خانه های سلامت برای دختران در معرض آسیب/ حمایت بهزیستی از زنان در معرض آسیب

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران به اسکان چندین خانم در خانه امن استان اشاره کرد و گفت: این افراد به‌دلیل ضرب و شتم و مشکلات روحی و روانی به‌صورت خودمعرف یا از سوی نیروی انتظامی یا دادگستری و خط تلفن 123 به این مکان معرفی شدند.
کد خبر: ۸۷۲۳۴۸۶
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی استان، معاون اجتماعی بهزیستی مازندران اظهار کرد: همه استان‌ها موظف شده‌اند که نسبت به راه‌اندازی خانه‌های امن در استان‌ها اقدام کنند که در سال گذشته این مهم در استان مازندران محقق شد.

زنانی که مجبور هستند شب را به اجبار بیرون از منزل سپری کنند و یا به‌دلایلی از جمله مشکلات خانوادگی مکانی برای زندگی ندارند در مکان‌هایی به‌عنوان «خانه امن» پناه داده می‌شوند.

افرادی که با این موقعیت مواجه هستند می‌توانند با سامانه 123 اورژانس اجتماعی تماس بگیرند تا در خانه‌های امن پذیرش شوند.

فاطمه پورفاطمی بیان کرد: هدف از راه‌اندازی خانه‌های امن این است که زنان و دخترانی که به‌نوعی خشونت دیده و یا در معرض آسیب و خشونت هستند و جای امنی برای زندگی ندارند، در این مکان به‌صورت موقت اسکان ‌یابند.

وی در مورد خدمات ارائه‌شده در خانه‌های امن، تصریح کرد: پس از پذیرش فرد، ارزیابی اجتماعی، روان‌شناختی، بهداشتی و حقوقی توسط روان‌‌‌شناس، مددکار، مشاور حقوقی و پزشک صورت گرفته و سپس تیم ارزیابی‌کننده در مورد فرد تصمیم‌گیری می‌کند تا چه خدماتی از جمله فرهنگی، آموزشی و اشتغال به فرد ارائه شود تا از این موقعیت خارج شود.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران ادامه داد: البته در خانه‌های امن اقدامات مددکاری صورت می‌گیرد تا تکلیف فرد مشخص شود یا فرد به خانواده بازگردد و یا مکان مستقلی برای زندگی در نظر گرفته شود.

پورفاطمی با بیان اینکه سازمان بهزیستی با هدف ساماندهی افراد آسیب‌دیده یا افرادی که در معرض آسیب هستند اقدام به این کار کرده تا مشکل حل شود، اضافه کرد: زنان و دختران در این خانه‌های امن حمایت و توانمندسازی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر اینکه محل امنی برای افراد در معرض خشونت در نظر گرفته می‌شود، افزود: در مشکل مداخله صورت گرفته تا سطح دانش و آگاهی آنها و خانواده آنان بالا رفته و با بکارگیری شیوه‌های پیشگیرانه فرد موقعیت خود را درک کرده و توانمندی آنان برای مقابله با سایر آسیب‌های اجتماعی ارتقا یابد و همچنین در رابطه با خشونت علیه زنان اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی صورت می‌گیرد.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران به اسکان 17 خانم در سال گذشته و هشت مورد در سال جاری در خانه امن استان اشاره کرد و گفت: این افراد به‌دلیل ضرب و شتم و مشکلات روحی و روانی به‌صورت خودمعرف یا از سوی نیروی انتظامی یا دادگستری و خط تلفن 123 به این مکان معرفی شدند.

پورفاطمی با اعلام اینکه فرد به مدت یک ماه در خانه امن اسکان داده می‌شود، خاطرنشان کرد: البته در صورت نیاز به تمدید تا چهار ماه می‌تواند در این مرکز به صورت موقت باشد.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران در پایان گفت: همچنین خانه‌های سلامت برای دخترانی که در معرض آسیب هستند نیز در نظر گرفته شده است تا زندگی مستقلی برای آنان ایجاد ‌شود و یا به خانواده بازگردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها