کاهش یابد.

وی افزود: با رعایت شرایط علمی لازم تعدد باروری برای مادر و کودک بهتر است؛ مادرانی که زودتر به باروری می‌پردازند کمتر دچار بیماری می‌شوند، همچنین کودک با داشتن خواهر و برادر رشد روحی و روانی بهتری خواهد داشت به شکلی که در مشکلات آینده بهترعمل می‌کند.  

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان قم درباره اقدامات انجام شده در این استان به منظور افزایش جمعیت گفت: کار گروه تخصصی سلامت بسیج جامعه پزشکی استان قم در سال گذشته به منظور تحقق و عملیاتی شدن سخنان مقام معظم رهبری درباره افزایش جمعیت مطالعاتی انجام داد که در این زمینه چهارهمایش با موضوع باروری سالم برگزار شد.

عبداللهی ادامه داد: نباید به هر قیمتی در صدد افزایش جمعیت باشیم به همین دلیل در این همایش‌ها به شکل علمی درباره باروری موضوعاتی مطرح شد؛ این‌که با رعایت شرایط علمی بسیاری از بیماری‌ها در زنان با باروری کاهش می‌یابد.  
 
وی خاطرنشان کرد: تبلیغات فرزند کمتر را از سطح استان جمع کردیم به شکلی که در پنج ماه ابتدایی سال گذشته رشد جمعیت استان قم در کشور اول شد.  

رئیس شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی استان قم اظهار داشت: مردم قم اطاعت پذیری بیشتری از ولی فقیه دارند و این مسئله در رشد جمعیت استان تاثیرگذارتر بوده است؛  میانگین رشد سالیانه 8 /1 کشوری، که در استان قم این افرایش جمعیت 1/ 2 است.  

آموزش و پرورش مزایای فرزندآوری را برای مادران تبیین کند

عبداللهی با بیان این‌که برای افزایش جمعیت مسئولان با باور این موضوع، به دنبال اجرای آن باشند، گفت: آموزش و پرورش می‌تواند با برگزاری نشست‌هایی برای مادران باروری را به شکل علمی توضیح دهد و مزایای آن را بیان کند.

وی یادآور شد: کشور ما در پنجره رشد قرار دارد به این معنا که جمعیت در سن باروری زیاد می‌شود و این مسئله هر صد سال یک بار برای هر کشوری اتفاق می‌افتد.  

 درصدد جبران کاهش رشد جایگزینی کشور هستیم

عبداللهی گفت: ازدواج آسان به جهش رشد جمعیت در کشور کمک می‌کند اگر در این 30 سال کاری انجام نشود جمعیت بارور کشور رو به پیری می‌رسد.  

وی با بیان این‌که هم اکنون رشد جمعیت کشور زیر خط قرمز قرار دارد به همین دلیل گفته می‌شود دو فرزند کافی نیست، ابراز کرد: از بُعد رشد جمعیتی داشتن دو فرزند کم نیست به این دلیل که با تعداد 1/2 فرزند، جمعیت کشور جایگزین می‌شود اما برای جبران کاهش رشد جایگزینی 8 /1 ده سال گذشته تاکید بر افزایش فرزند آوری وجود‌ دارد به این دلیل که 30 سال دیگر سالمندان بسیاری در کشور به مراقبت نیاز دارند.
ارسال نظرات