در گفتگوی تفصیلی با کارآفرین کوثری مطرح شد؛

اشتغالزایی 35 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه صنایع تبدیلی

کارآفرین کوثری گفت: 5 نفر بصورت مستقيم در كارگاه فراوری میوه "به" مشغول بوده و بيش از 30 نفر نيز بصورت غير مستقيم در بازار در حال فعاليت هستند و از اين شغل بهره مي برند.
کد خبر: ۸۹۱۲۱۰۱
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰

به گزارش خبر گزاری بسیج از اردبیل، به سراغ نخستین کارآفرین حوزه صنایع تبدیلی در روستای جغناب شهرستان کوثر رفتیم که با فراوری میوه به و دسته بندی این میوه برند کشوری توانسته 35 نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کند.

نقی عظیمی کارآفرینی است که برای نخستین بار میوه به را بصورت فراوری شده و خشک در بسته های 200 گرمی به بازار عرضه کرده است؛ در زیر به گفتگو با وی پرداخته ایم.

-ضمن تقدير و تشكر از شما به عنوان كارآفرين برتر در عرصه صنايع تبديلي (توليد مربای "به")، لطفا بفرمائيد قبلاً به چه كاري مشغول بوديد و درآمد حاصل آن چقدر بوده است؟

قبل از اينكه كار صنایع تبدیلی در عرصه تولید مربای به را شروع كنم، به شغل دامداری مشغول بودم که هم اکنون با حفظ این موقعیت شغلی به فعالیت در عرصه صنایع تبدیلی پرداختم که هم اکنون موجب توسعه اقتصادی در حوزه باغی و دامی شده است.

در آمد دامداری در روستا بهتر است و خود و خانواده ام توانسته ایم با این شغل امرار و معاش کنیم.

-اكنون به چه كاري مشغول هستيد و درآمد فعلي شما چقدر است ؟

هم اکنون به فراوری میوه مشغول هستم، به دلیل اینکه تولیدات مربای "به" بصورت فصلی در شهر گیوی برداشت می شود، به همین دلیل بنده شغل دامداری را بصورت مستمر و به عنوان شغل اصلی برای خود و خانواده ام برگزیده ام، اینک یک ماه به وقت برداشت به از سطح 100 درصد باغات گیوی باقی مانده است که در یک ماه آینده نسبت به تولید مربای "به" که مشتری خواص خود را دارد، اقدام خواهم کرد.

کارگاه تولید مربای "به" در زمان مذکور فعال بوده و چون بصورت فصلی در این حوزه فعالیت می شود در یک فصل تقریباً 50 میلیون ریال با تولید مربا و فراوری میوه "به" درآمد زایی می کنم که درآمد مناسبی برای 3 ماه است.

كار توليد صنایع تبدیلی را بصورت سنتي با همكاري برادر و دیگر اعضای خانواده از خانه شروع كردم و بیشتر به دلیل اشتغالزایی و درآمد مناسب پیگیر مجوز های لازم شدم و اینک به فعالیت در این حوزه مشغولم.

-در حال حاضر به عنوان كارآفرين چند نفر در اين مجموعه اشتغال آفريني كرديد؟

5 نفر بصورت مستقيم در اين كارگاه مشغول به فعاليت بوده و بيش از 30 نفر نيز بصورت غير مستقيم در بازار در حال فعاليت هستند و از اين شغل بهره مي برند.

حجم توليد محصول شما روزانه چقدر است؟

فعالیت روزانه ما در کارگاه بصورت سنتی بوده و با دستگاه خورد کن میوه که کار بسته بندی راهم انجام می دهد، روزانه نزديك به 30 کیلو در بسته های 200 گرمی به بازار شهر و روستاهای همجوار عرضه می شود.

-با چه ميزان سرمايه شروع به فعاليت كرديد و اكنون از چه ميزان سرمايه در گردش و ثابت برخوردار هستيد؟

اين شغل را با همکاری و مساعدت بسیج سازندگی سپاه کوثر آغاز کرده ام و با اخذ 20 ميليون تومان وام اقتصاد مقاومتی (صنایع تبدیلی) در این شغل سرمایه گذاری كردم که در وهله اول با خرید یک دستگاه فراوری میوه جات و دیگر وسائل مورد نیاز برای تولید و بسته بندی اقدام کرده ام؛ اگر يك مقدار به ما كمك و حمايت مادی و حتی معنوی از سوی مسئولین امر در بازدید از این کارگاه صورت گیرد مي توانم ضمن اشتغال زایی افراد بیشتر در این حوزه به توسعه و افزایش راندمان تولید بپردازم.

-مزيت توسعه اين نوع كارگاه ها در عرصه صنايع تبيلي از نگاه شما كارآفرين چيست؟

اینگونه کارگاه های کوچک و زود بازده که مورد تاکید رهبر انقلاب است، ضمن اینکه در روحیه جوانان و ایجاد انگیزه اشتغال در دیگر اقشار جامعه دارد، موجب تقویت بنیه اقتصادی منطقه و همینطور شناخته شدن تولیدات صنایع تبدیلی بخصوص "به" که برند کشوری را دارد، در سطح استان می شود.

امتيازي ديگري كه ايجاد اين نوع كارگاه ها دارد محصول باغی بازار داخلي، مخصوصا در پاییز كه تره خاصی در تولید "به" زياد است زيرپا نمي ماند و با تبديل و فرآوري آن، علاوه بر ايجاد كارآفريني براي يك عده، خانواده هاي زيادي نيز از اين سفره بهره مند مي شوند.

-اگر يك فردي بخواهد در اين حرفه فعاليت كند چه مسيري را بايد طي كند تا مانند شما كارآفرين باشد؟

در این حرفه و شغل با اخذ مجوز لازم و همینطور دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی از بسیج سازندگی می توان فعالیت در حوزه تولیدات مربای به را انجام داد، اما بنده در توصيه دیگر ملزوم می دارم که شخص جوان با نام خداوند این کار را شروع كند چون روزي دهنده بي منت است بعد از اين اراده و پشت كار داشته باشد چون بزرگترين سرمايه پشت كار و توكل به خدا و اراده است.

-نقش بسيج سازندگي در اين راستا چه بوده است ؟

در زمان تاسيس اين كارگاه با دريافت 20 ميليون تومان تسهيلات بانكي از بسيج سازندگي توانستيم كارگاه خود را تجهيز كنيم.

در اصل بسيج سازندگي در زمان بحران ياري گر ما بوده است و در اين راستا از مسئولين بسيج سازندگي كمال سپاس و قدرداني را داريم.

-چه خواسته اي از مسئولين امر در اين عرصه داريد؟

اگر مسئولين امر در اين راستا ما را ياري نمايند خواهيم توانست با خريد دیگر ملزومات این کارگاه تولید و اشتغالزایی را در منطقه افزایش دهیم.

-مشكلاتي كه در اين مسير با آن روبرو هستيد چيست ؟

ما از مسئولين عاجزانه خواهشمنديم وقتي يك نفر دنبال توسعه كاري ميرود سنگ اندازي نكنند براي او هرچه از دستشان بر مي آيد خدمت كنند؛ چرا که توسعه و آبادانی هم اکنون در گرو حمایت از تولید داخلی است.

در پايان از لطف حضرتعالي و بسيج در راستاي انعكاس مشكلات و خواسته هاي ما به گوش مسئولين تشكر و قدرداني مي كنيم.

 

 

منبع:سبلان ما

 

ارسال نظرات