مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج روح الله یزد:

عید قربان؛ عید رهایى از تعلقات دنیوی

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج روح الله یزد اقدام به سخنرانی در جمع بسیجیان گردان امام حسین(ع) نمود.
کد خبر: ۸۹۱۰۵۱۷
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ حجت الاسلام علی شیخ زاده در این جلسه گفت: عید قربان عید رهایى از تعلقات دنیوی و هر آنچه غیرخدایى است محسوب می‌شود. در این روز حج گزار، اسماعیل وجود را قربانى مى کند تا سبکبال شود و با ره توشه‌ای عظیم به سفر آخرت عزیمت کند. عید قربان مصادف با روز دهم ذیحجه از اعیاد بزرگ مسلمانان به شمار می‌رود و از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است که از یک تا چهار روز جشن گرفته می‌شود. مسلمانان در این عید بهترین لباس خود را پوشیده، پس از عبادت، به دید و بازدید خانواده، اقوام و آشنایان می‌روند.
وی در ادامه افزود:وی همچنین اذعان کرد:مراسم قربانی تنها برای کسانی که زائران خانه خدا در موسم حج بوده اند، اما بسیاری از مسلمانانی که استطاعت مالی دارند در این روز قربانی کرده و گوشت آن را میان همسایگان و نیازمندان تقسیم می‌کنند. حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‏ کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود، مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌شود؛ بنابراین روزی را که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‏آید عید تلقی می‌کنند.
شیخ زاده در ادامه گفت:عید قربان ریشه در دوران ما قبل تاریخ بشر دارد، انسان اولیه که از فهم طبیعت عاجز بود، برای به دست آوردن ترحم خدایان دست به قربانی کردن حیوانات و انسان‌ها می‌زد. این رسم نزد همه ملل و ادیان به اسامی مختلف موجود بوده و این سنت طولانی بشری در اسلام نیز پذیرفته شده است. در روایات مختلف دینی آمده است ابراهیم (ع) درسنبالادارایفرزندیشد که او را اسماعیل نام گذارد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدت‌ها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم (ع) نازل و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.
وی همچنین اذعان کرد:او پس از کشمکش‌های فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر می‌روند و ابراهیم (ع) آمادهسربریدنفرزندمحبوبخود می‌شود. اما به هنگام قربانی اسماعیل، خداوند که او را سربلند در امتحان می‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌فرستد.
وی تصریح کرد:این سرسپردگی پیامبر، این ایثار و عشق به انجام فرمان الهی، فریضه‌ای شد تا حجاج در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم آورند. همچنین در این روز مستحب است که نماز دو رکعتی عید قربان درفاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر اقامه شود.
ارسال نظرات