یک استاد بهداشت محیط :

اسراف عامل مهم اضطراب در افراد است

یک استاد بهداشت محیط با اشاره به اینکه اسراف عامل اضطراب در افراد است، گفت: هم چشمی برای بهتر برگزار شدن میهمانی‌ها در ایام نوروز زمینه ایجاد دلشوره برای صاحب خانه فراهم کرده و باعث اختلالات روحی فرد خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۳۸۳۱۴
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، سال جدید بازار مهمانی رفتن و مهمانی گرفتن داغ می‌شود و ایرانیان مسلمان به سنت حسنه صله رحم در ایام نوروز بیشتر از قبل توجه می‌کنند در این بین صاحبخانه سعی می‌کند برای پذیرایی از مهمان خود، به اصطلاح سنگ تمام بگذارد که باعث معضلی به نام اسراف می‌شود.

از سویی امروزه اسراف و تبذیر به صورت عرف و عادت و گاه یک ارزش درآمده است و مشکل اسراف آن چنان در تار و پود جامعه ریشه دوانده است که صرفه جویی و جلوگیری از آن به عنوان یکی از راه‌حل‌های اساسی تنظیم اقتصاد جامعه اسلامی مطرح می‌شود.

همانگونه که روشن است اسراف نتایج سوء زیادی از ابعاد مختلف روحی، جسمی و اجتماعی در بر دارد، پژوهش‌های دانشمندان به این نتیجه رسیده است که سرچشمه بسیاری از بیماری‌ها، غذاهای اضافی است که به صورت جذب نشده در بدن باقی می‌ماند.

این مواد اضافی هم بار سنگینی برای قلب و سایر دستگاه‌های بدن داشته و هم منبع آماده‌ای برای انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، نخستین گام آن است که این مواد مزاحم که در حقیقت زباله‌های بدن هستند، سوخته و پاکسازی شوند.

عامل اصلی تشکیل این مواد مزاحم، اسراف و زیاده روی در تغذیه و به اصطلاح «پرخوری» است و برای جلوگیری از آن راهی جز رعایت اعتدال در غذا نیست.

احمد عامری، استاد بهداشت محیط  با اشاره به اینکه از دیدگاه قرآن، اسراف یکی از نکوهیده ترین کارها است بیان داشت: علاوه بر این مصرف گرایی و زیاده روی در مصرف، مشکلات اقتصادی بسیاری برای جامعه ایجاد کرده است.

اسراف عامل مهم اضطراب در افراد است

این استاد بهداشت محیط گفت: اسراف عامل مهم اضطراب در افراد است چرا که چشم و هم چشمی برای بهتر برگزار شدن میهمانی‌ها مخصوصاً در ایام عید نوروز زمینه ایجاد دلشوره برای صاحب خانه و دیگران را فراهم کرده و باعث اختلالات روحی فرد خواهد شد.

عامری با بیان اینکه خانه تکانی و صله رحم از سنت‌های بسیار خوب برای ارتقاء سطح بهداشت و سلامتی روح و جسم محسوب می‌شود ادامه داد: ما باید این سنت را قدر بدانیم و با مدیریت درست در همه موارد لحظات خوشی برای خود و اطرافیان رقم بزنیم.

وی لزوم دیدار از سالمندان را از نکات مهم ایام نوروز دانست و گفت: دیدار از افراد مسن، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در دین مبین اسلام و از نظر کارشناسان امری خوشایند تلقی می‌شود که باعث انبساط خاطر و آرامش افراد می‌شود.

 

ارسال نظرات