رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران

کاهش ۱۵ درصدی تولید تخم‌مرغ به علت سرما/ تخم‌مرغ به قیمت تمام شده نزدیک شد

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه هر ساله به علت سرما، افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید تخم مرغ روی می‌دهد، گفت: در حال حاضر قیمت عرضه هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری به قیمت مصوب دولت نزدیک شده است.
کد خبر: ۸۶۰۹۱۵۵
|
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴

به گزارش بسیج، ناصر نبی‌پور شیری رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم ‌گذار استان تهران اظهار داشت: قیمت تخم مرغ در 10 روز گذشته افزایشی نداشته و هر کیلو گرم آن درب مرغداری با قیمتی حدود 3900 تا 4200 تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: قیمت این محصول حدود 20 روز پیش هر کیلوگرم 3800 تا 4000 تومان درب مرغداری بود.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران بیان داشت: مرغداران در 6 ماه ابتدای امسال به دلیل اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ بیش از 2500 تومان نشد، به ازای هر کیلوگرم حدود 1500 تومان ضرر کردند.

نبی پور شیری تصریح کرد: البته از نیمه دوم امسال و تقریبا از آبان ماه به بعد کمی قیمت تخم‌مرغ به قیمت تمام شده آن نزدیک شده است و در حال حاضر که هر کیلوگرم تخم‌مرغ با قیمت 3900 تا 4200 تومان درب مرغداری به فروش می‌رسد، می‌توان گفت: که مرغداران ضرر کمتری متقبل می‌شوند.

وی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته قیمت مصوب برای عرضه هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری را 4250 تومان تعیین کرده است، بنابراین با قیمت کنونی فروش تخم مرغ درب مرغداری باز هم به مقدار اندکی مرغداران متضرر می‌شوند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران تصریح کرد: به علت افزایش قیمت تخم‌مرغ در شش ماهه دوم سال صادرات کاهش یافته، البته هنوز هم مرغداران تخم مرغ را به قیمت تمام شده  عرضه نمی‌کنند.

نبی پور شیری با بیان اینکه در مقاطعی از سال روزانه حدود 500 تن تخم مرغ صادر می‌شد، گفت: اما به دلیل عدم رقابت با کشورهای عرضه کننده تخم مرغ در بازارهای منطقه در حال حاضر روزانه حدود 250 تن تخم مرغ صادر می‌شود.

وی افزود: افغانستان در حال حاضر تخم‌مرغ خود را از پاکستان تهیه می‌کند و میزان صادرات تخم مرغ به عراق هم به حدود 250 تن کاهش یافته است، در حالی که در گذشته روزانه حدود 400 تن تخم مرغ فقط به عراق صادر می‌شد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به افت 15 تا 20 درصدی تولید تخم مرغ اظهار داشت: هر ساله با سرد شدن هوا افت تولید در تخم‌مرغ وجود دارد و امسال نیز به علت سرما شاهد این موضوع  بوده‌ایم.

وی افزود: با سرد شدن هوا مرغداران مجبور هستند برای گرم نگه داشتن سالن‌های نگهداری مرغ تهویه‌ سالن‌ها را کاهش دهند که این امر منجر به افزایش بار میکروبی در سالن‌ها و گاها بروز بیماری‌هایی می‌شود.

نبی پور شیری تصریح کرد: سرمای هوا همچنین موجب بروز بیماری‌هایی همچون نیوکاسل و برونشیت در مرغداری‌ها می‌شود و این موضوع افت تولید را به همراه دارد، البته این اتفاقات جدید نیست و هر ساله در فصل سرما تکرار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر افزایش قیمتی در ماه‌های اخیر در تخم‌مرغ صورت گرفته است به معنای گران شدن این محصول نیست،اظهار داشت: در شش ماهه اول سال مرغداران بسیار متضرر شدند و تخم‌مرغ را زیر قیمت تمام شده عرضه کردند، در حالی که هم اکنون تخم‌مرغ در حال نزدیک شدن به قیمت تمام شده است و اگر این روند ادامه یابد، شاید مرغداران بتوانند بخشی از ضرر و زیان شش ماهه ابتدای سال خود را جبران کنند.

ارسال نظرات