عضو شورای فرهنگی- اجتماعی نظام پزشکی:

گسترش اخلاق پزشکی وظیفه همه دولت‌ها است/ رسانه‌ها بزرگنمایی نکنند

عضو شورای فرهنگی- اجتماعی گفت: به منظور گسترش اخلاق به ویژه در حوزه پزشکی همه موظف هستند اما نظام پزشکی، رسانه‌ها و به ویژه دولت در این زمینه سهم مهمتری را بر عهده دارند.
کد خبر: ۸۶۰۵۶۵۸
|
۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر شهاب‌الدین صابونچی، درباره عملکرد پزشک خاطی بیمارستان خمینی شهر در باز کردن بخیه صورت بیمار به آسیب‌شناسی این موضوع پرداخت و گفت: با توجه به وسعت و تنوع کار، در عرصه پزشکی نیز مانند هر حوزه دیگر خطا‌ها و نواقصی وجود دارد؛ درباره این بیمار نیز فقط سخنان خانواده و اطرافیان این بیمار یا نظر بازپرس شنیده شده است.

وی در ادامه افزود: در بیمارستان دولتی مستقیماً رابطه مالی میان پزشک و بیمار وجود ندارد و واریز پول به حساب بیمارستان، به شکل مستقیم تاثیری بر کار پزشک ندارد و این ابهام وجود دارد که چرا خانواده بیمار پس از چند روز این مشکل را پیگیری کرده‌اند؛ که درباره این موضوعات روایت‌های مختلفی وجود دارد اما اگر گمان را بر صحت موضوع بگذاریم چه بسا پزشک دچار بیماری روحی باشد.

این کار‌شناس حوزه سلامت با بیان اینکه در روند آموزش دانشجویان پزشکی به معنای واقعی و عملی اصول اخلاق پزشکی جدی گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: با این وجود تبعیض در حوزه جامعه پزشکی نسبت به سایر گروه‌های دانشجویی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند و از مزایای آن برخوردار هستند، وجود دارد اما تنها گروهی که مکلف به حضور در مناطق محروم می‌شوند و به دولت تعهد ضمن خدمت دارند دانشجویان پزشکی هستند.

شاخص سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل افراد در جامعه حدود ده درصد کاهش یافته
عضو شورای فرهنگی-اجتماعی نظام پزشکی با اشاره به آمار منتشر شده از سوی مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری مبنی بر اینکه شاخص سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل افراد در جامعه حدود ده درصد تنزل پیدا کرده است، افزود: پزشک انسانی مانند سایر افراد جامعه است و مانند سایر افراد هزینه جاری زندگی دارد و نباید پزشک را از سایر افراد جامعه جدا کرد؛ اگر چه خطای پزشک در مقابل دیگران بیشتر به چشم می‌آید و در این باره حساسیت بیشتری وجود دارد که می‌تواند مثبت تلقی شود به این دلیل که با جان انسان سر و کار دارد.

رسانه‌ها بزرگنمایی نکنند
صابونچی، با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها در بزرگنمایی باز کردن بخیه توسط پزشک عنوان کرد: اینکه زخم چند میلی متری در زیر چانه کودک یک زخم چند سانتی در صورت بیان شود کمکی به حل رفتار غیر اخلاقی نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر بی‌اعتمادی میان بیمار و پزشک در حال تشدید است و این موضوع کمکی به پزشک، جامعه پزشکی و بیماران نمی‌کند؛ باید بدانیم که اعتماد میان پزشک و بیمار تاثیر زیادی بر روند بهبود بیماری دارد و اگر این اعتماد خدشه دار شود در ابتدا بیمار متضرر می‌شود.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه هر نفر حدوداً به طور میانگین سالانه پنج بار به پزشک مراجعه می‌کند، بیان کرد: این نوع خطاهای پزشکی یک درصد از کل مراجعات نیز محسوب نمی‌شود و نیاید بزرگنمایی کنیم به این دلیل که در همه مشاغل خطاهایی وجود دارد.

در تبین اخلاق پزشکی به دانشجویان کوتاهی شده است
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به طرح تحول سلامت، نقش دولت و مسئولان در گسترش اخلاق پزشکی در کشور چیست، اظهار کرد: در تبین اخلاق پزشکی به دانشجویان کوتاهی شده است، اخلاق پزشکی موضوعی است که البته این آموزش به عنوان یک واحد درسی ارائه می‌شود، اما این موضوع باید دقیق‌تر برای دانشجو تبیین شود و فقط مربوط به این دولت یا سایر دولت‌های گذشته نمی‌شود.

تأسیس دفتر اخلاق پزشکی در سازمان نظام پزشکی
عضو شورای فرهنگی- اجتماعی نظام پزشکی گفت: اتفاقات مثبتی در حوزه اخلاق پزشکی افتاده است، دفتر اخلاق پزشکی در سازمان نظام پزشکی تاسیس شده، در وزارتخانه بهداشت نیز این نهاد فعال‌تر از گذشته به کار خود ادامه می‌دهد اما ما نیازمند هستیم که در همه بخش‌ها نه فقط در جامعه پزشکی اخلاق را تقویت کنیم و نمی‌توان فقط از گروهی خاص انتظار اخلاقی رفتار کردن داشته باشیم.

صابونچی، تاکید کرد: دولت، رسانه‌ها و مردم درباره گسترش اخلاق وظیفه دارند اما نظام پزشکی، رسانه‌ها و دولت در این زمینه سهم ویژه‌تری را دارند البته اقدامات نباید به شکل مقطعی باشد بلکه باید در همه زمان دنبال شود.
ارسال نظرات