مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه خرم‌آباد:

مأموریت‌ بسیج سازندگی محرومیت‌زدایی و کمک به عمران و آبادانی کشور

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه خرم‌آباد گفت: یکی از مأموریت‌های بسیج سازندگی غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان با خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و کمک به عمران و آبادانی کشور هست.
کد خبر: ۸۸۵۷۱۹۶
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، سرگرد پاسدار سید روح ا... موسوی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز تأسیس بسیج سازندگی به دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با اشاره به  عملکرد بسیج سازندگی اظهار داشت : عملکرد بسیج سازندگی در سال ۹۵ به دودسته تقسیم می‌شود یک دسته اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و یک دسته هم برنامه‌های محرومیت‌زداییاست

وی افزود: برنامه‌های محرومیت‌زدایی قالب‌های مشخص و دستورالعمل‌های تعریف‌شده‌ای دارند و اقتصاد مقاومتی که بیشتر در قالب تسهیلات و شناسایی پتانسیل‌های ایجاد اشتغال در شهرستان است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه خرم‌آباد در رابطه با مأموریت‌های بسیج سازندگی عنوان کرد: یکی از مأموریت‌های بسیج سازندگی غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان با خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و کمک به عمران و آبادانی کشور است.


وی افزود: دیگر مأموریت کمک به دولت در خدمت‌رسانی محرومیت‌زدایی و سازندگی کشور به‌ویژه در طرح‌های ملی مانند واکسیناسیون و احیای جنگل‌ها است.


موسوی خاطرنشان کرد: فرهنگ کار و تلاش باروحیه بسیجی، کمک به محرومیت‌زدایی و عمران و آبادانی با به‌کارگیری مردم در سازندگی کشور، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی، افزایش توان فنی و تجربی جوانان و بسیجیان، ایجاد فضای مناسب برای تشکیل و یادگیری فعالیت‌های گروهی، کمک به رفع مشکلات بیکاری جوانان اعم از موقت و دائم، بهره‌برداری از توان متخصصین بسیجی در امور تخصصی سازندگی، کاهش هزینه‌های پنهان دولت با استفاده از طرح‌های بسیج سازندگی مأموریت‌هایی هستند که در رفع مشکلات مردم و محرومیت‌زدایی نقش بسزایی دارند.


وی با اشاره به فعالیت‌های بسیج سازندگی ناحیه خرم‌آباد در سال ۹۵ عنوان کرد: یکی از این فعالیت‌ها برگزاری اردوهای جهادی است که در قالب اردوهای یک‌روزه، هفت‌روزه و ده‌روزه که طرح هجرت دانش‌آموزی می‌گویند برگزارشده است. در اردوهای یک‌روزه ۵۵۰۰ نفر، در اردوی هفت‌روزه ۴۵۰ نفر و ۳۸۰ نفر در اردوی ده‌روزه طرح هجرت دانش‌آموزی شرکت کردند. معمولاً اردوهای یک‌روزه و هفت‌روزه در قالب محرومیت‌زدایی و کمک به محرومین و عمران و آبادانی هستند. اردوی ده‌روزه طرح هجرت دانش‌آموزی در راستای ترمیم، رنگ‌آمیزی و بازسازی مدارس به عهده دانش آموزان است که در فصل تابستان برگزار می‌شود به‌وسیله دو حوزه بسیج خواهران و بسیج برادران دانش‌آموزی سپاه ناحیه خرم‌آباد انجام می‌شود.


مسئول بسیج سازندگی ناحیه خرم‌آباد گفت: از دیگر فعالیت‌های این معاونت حفظ منابع طبیعی است که یکی از طرح‌های ملی و از طرح‌های تأثیرگذار و هدفمند در جامعه است و همچنین یک فرهنگ خیلی خوب در مردم پیاده می‌شود که مردم برای حفظ محیط‌زیست خودشان باید مشارکت کنند. در ادامه افزود: اعم اقداماتی که بسیج سازندگی انجام داده یکی مانورهای اطفای حریق است که برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌های مراتع توسط بسیجیان با همکاری منابع طبیعی، محیط‌زیست، هلال‌احمر و آتش‌نشانی انجام‌شده است.


وی با اشاره به کارهای بسیج سازندگی در ایجاد احیای جنگل‌ها و بیابان‌زدایی افزود: در روز و هفته درختکاری کاشت درخت و نهال‌های مختلفی در قسمت‌ها و نقاط مختلف شهر مانند بام شهر و همچنین طرح کمربند سبز (انتهای پشته حسین‌آباد) همچنین در منطقه میدان تیر خرم‌آباد با کاشت نهال بسیج سازندگی توانسته خدمت بزرگی در عرصه حفظ منابع طبیعی و درختکاری انجام داده باشد.


موسوی گفت: از دیگر اقداماتی که بسیج سازندگی انجام داده اعزام ۲۵۰ نفر نیرو به منطقه جنوب کشور در راستای بیابان‌زدایی و کاشت نهال داشتند که در ایام نوروز با همکاری پایگاه‌ها و حوزه‌ها انجام گرفت و تعامل با دستگاه‌های داخل و بیرون سازمان در راستای عمران و محرومیت‌زدایی بود.


وی تصریح کرد: مهم‌ترین تعاملات و ارتباطات با سازمان‌ها را می‌شود به چند اداره و سازمان اشاره کرد مثل کمیته امداد امام خمینی در راستای محرومیت‌زدایی و کمک به محرومین در بحث معیشت و معرفی محرومین که کمیته امداد نتوانسته آن‌ها را شناسایی کند بلکه توسط بسیج شناسایی شدند و به کمیته امداد معرفی شدند والان تحت پوشش کمیته امداد هستند و همچنین طرح‌های عمرانی که قرارِ است در سال ۹۶ توسط کمیته امداد اجرا بشود.


وی ادامه داد: بسیج سازندگی با یک تعاملی که با این اداره انجام داده این است که در بحث عمرانی نیرو را بسیج سازندگی تأمین کرده و مصالح و سایر مواد لازم را کمیته امداد تأمین کرده که تقریباً ۵۰ درصد هزینه‌های انسانی که تلف‌شده برطرف می‌شود و این‌یک طرح خیلی خوبی است اگر امسال به همت فرماندهان محترم و مسئول محترم کمیته امداد اجرایی بشود گام بلندی در رفع مشکلات محرومین خواهیم برداشت.

وی تصریح کرد: تعاملی که با بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان خرم‌آباد داشتیم باعث شد که خانواده‌های شهدا و ایثارگرانی که نیازمند بودند از طریق بسیج سازندگی با بنیاد شهید و امور ایثارگران مشکلاتشان برطرف شود مثلاً قبر یک شهید در منطقه رباط با توجه به اینکه خانواده این شهید به شهر تهران نقل‌مکان کرده بودند به‌صورت قدیمی و سنتی باقی‌مانده و با رایزنی که از طریق بسیج سازندگی و کمک پایگاه صورت گرفت سنگ‌قبر عوض و بازسازی شد.


موسوی خاطر نشان کرد: از دیگر تعاملات بسیج سازندگی با آموزش‌وپرورش بود که از طریق حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج، بی‌سوادان را شناسایی و با برگزاری کلاس‌های سوادآموزی سازمان‌دهی شدند.


مسئول بسیج سازندگی ناحیه خرم‌آباد گفت: از دیگر اقدامات بسیج سازندگی برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای است و این‌یک گام بلند در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان با توجه به تخصصی شدن اشتغال بود که بسیج سازندگی توانسته با برگزاری کلاس‌های آموزشی ۳۰۰ نفر را در رشته‌های مختلف مانند برق‌کاری ساختمان، صنایع‌دستی، خیاطی و ... آموزش و حتی اقدام به ارائه مدرک کرده است.


وی گفت: از دیگر اقدامات بسیج سازندگی در سال ۹۵ برگزاری کلاس‌های پیشگیری از اعتیاد در مناطق آلوده به اعتیاد است. از مهم‌ترین برنامه‌های بسیج ایجاد فضای آرام، امن و عاری از اعتیاد در این مناطق است که ابتدا با ترویج شروع‌شده، با بافت و محرومیت‌زدایی ادامه پیدا می‌کند و امیدواریم بتوانیم در سال ۹۶ به‌صورت میدانی و عملی و همچنین گسترده‌تر وسیع‌تر در قالب‌سازمانی انجام بدهیم.


سرگرد موسوی با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال افزود : اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌های بسیج در رفع مشکلات بیکاری جوانان است. بسیج هم در راستای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری با پرداخت تسهیلات مختلفی در زمینه‌های مختلف توانسته قدمی در راستای اقتصادی نمودن شهرستان بردارد. از مهم‌ترین اقداماتی که انجام داده پرداخت ۳ میلیارد و یک‌صد میلیون تومان تسهیلات باهدف ایجاد اشتغال است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: یک طرحی که در سال ۹۶ در نظر گرفته‌ایم و باید به‌صورت سازمان‌دهی اجرا شود این است که باید به سمت شرکت‌های تعاونی و ایجاد اشتغال‌های گروهی برویم چون اشتغال‌های گروهی ریسک شکست آن پایین‌تر است و شرکت‌های تعاونی فعالیت‌های بیشتری دارند و رقابت‌های بهتر و سالم‌تری دارند همچنین بازار کار و بازار فروش آن‌ها راحت‌تر است

 

انتهای پیام /

ارسال نظرات