افشای پشت پرده حمایت از تولید خارجی در گفتگو با «بسیج»:

مسوولان با تولید داخلی می‌جنگند!

رئیس سابق شرکت خدمات پزشکی دوستان نیک گفت: به ما مواد اولیه و ماشین آلات خوب نمی فروشند اما بازار ایران برای محصولات تمام شده خارجی ها باز است و امکانات وزارت بهداشت، تماما در اختیار شرکت های خارجی است.
کد خبر: ۸۶۸۹۰۴۱
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷

دکتر محمد حسین سامی رئیس سابق شرکت خدمات پزشکی دوستان نیک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به عدم تحول اقتصادی بعد از برجام و اثرات سوء برجام در خدمات پزشکی اظهار داشت: در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و پروتز مفاصل عملا انتقال نقل پول به سادگی برای خرید مواد اولیه و یا استفاده از امکانات کشورهای اروپایی و آمریکایی برای نصب دستگاهها و گرفتن قطعات یدکی و سرویس دستگاه های تولیدی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت های خارجی تا کنون هیچ نمودی از خود نشان نداده و همچنان ما را  تحت محدودیت قرار می دهند افزود: به ما مواد اولیه و ماشین آلات خوب نمی فروشند اما بازار ایران برای محصولات تمام شده خارجی ها  باز است و امکانات وزارت بهداشت، بیمارستان های دولتی، سازمان تامین اجتماعی و بیمارستان های ارتش تماما در اختیار شرکت های خارجی است در واقع ارزش افزوده را دقیقا برای آنها اختصاص می دهیم در حالی که می توانیم همین امکانات را در کشور فراهم کنیم اگر با سیاست ارائه شده از طرف وزارت بهداشت جلو برویم و منابع بیمه ها صرف چاپ کردن شرکت های خارجی نشود این انفاق نمی افتد.

سامی خاطر نشان کرد: برجام تاثیر روشن و مستقیمی در زمینه تولید ایجاد نکرده نه بانکها تسهیلات ارزان قیمت تر می دهند و نه شرکت های خارجی حاضر به همکاری هستند برای اینکه در ایران سرمایه گذاری کنند حتی برای فروش مواد اولیه و خدماتی که قبلا فروختند کوتاهی می کنند.

رییس هیئت مدیره شرکت خدمات پزشکی دوستان نیک در ادامه گفت: از نظر سیاسی و جدل سیاسی نمی گویم مردم باید از خدمات ارزان قیمت پزشکی برخوردار باشند. الان شرکت های خارجی در داخل ایران لانه کردند. خیلی جالبه وقتی تجهیزات و ماده اولیه می‌خواهیم شرکت های خارجی حاضر نیستند به ما بدهند اما وقتی قصد خرید ماشین الات داریم بلافاصله صحبت از این می کنند که دولت امریکا آنها را تحت فشار می گذارد این چه قصه ای است در صورتی که این همه نیروی  تحصیلکرده و آماده به کار و خلاق داریم که حاضرند نواوری کنند.

وی گفت: دولت هیچ سیاست اقتصادی ندارد دولت در سیاست بی سیاستی کار می کند باری به هر جهت و نون به نرخ روز خور می خورد.

رئیس سابق شرکت خدمات پزشکی دوستان نیک تصریح کرد: از10 سال پیش که دکتر لنکرانی خط تولید را راه اندازی کرد تا کنون 3 نمونه از اختراعات را به ثبت رسمی کشور رساندیم که به عنوان اولین نواوری در کشور انجام شده و آخرین اختراعمان پروتز مفصل ران بود که در کشور طراحی شده  و به عنوان پروتز شیخ به ثبت رسیده  و در حال حاضر در حال استفاده است.

 دکتر سامی با بیان اینکه برای ثبت اختراعات باید با همه جنگید افزود: وزارت صنایع در تجهیزات پزشکی ارتوپدی نقشی ندارد و ساختار تجهیزات پزشکی در وزارت صنایع هیچ جایگاهی نداشته و این مسئولیت به اداره کل تجهیزات پزشکی داده شده که آنها هر چند ماه یک مسئول عوض می کنند و هیچ سیاست دراز مدتی ندارند.

وی ادامه داد: تا اختراعی ارائه می دهیم چند نفرازعوامل خارجی را می آورند تا در مورد اختراع اظهار نظر کنند و تمام اطلاعات پزشکی ما را به نفع خودشان استفاده می کنند بلافاصله نوع محصول را عوض می کنند و محصول دیگر پیشنهاد می دهند پزشکان پیشنهاد می کنند این محصول را باید عوض کنید و جالب این است همان محصول ما را به ایران می فرستند یعنی ایده ما را می دزدند جالب اینجاست اداره کل تجهیزات پزشکی افرادی را به عنوان کارشناس می آورد که برای شرکت های دیگر کار می کردند با این ها همیشه در حال مسافرت هستند به عنوان اموزش دهنده نحوه استفاده از محصولات انها کار می کردند و انها را به ایران می آوردند در مورد محصولات داخل کشور اظهار نظر می کنندکه این موضوع یک پارادوکس است.

رییس هیئت مدیره شرکت خدمات پزشکی دوستان نیک با اشاره به اینکه  این روش با شیوه اقتصاد مقاومتی سازگار نیست افزود: دلیلی ندارد چون محصولی برند است مورد قبول باشد ماشین بنز هم برند است چرا ماشین بنز افزایش قیمت دارد و تعرفه محصولات خارجی برای رده های دیگر را افزایش نمی دهند وقتی تولید داخل را خوار می کنند هیچ کس حاضر به سرمایه گذاری نیست.

اصلا وزارت صنایع در تولید و واردات تجهیزات پزشکی هیچ نقشی ندارد وزیر بهداشت این اختیار را به سازمان غذا و دارو و همان شخصیت افسانه ای آقای دیناروند داده که در دارو وتجهیزات است اما وزارت بهداشت هیچ گاه فراخوان نمی دهد با تولید کننده حتی یک جلسه نمی گذارند چون مصرف کننده تجهیزات پزشکی پزشکان هستند و آنها با ایده خاصی کار می کنند آبه نها می گویند خودمان را در ریسک خطر قرار نمی دهیم وقتی اختیار دست پزشک ها ست سازمان های بیمه گر پول تجهیزات پزشکی را می هند که هیچ نظارتی بر روی انها نیست بیمارستان دولتی را به قیمتی خاص و هیچ کس نمی گوید قیمت را بالاتر می برید چون دولت می گوید من کنترلم در سیستم نظارتی در بیمارستان دولتی بر اساس طرح تحول است اما کاری ندارم در بیمارستان خصوصی چقدر تعرفه داده شود مگر اینکه مریض اعتراض کند و به تعزیزات برود.

سامی گفت: به همین دلیل شرکت ها در بیمارستان پرمصرف دولتی مثل بیمارستان های تامین اجتماعی ، بیمارستان پزشکی لانه می کنند و در پزشکان رخنه می کنند و جنس شان را به فروش می رسانند و بعد از آنجا همان محصول را در بیمارستان دولتی می فروشند که هیچ نظارتی در آن وجود ندارد.

رییس هیئت مدیره شرکت خدمات پزشکی دوستان نیک خاطرنشان کرد: اگر در کشور نواوری کنیم محصولی که تولید می شود خارجی ها اطلاعات ما را می برند بلافاصله تقدیم وارد کننده ها کرده و محصول را عوض می کنند و همکاران پزشک را تشویق می کنند که این جنس را استفاده نکن و همان را وارد می کنند.

دکتر سامی با بیان اینکه این گونه شرکت های خارجی  بازوهای تقویتی خوبی دارند تصریح کرد: به اسم کنفرانس علمی به خارج از کشور پزشک می‌فرستند متخصصان شرکت وارد کننده را در مرکزی به اسم خودشان در اتریش می برند و با یک دوره آموزش 3 ماهه فوق تخصص فلان رشته به آن فرد می دهند همان فرد وسیله همان شرکتی را استفاده می کند که 3 ماه با خرج انها  رفته بود اتریش. یعنی اینگونه عملا  فکر پزشکان ما را می خرند وزارت بهداشت این دوره های آموزشی که شرکت های خارجی ترتیب می دهند به عنوان اموزش قبول دارد و به عنوان مدرک می پذیرد .

 

 

ارسال نظرات