حمایت ناچیز دولت یازدهم از بخش کشاورزی

تقدير وزير جهادكشاورزي درحالي بابت حمايت‌هاي مالي از مسوولان صورت گرفت كه پرداخت تسهيلات به بخش كشاورزي عدم تحقق بالايي را نشان مي‌دهد و حمايت ۸ درصدي در قياس جداولِ اهداف و عملكرد پيداست.
کد خبر: ۸۷۹۱۴۹۷
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشته است:‌ روز گذشته جشني براي شكرگزاري از توليد گندم تا مرز خوداتكايي برگزار شد. وزير جهادكشاورزي پيش‌بيني كرده بود در اين مراسم از ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي، علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد و محمدباقر نوبخت رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تقدير شود.

 

طبق پيش‌بيني‌ها تنديس‌هاي گندم به دست حسن روحاني داده شد تا رييس‌جمهوري به آقايان با عنوان حمايت از بخش كشاورزي اهدا كند. اما نكته اينجاست: تقدير وزير جهادكشاورزي درحالي بابت حمايت‌هاي مالي از مسوولان صورت گرفت كه پرداخت تسهيلات به بخش كشاورزي عدم تحقق بالايي را نشان مي‌دهد و حمايت 8 درصدي در قياس جداولِ اهداف و عملكرد پيداست...

 

عدم حمايت از بخش كشاورزي در جداول عملكرد نظام بانكي به خوبي ديده مي‌شود. دو سال متوالي عملكرد نظام بانكي را بررسي و آن را با تكاليف مشخص شده براي اين بخش كه در اسناد بودجه سالانه و لايحه رفع موانع توليد آمده، مقايسه كرديم. نتايج چيزي فراتر از 11 و 8 درصد تحقق اهداف در دو سال 93 و 94 نبود.

 

به عبارت ساده‌تر دولت در سال 93 تنها 11 درصد از تسهيلات را به بخش كشاورزي پرداخت كرده و در سال 94 نيز از مجموع چهار هزار ميليارد ريال تنها 8 درصد يعني 352 ميليارد ريال را به بخش كشاورزي تسهيلات داده است.

 

البته اين رقم نيز عدد خوشبينانه‌اي است چرا كه هر سال بخشي بين 30 تا 50‌درصد از تسهيلات كشاورزان استمهال مي‌شود. يعني بخشي از تسهيلاتي كه قبلا به كشاورزان پرداخت شده و به دليل عدم پرداخت اقساط به ليست معوقات رفته‌اند از سوي بانك‌ها مشمول بخشيدگي جرايم ديركرد مي‌شوند و به عنوان تسهيلات جديد در ليست منظور مي‌شوند. به عبارت ديگر در شرايطي كه تسهيلاتي به كشاورزان پرداخت نشده، بخشي از وام‌هاي گذشته در ليست جديد و پرداختي‌هاي جديد گنجانده مي‌شود. لذا با لحاظ استمهال وام‌هاي كشاورزان، ميزان تكاليف پرداختي به اين بخش بسيار كمتر از اعداد برآورد شده خواهد بود.

ارسال نظرات