سفیر جدید عراق در ایران

سرمایه گذاری مشترک ایران و عراق در میدان نفتی آزادگان

سفیر جدید عراق در ایران گفت: قرار است اقدام مشترکی در خصوص میدان مشترک آزادگان از سوی ایران و عراق صورت گیرد و به همین دلیل به زودی یک سرمایه گذاری مشترک در این میدان انجام می شود.
کد خبر: ۸۵۵۶۶۳۸
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، «راجح صابر عبود الموسوی» سفیر جدید عراق در ایران با اشاره به وضعیت توسعه میدان مشترک آزادگان گفت: مذاکراتی از سوی مسئولان صنعت نفت دوکشور در خصوص این میدان مشترک صورت گرفته است.

وی  ادامه داد: قرار است اقدام مشترکی در خصوص این میدان از سوی ایران و عراق صورت گیرد و به همین دلیل به زودی یک سرمایه گذاری مشترک در میدان آزادگان انجام می شود.

موسوی تصریح کرد: مذاکرات ایران و عراق در خصوص میدان آزادگان در حال انجام است و به زودی خبرهای خوبی در این خصوص منتشر خواهد شد.

بنا به این گزارش ، پس از ملاقات هیئت اقتصادی ژاپنی با مدیران ارشد صنعت نفت ایران بعضی رسانه‌های ژاپنی از قول منابعی در صنعت نفت ایران که از آنها نام برده نشده از بازگشت شرکت‌های ژاپنی به توسعه میدان آزادگان خبر دادند.

در عین حال پیش از این بعضی رسانه‌های خارجی نیز از بازگشت چینی‌ها به توسعه این میدان مهم خبر داده بودند که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تمام این شایعات را تکذیب کرد.

میدان نفتی آزادگان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشف شده در دهه‌ها اخیر در ایران و مهم‌ترین امید ایران برای افزایش ظرفیت تولید نفت محسوب می‌شود. شرکت اینپکس ژاپن پس از 6 سال مذاکره، در سال 82 قرارداد توسعه میدان آزادگان را در اختیار گرفت اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات عمده قراردادی تا سال 89 هیچ اقدام موثری برای توسعه این میدان انجام نداد و در این سال از توسعه این میدان کنار رفت.

علاوه بر معطلی بیش از 10 ساله ژاپنی‌ها برای توسعه این میدان مهم، ایرادات فنی بسیار مهمی بر طرح ژاپنی ها برای توسعه این میدان وارد است، چنانکه پس از سپردن کار به پیمانکاران ایرانی برای دستیابی به تولید زودهنگام در این میدان، تولید 50 هزار بشکه‌ای اولیه از میدان آزادگان توسط پیمانکار ایرانی با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی انجام شد. در حالی که ژاپنی‌ها برای تحقق همین مرحله 2 میلیارد دلار طلب کرده بودند.

پس از ژاپنی‌ها، شرکت CNPC چین برای توسعه بخش جنوبی این میدان قدم جلو گذاشت و قرارداد بست که این شرکت هم به دلیل کم‌کاری و البته مخالفت بخشی از بدنه نفت، دو سال پیش از این میدان خلع ید شد.

مسئولان نفتی اخیرا اعلام کرده‌اند پیمانکاران میدان نفتی آزادگان تعیین شده‌اند و دیگر جایی برای بازگشت چینی‌ها و ژاپنی‌ها به این میدان نیست.

ارسال نظرات