مواد اولیه داخلی صنعت تایر با ارز آزاد تامین می شود
مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک با ابراز نگرانی از وضعیت تولید صنعت تایر کشور گفت: 60 درصد مواد اولیه تولید تایر در ایران، داخلی است که منابع آن از محل پتروشیمی ها و با ارز آزاد تامین می شود و این مساله در افزایش هزینه های تمام شده نقش بسزایی دارد.
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، پرویز اخوان در حاشیه اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو تهران در پاسخ به ایرنا درباره نقل و انتقالات ارزی این صنعت با اعمال دور جدید تحریمها توضیح داد: سال گذشته در همین زمان پلیمر SBR تولیدی پتروشیمیها را پنج هزار و ۷۰۰ تومان، دوده را چهار هزار تومان و نخ را ۱۲ هزار تومان خریداری میکردیم که امروز با نوسان نرخ ارز قیمت پلیمر به ۱۴ هزار تومان، دوده به ۱۲ هزار تومان و نخ به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است که افزایش بیش از سه برابری را نشان میدهد.
به گفته وی، صنعت تایر برای تولید هر حلقه تایر به ۱۵۰ ماده اولیه نیاز دارد که بیش از ۴۰ درصد آن از محل واردات و نزدیک ۶۰ درصد از محل تولیدات داخلی تامین میشود.
وی اظهار داشت: با اجرای مرحله دوم تحریمها صنعت تایر کشور با مشکل تامین مواد اولیه وارداتی مواجه شده است تا جایی که از این پس امکان خرید و تامین مواد اولیه از اروپا، چین و ترکیه وجود ندارد و تنها میتوانیم با هند (روپیه) خرید داشته باشیم.
اخوان ضرر ناشی از تبدیل روپیه به دلار و یورو را بیش از ۳۰ درصد دانست و تصریح کرد: اکنون تبدیل روپیه به دلار یا یورو بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه دارد که به انضمام نقل و انتقال این پول از طریق صرافیهای خارجی و ارسال به فروشنده تقریبا با ارز نیمایی هفت هزار تومان تمام میشود.
مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک گفت: اکنون صنعت تایر با معضل افزایش سه برابری مواد اولیه، تحریم کشتیرانی ایران و ورود مواد مورد نیاز کائوچو طبیعی و استیل کورد، اعتصاب کامیون داران و ممنوعیت صادرات تایر داخلی مواجه است که این چالش میتواند برای این صنعت مشکل ساز شود.
به گفته وی، کائوچو طبیعی ۴۰ درصد تولید تایر را تشکیل میدهد که اکنون به سختی وارد کشور میشود.
** بازارهای صادراتی تایر ایران از دست رفت
اخوان تصریح کرد: بر اساس نظر سازمان تنظیم مقررات بازار برای کنترل وضعیت تولید و عرضه تایر در کشور، صادرات تایر به خارج از کشور ممنوع شد و توزیع تایر در اختیار این سازمان قرار گرفت که همین مساله باعث شد در زمینه فروش با مشکلاتی مواجه شویم به طوری که ایران دارای گروه صنعتی تولیدکننده TBR است، اما به یکباره تعرفه واردات این محصول از ۲۶ درصد به پنج درصد کاهش یافت که ضربهای به صنعت داخلی است.
وی با بیان اینکه یک گروه صنعتی تولیدکننده تایر داخلی صادرات به ۱۳ کشور دنیا داشت، افزود: در مردادماه امسال ۲.۵ میلیون دلار صادرات انجام شد که با ایجاد ممنوعیت تمام بازارهای صادراتی از دست رفت؛ این در حالی است که در بحث صادرات ایران توانست استاندارد و تاییدیه شرکتهای بزرگ خودروسازی اسکانیا و ولوو سوئد را دریافت کند.
** حاشیه زیان صنعت تایر ۳۰ درصد شد
مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک درباره ثبات قیمت تایر در واحدهای تولیدی گفت: طبق دستور دولت تایر در واحدهای تولیدی افزایش نرخ نیافته است، اما با حضور دلالان و واسطه گران با افزایش چند برابری به دست مصرف کنندگان میرسد که این اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است؛ زیرا امروز حاشیه زیان صنعت تایر به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت از ۱۱ تایرساز کشور نزدیک به پنج مورد شرایط روبه تعطیلی را سپری میکنند.
اخوان با اشاره به اینکه دولت قول مساعد برای افزایش قیمت تایر را در واحدهای تولیدی داخلی داده است، افزود: در صورت حمایت دولت و تخصیص ارز دولتی به این گروه از تولیدکنندگان تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۰ درصد نیاز تایر کشور توسط یک گروه صنعتی داخلی تامین خواهد شد که کاهش وابستگی را به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: دولت در اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را تعریف کرد در حالی که پیش از این صنعت تایر مواد اولیه و قطعات خود را با ارز دولتی تامین میکرد، اما به یکباره این صنعت در گروه دوم و سوم کالایی برای تخصیص ارز قرار گرفت که با چالش جدی مواجه شد.
به گفته اخوان، گروه دوم کالایی شامل ارز نیمایی و گروه سوم ارز آزاد است.
این تولیدکننده تایر افزود: با همکاری انجمن صنفی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانههای صنعت و نفت موفق شدیم برخی از گروههای مواد اولیه دارای تیراژ بالا همچون کائوچوی طبیعی و استیل کورد را به گروه اول (ارز دولتی) منتقل کنیم که با مشکل ترخیص کالاها در گمرک مواجه شدیم که سه ماه طول کشید و همین فاصله زمانی در تولید داخل تاثیرگذار بود.
به گفته اخوان سه ماه بعد یک فهرست ۲۵ قلمی برای تخصیص ارز دولتی توسط دولت اعلام شد که به جای مواد اولیه تایر، در ردیف بیست و سوم واردات تایر سنگین را شامل میشد یعنی واردکنندگان ارز دولتی میگرفتند، اما تولیدکنندگان داخلی شامل این موضوع نمیشدند که به طور مجدد مورد اعتراض صنعت تایر قرار گرفت و در نهایت با پیگیریهای فراوان تایر جز کالاهای استراتژیک قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، یک گروه صنعتی از شرکتهای تابعه سازمان تامین اجتماعی (شستا) به عنوان نخستین تولیدکننده تایر ایرانی، موفق به دریافت E-MARK استاندارد اتحادیه اروپا شده است؛ به طوری که پس از انجام آزمونهای دقیق و سختگیرانه مرکز آزمون تایر در آلمان و فرانسه، استاندارد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ برای این تایر ایرانی صادر و تاییدیه استفاده از آن در پژو ۳۰۱ از شرکت پژو فرانسه دریافت شد.
با توجه به دریافت این استاندارد، این گروه صنعتی در پنل تامینکنندگان جهانی رنو - نیسان قرار گرفته است.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو تهران که از دوشنبه ۲۱ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرد امروز به کار خود پایان داد.
وی اظهار داشت: با اجرای مرحله دوم تحریمها صنعت تایر کشور با مشکل تامین مواد اولیه وارداتی مواجه شده است تا جایی که از این پس امکان خرید و تامین مواد اولیه از اروپا، چین و ترکیه وجود ندارد و تنها میتوانیم با هند (روپیه) خرید داشته باشیم.
اخوان ضرر ناشی از تبدیل روپیه به دلار و یورو را بیش از ۳۰ درصد دانست و تصریح کرد: اکنون تبدیل روپیه به دلار یا یورو بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه دارد که به انضمام نقل و انتقال این پول از طریق صرافیهای خارجی و ارسال به فروشنده تقریبا با ارز نیمایی هفت هزار تومان تمام میشود.
مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک گفت: اکنون صنعت تایر با معضل افزایش سه برابری مواد اولیه، تحریم کشتیرانی ایران و ورود مواد مورد نیاز کائوچو طبیعی و استیل کورد، اعتصاب کامیون داران و ممنوعیت صادرات تایر داخلی مواجه است که این چالش میتواند برای این صنعت مشکل ساز شود.
به گفته وی، کائوچو طبیعی ۴۰ درصد تولید تایر را تشکیل میدهد که اکنون به سختی وارد کشور میشود.
** بازارهای صادراتی تایر ایران از دست رفت
اخوان تصریح کرد: بر اساس نظر سازمان تنظیم مقررات بازار برای کنترل وضعیت تولید و عرضه تایر در کشور، صادرات تایر به خارج از کشور ممنوع شد و توزیع تایر در اختیار این سازمان قرار گرفت که همین مساله باعث شد در زمینه فروش با مشکلاتی مواجه شویم به طوری که ایران دارای گروه صنعتی تولیدکننده TBR است، اما به یکباره تعرفه واردات این محصول از ۲۶ درصد به پنج درصد کاهش یافت که ضربهای به صنعت داخلی است.
وی با بیان اینکه یک گروه صنعتی تولیدکننده تایر داخلی صادرات به ۱۳ کشور دنیا داشت، افزود: در مردادماه امسال ۲.۵ میلیون دلار صادرات انجام شد که با ایجاد ممنوعیت تمام بازارهای صادراتی از دست رفت؛ این در حالی است که در بحث صادرات ایران توانست استاندارد و تاییدیه شرکتهای بزرگ خودروسازی اسکانیا و ولوو سوئد را دریافت کند.
** حاشیه زیان صنعت تایر ۳۰ درصد شد
مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک درباره ثبات قیمت تایر در واحدهای تولیدی گفت: طبق دستور دولت تایر در واحدهای تولیدی افزایش نرخ نیافته است، اما با حضور دلالان و واسطه گران با افزایش چند برابری به دست مصرف کنندگان میرسد که این اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است؛ زیرا امروز حاشیه زیان صنعت تایر به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت از ۱۱ تایرساز کشور نزدیک به پنج مورد شرایط روبه تعطیلی را سپری میکنند.
اخوان با اشاره به اینکه دولت قول مساعد برای افزایش قیمت تایر را در واحدهای تولیدی داخلی داده است، افزود: در صورت حمایت دولت و تخصیص ارز دولتی به این گروه از تولیدکنندگان تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۰ درصد نیاز تایر کشور توسط یک گروه صنعتی داخلی تامین خواهد شد که کاهش وابستگی را به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: دولت در اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را تعریف کرد در حالی که پیش از این صنعت تایر مواد اولیه و قطعات خود را با ارز دولتی تامین میکرد، اما به یکباره این صنعت در گروه دوم و سوم کالایی برای تخصیص ارز قرار گرفت که با چالش جدی مواجه شد.
به گفته اخوان، گروه دوم کالایی شامل ارز نیمایی و گروه سوم ارز آزاد است.
این تولیدکننده تایر افزود: با همکاری انجمن صنفی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانههای صنعت و نفت موفق شدیم برخی از گروههای مواد اولیه دارای تیراژ بالا همچون کائوچوی طبیعی و استیل کورد را به گروه اول (ارز دولتی) منتقل کنیم که با مشکل ترخیص کالاها در گمرک مواجه شدیم که سه ماه طول کشید و همین فاصله زمانی در تولید داخل تاثیرگذار بود.
به گفته اخوان سه ماه بعد یک فهرست ۲۵ قلمی برای تخصیص ارز دولتی توسط دولت اعلام شد که به جای مواد اولیه تایر، در ردیف بیست و سوم واردات تایر سنگین را شامل میشد یعنی واردکنندگان ارز دولتی میگرفتند، اما تولیدکنندگان داخلی شامل این موضوع نمیشدند که به طور مجدد مورد اعتراض صنعت تایر قرار گرفت و در نهایت با پیگیریهای فراوان تایر جز کالاهای استراتژیک قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، یک گروه صنعتی از شرکتهای تابعه سازمان تامین اجتماعی (شستا) به عنوان نخستین تولیدکننده تایر ایرانی، موفق به دریافت E-MARK استاندارد اتحادیه اروپا شده است؛ به طوری که پس از انجام آزمونهای دقیق و سختگیرانه مرکز آزمون تایر در آلمان و فرانسه، استاندارد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ برای این تایر ایرانی صادر و تاییدیه استفاده از آن در پژو ۳۰۱ از شرکت پژو فرانسه دریافت شد.
با توجه به دریافت این استاندارد، این گروه صنعتی در پنل تامینکنندگان جهانی رنو - نیسان قرار گرفته است.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو تهران که از دوشنبه ۲۱ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرد امروز به کار خود پایان داد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آخرین اخبار