لزوم مشارکت دستگاههای اجرایی در بازسازی حریم مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: بازسازی حریم مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین نیازمند همکاری ومشارکت تمامی دستگاه های اجرایی استان است.
کد خبر: ۸۸۰۳۴۳۴
|
۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، کریم حاجی زاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در بازدید خبرنگاران از مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی با اشاره به اینکه بازسازی حریم مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین نیازمند همکاری ومشارکت تمامی دستگاه های اجرایی استان است، تصریح کرد: مجموعه شیخ صفی الدین به ثبت یونسکو رسیده و یک اثر بین المللی شناخته می شود از این جهت باید در بازسازی حریم نیز به تائید کارشناسی این سازمان برسد.

وی گفت: زمین های اطراف مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از سوی شهرداری خریداری شد اما تاکنون برنامه مدونی برای عملیات اجرایی حریم مجموعه مشخص نشده است.

حاجی زاده با بیان این مطلب که تاکنون مکاتبات بسیاری در زمینه مسائل فنی حریم بقعه شیخ صفی به دستگاه های اجرایی استان ارسال شده است، افزود: متاسفانه اصول ساخت حریم که شامل تدوین نقشه اولیه برای آن هست نیز از سوی برخی دستگاه ها تدوین نشده است.

وی گفت:ما طبق قانون و ضوابط ملی و بین‌المللی موظف به رعایت حریم بقعه شیخ صفی‌الدین و ساخت و سازها در این مجموعه هستیم که به رغم برخی اظهار نظرها که غیرکارشناسی و براساس اطلاعات غلط مطرح می‌شود، باید اجازه دهیم تا براساس ضوابط و مقررات اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در حریم بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین انجام شود.

وی با بیان اینکه سالانه چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم کار مرمت، تعمیر و نگهداری بنای جهانی و تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را انجام دهیم، تصریح کرد: ما اگر سالانه این اعتبار را برای مرمت و مراقبت از این بنا در نظر نگیریم، قطعاً با خلأ و کمبودهایی در حوزه زیبا نگه داشتن این آثار تاریخی روبه‌رو می‌شویم.

حاجی زاده با یادآوری این مطلب که در جلسات کارشناسی به تدوین و تصویب نقشه اولیه حریم مجموعه تاریخی شیخ صفی به مسئولان استان توضیحات کافی داده شده است، افزود: اما تاکنون هیچ نقشه ای برای تعیین حریم و بازسازی آن توسط دستگاه های مسئول تدوین نشده و این مسئله باعث شده تا این کوتاهی از جانب میراث فرهنگی تلقی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تاکید بر اینکه آماده همکاری کارشناسی برای تعیین حریم و نحوه بازسازی حریم این مجموعه هستیم، یادآور شد: مجموعه شیخ الدین اردبیلی یکی از آثار تاریخی مشهور در کشور است که همیشه مورد غفلت قرار دارد.

خبرنگار سیما میرقاسمی

ارسال نظرات