خبرهای داغ:

نشست ادبی دو پنجره استان فارس در کانون پرورش فکری برگزار شد

ششمین نشست ادبی دو پنجره استان فارس با حضور بابک نیک‌طلب در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۹۵۳۹۹
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
ششمین نشست ادبی دو پنجره استان فارس با حضور بابک نیک‌طلب صبح امروز در مجتمع فرهنگی هنری اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.

بابک نیک‌طلب در این نشست به سوالات نوجوانان درباره شعر پاسخ داد و اظهار داشت: وظیفه شاعر شعر گفتن و برقراری ارتباط با مخاطب است اما پس از چاپ اثر کتاب به عنوان یک شخصیت مستقل شناخته شده و وابستگی به نویسنده ندارد، در این زمان کتاب و اشعار آن باید بتواند نیازها و پرسش‌های  مخاطب را پاسخ دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در اشعارش از آرایه تضاد زیاد استفاده کرده است، گفت: آرایه‌های ادبی یکی از ابزارهای شعری هستند که استفاده از آنها از وظایف هر شاعری است اما اینکه چرا آرایه تضاد در شعرم زیاد است گاه به صورت آگاهانه و گاه غیرآگاهانه در اشعارم استفاده شده است. 

نیک‌طلب درباره انتقادی که به طراحی و تصویرگری کتاب شده بود، افزود: وظیفه اصلی من سرودن شعر کتاب بوده و شاعر در  قطع و تصویرگری کتاب دخالت چندانی نداشته به این دلیل که در مرحله چاپ اثر، تعاملی بین شاعر، تصویرگر و صفحه آرا برقرار نمی‌شود.

وی همچنین به چگونگی استفاده از کلمات در سرودن شعر اشاره و خاطرنشان کرد: اگر شاعر بر کلمه مسلط باشد می‌تواند به راحتی، ساده و روان حرف‌هایش را در قالب شعر  بیان کند حتی برای بیان اندیشه‌های بزرگ و پیچیده باید از کلمات ساده بهره برد. 

نیک‌طلب درباره شاعر شدنش تصریح کرد: استعداد مهم‌ترین عامل در شاعر شدن است، در زمان نوجوانی خط بدی داشتم برای تمرین خط از روی اشعار می‌نوشتم این امر سبب شد هم خطم خوب شود و هم شاعر شوم. 

زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعر و هنر آشنا می‌شوند، گفت: شعر نقش به‌سزایی در شکوفا کردن استعدادهای نوجوانان دارد و مربیان کانون و شاعران و نویسندگان مرتبط با کانون به این شکوفایی کمک می‌کنند. 

وی حضور شاعر «با فرفره‌ها به شادی باد بگرد» را در شیراز مایه انس و الفت و عزم جدی نوجوانان در راه شاعری و نویسندگی دانست و افزود: نوجوانان با نوشتن زیاد می‌توانند نویسنده و شاعر خوبی بشوند؛ چون آنان که همنشین با یار مهربان هستند بهتر می‌بینند و به اطراف توجه دارند و متفاوت می‌نویسند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها