مدیرکل امور روستایی مازندران:

دستور کار بوم‌گردی و گردشگری روستایی در مازندران

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران گفت: توجه به بوم‌گردی و گردشگری روستایی به‌عنوان استعداد قوی روستاهای مازندران، در دستور کار است.
کد خبر: ۸۵۳۸۸۲۱
|
۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران،  جان‌الله عبدی در همایش دهیاران نکا با اشاره به وجود 30 هزار دهیاری کشور، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از یک هزار و 900 دهیاری در روستاهای مازندران فعال است که امسال مجوز 244 دهیاری برای روستاهای بالای 30 خانوار از وزارت کشور درخواست شده است.

وی افزود: در بررسی‌های انجام‌شده در فعالیت دهیاران، شاهد ایجاد تغییرات در روستاها هستیم که دهیاران ما باوجود حقوق و مزایای اندک قوی‌تر از برخی دستگاه‌ها در شهر به امور روستا و رفع مشکلات می‌پردازند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با بیان وجود دغدغه جدی در حفظ حفظ معماری سنتی در روستا، خاطرنشان کرد: اکنون بدون لحاظ این مسائل در روستاها، شاهد حاکم شدن معماری شهری در روستاها هستیم، باید توجه داشت که در ساخت‌وسازهای روستایی، سازه‌های روستایی حفظ شود که تاکید ما بر حفظ معماری گذشته و سنتی است.

وی با مهم خواندن توجه به مباحث عمرانی در روستاها، بیان کرد: درحال حاضر رقابتی در ساخت‌وسازهای روستایی در حال انجام است که برخی از دهیاران مازندران با یک دهه تلاش و باوجود محدودیت‌های مالی، با برخی از شهرداران رقابت می‌کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران اضافه کرد: هرگونه فعالیت عمرانی در روستاها با نظارت دهیاران بهعنوان مدیران اجرایی روستاها در حال انجام است، لذا با هرگونه ساخت‌ و ساز بدون پروانه در بافت روستایی به شدت برخورد می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: هرگونه افزایش بافت روستایی و تغییر کاربری براساس بررسی‌های کارشناسی و نیازمندی‌هایی که با زاد و ولد و مهاجرت معکوس به روستاها همراه باشد، انجام می‌شود که در یک سال اخیر تا 90 درصد تغییر کاربری‌های غیرقانونی در روستاها، کاهش یافته است.

عبدی با اشاره به استعداد گردشگری موجود در همه روستاهای مازندران، ادامه داد: توجه به بوم‌گردی و گردشگری روستایی به‌عنوان استعداد قوی روستاهای مازندران، در دستور کار است.

وی گفت: هر شغل و حرفه‌ای که ماندگاری روستائیان را در روستاها افزایش دهد، باید مورد پیگیری دهیاران قرار گیرد و با اولویت بررسی شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه ایجاد درآمد پایدار در روستاها از جمله وظایف دهیاران برای افزایش ماندگاری روستائیان است، تصریح کرد: ایجاد درآمد پایدار در روستاها مهاجرت معکوس را به‌دنبال دارد.

این مسئول افزود: توسعه پایدار در روستاها، ایجاد اشتغال مناسب و فراهم کردن فرصت‌های مختلف شغلی در روستاها از مسائل مهم قابل پیگیری در روستاهای مازندران است.

عبدی با اشاره به تمام‌وقت شدن دهیاران، گفت: توجه به ایجاد درآمد مختلف در روستاها از جمله مسائلی است که باید مورد توجه دهیاران قرار گیرد و در این رابطه آنها با تمام توان وارد شوند و شوراها مدیریت کنند تا با ایجاد درآمد پایدار، دهیاران توانمند و تمام‌وقت در روستاها فعال شوند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها