تهدیدی که می تواند منجر به بحران شود

عدم تکمیل شبکه فاضلاب نیر و ادامه ورود فاضلاب شهر به رودخانه آغلاغان و متعاقب آن سد یامچی، علاوه بر تهدید سلامتی آب شرب مردم اردبیل می تواند به یک بحران و فاجعه زیست محیطی تبدیل شود.
کد خبر: ۸۹۱۲۰۷۹
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبر گزاری بسیج از اردبیل، از اوايل قرن بيستم فاضلاب‌هاي ناشي از فعاليت‌ انسان چه از نوع شهري يا صنعتي از طريق خود‌پالايي توسط طبيعت تصفيه و دفع مي‌شد ولي رشد بي‌رويه جمعيت، افزايش امكانات شهرنشيني، افزايش مصرف سرانه آب ، توليد صنايع و ... موجب افزايش توليد فاضلاب‌ گرديد، به طوريكه ديگر طبيعت به طور كامل توان خودپالايي و تصفیه فاضلاب را نداشت. به منظور فراهم آوردن شرايطي كه چرخه حياتي آب و تصفیه فاضلاب، مانند گذشته در طبيعت انجام شود ، بشر دست به اقداماتي زد تا از معضلي كه خود به وجود آورده بود رهايي يابد.

 

سهم عظيم آلودگي آب‌ها به وسیله فاضلاب و پساب‌ها زمانی بیشتر آشکار خواهد‌شد که بدانیم هر يک‌‌ متر‌‌‌مکعب از فاضلاب بصورت خام (تصفیه نشده) 60-40 متر مکعب آب را آلوده‌می‌نماید.از مهمترین مواد آلاینده که بوسیله انسان به منابع آب‌ وارد می‌شود می‌توان به پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد پاک کننده صابونی یا دترجنت‌ها، عوامل بیولوژیکی و باکتری‌های بیماری زا اشاره نمود که تخليه آن بطور مستقیم به داخل خاک به مرورخاصیت خاک را زایل نموده و لایه‌های خاک که می‌توانستند سهم مهمی در تغییرات کیفیت فاضلاب دفعی در زمین داشته باشند، دیگر قادر به انجام این کار نخواهند بود و پساب‌های خروجی به آب‌های زیرزمینی می‌پیوندد و باعث آلودگی منابع آبی و خاک می‌گردند.

 

متاسفانه شهرستان نیر نیز از جمله مناطقی در کشور است که علیرغم اهمیت موضوع احداث شبکه فاضلاب با توجه به تامین آب شرب مردم شهر اردبیل از رودخانه آغلاغان نیر، آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و پس از گذشت سال ها از آغاز عملیات شبکه گذاری و احداث تسفیه خانه به نتیجه مطلوب و بازدهی نرسیده است.

 

 

وارد شدن فاضلاب شهر نیر به رودخانه آغلاغان و متعاقب آن سد یامچی که آب شرب شهر اردبیل را تامین می کند نگرانی ها درباره افت کیفیت آب شرب مرکز استان را افزایش داده  است و در صورتی که اقدام عاجل در این خصوص انجام نگیرد این تهدید در بلند مدت می تواند به بحران تبدیل شده و آسیب های زیست محیطی به ویژه در دریاچه پشت سد یامچی در پی داشته باشد.

 

ناگفته نمایند با توجه به وجود دامداری های سنتی در بالادست آغلاغان و ورود فضولات حیوانی به این رودخانه اهمیت بهسازی و ساماندهی حاشیه آغلاغان بیش از پیش آشکار می کند.

 

 

لازم به ذکر است طراحی شبکه فاضلاب شهری نیر 28 کیلومتر است و  با تکمیل این پروژه دو هزار و 500 خانوار زیر پوشش فاضلاب شهری قرار خواهند گرفت.

 

 

پیش تر استاندار اردبیل در مصاحبه ای گفت: هر چند آب آشامیدنی در شهر اردبیل از لحاظ میکروبی و شیمیایی آلوده نیست ولی این شایسته نیست که مردم شریف این شهر از آب دارای طعم ، بو و رنگ نامطبوع استفاده کنند.

 

منبع:نیریمیز

 

ارسال نظرات