مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان:

فلسفه قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بوده است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، گفت: فلسفه قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
کد خبر: ۸۷۷۷۸۱۳
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا رستگار مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، در رابط با امر به معروف و نهی از منکر، عنوان کرد: عامل اصلی ایجاد قیام عاشورا فلسفه امر به معروف و نهی از منکر است که امام حسین نیز در این باره بارها و بارها فرمودند: من برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌ام.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، گفت: امر به معروف و نهی از منکر، از طرف خدا و پیشوایان معصوم (ص) و مردم، به معنای اجبار نیست، بلکه به معنی هدایت و واداشتن است و به عبارت دیگر به معنای فرا خواندن به اجرای معروف و ترک منکر است.

وی، تصریح کرد: از منظر معارف بلند مذهب تشیع امر به معروف و نهی از منکر يكي از فروعات دين مبین اسلام است. و درباره وجوب آن جای هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد و همه فقهاء اسلام آنرا واجب می دانند و وجوب آن هم با تمسک به آیات قرآن و احادیث پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) و دلیل عقلی به اثبات رسیده، است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا رستگار، یادآور شد: اگر این دو فریضه مهم الهی واجب نبود آن وقت دعوت پیامبر و آن همه تلاشها در راه راهنمایی بشر معنی و مفهومش را از دست می داد زیرا امر به معروف یعنی راهنمایی بسوی خیر و خوبی و هر آنچه رضای الهی در آن است و نهی از منکر یعنی بازداشتن از بدی ها و هر آنچه موجب نافرمانی از دستورات الهی می شود که این، وظیفه پیامبر است و بعد از او، جانشینان و پیروانش باید این مسیر: (دعوت به خوبی ها و نهی از بدی ها) را دنبال نمایند تا بشریت افسار گسیخته، در دام هوای نفس و شیطان سقوط نکند.

وی اظهار داشت: همه انبیاء الهی برای این منظور به پیامبری مبعوث شده اند تا بشریت را به سوی خوبی وصلاح بکشانند و آنها را از بدی ها و ناهنجاریها بازدارند زیرا هر دينى، از پيروان خود مى‏خواهد به هنجارهايى تن در دهند و از ناهنجارى‏هايى دوری کنند. اين هنجارها در قالب احكام و ناهنجارى‏ها در قالب ممنوعات قرار مى‏گيرند، از اين منظر دين عبارت است از پاره‏اى بايدها و نبايدها كه مؤمنان بايد در چار چوب آن حركت كنند و بكوشند بايدها را انجام دهند و از نبايدها پرهيز کنند.

وی، تصریح کرد: با توجه به فلسفه خلقت انسان كه طبق بيان قرآن كريم عبوديت و بندگي است و از طرفي وجه تمايز انسان با ساير موجودات به ناطق و عاقل بودن انسان و حركت او به سوي كمال مي باشد، اهميت و جايگاه اين دو فريضه الهي، يعني امر به معروف و نهي از منكر بيشتر تبيين و روشن مي گردد. از آنجايي‌كه انسان غافل است و به دليل عارض شدن نسيان بسياري از مواردي كه مفيد براي اوست فراموش مي‌كند بنابراين امر به معروف و نهي از منكر جزء ضرورياتي است كه در جهت نيل به كمال براي هر انساني ضرورت پيدا مي كند.

رستگار، افزود: به اين جهت است كه حضرت امام محمد باقر(ع) مي فرمايند: «ان الامر بالمعروف و النهي عن المنكر فريضه عظيم بها تقام الفرائض ...» ‌(1) يعني امر به معروف و نهي از منكر واجب عظيم و بزرگي است كه پابرجايي ساير واجبات به آن بستگي دارد.


ارسال نظرات