خبرهای داغ:

مرمت نقاشی محراب مسجد امام سمنان انجام شد

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان از پايان مرمت نقاشي محراب مسجد امام سمنان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۳۱۵۶
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، به نقل از روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، « راضیه طاهری » اظهار داشت: نقاشي محراب ضلع غربي مسجد امام سمنان توسط استاد سركوبي هنرمند كشوري و كارشناسان اين اداره كل مرمت شد.

وي گفت: پاکسازی سطحی و غبارروبی سطوح، لایه برداری سطوح گچی دوره‌های متاخر، تثبیت سطوح نقاشی قدیمی و رنگ‌های پوسته شده با چسب مناسب، پر کردن درزها و شکاف‌ها یا بخش‌های طبله شده با استفاده از مواد مناسب از جمله فعاليت‌هاي مرمتي انجام شده در اين راستا است.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: تثبیت نهایی سطوح، باززنده سازی و رسم خطوط قاب‌بندی‌ها و لچکی‌ها، احیای نقوش و هاشور زنی سطوح آثار بدنه، لکه‌گیری با رنگ مناسب و موزون سازی رنگی آیات قرآنی دور محراب از ديگر فعاليت‌هاي انجام شده براي مرمت نقاشي محراب مسجد امام سمنان است.

مسجد امام سمنان یکی از مساجد چهارایوانی دوره قاجار و نمونه ای کامل از لحاظ معماری این دوران است.

مسجد امام در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

عناصر تشکیل دهنده مسجد را ایوان‌های متعدد، شبستان‌های وسیع، حجره‌ها و کاشیکاری‌های زیبا و هفت رنگ تشکیل می‌دهد.

ارتفاع ایوان غربی مسجد امام 5/19 متر است و بزرگتر از ایوانهای دیگر مسجد ساخته شده و مزین به کاشی‌کاری‌ها و کتیبه‌های کوفی بنایی و ثلث است.

ارتفاع ایوان شرقی 18/5 متر، ارتفاع دو ایوان رو به شمال و رو به جنوب هر یک 11متر است. در بالای همه ایوانها سوره های مبارک قرآنی و اسم خاقان فتحعلی شاه و تاریخ بنا برروی کاشی نقش بسته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها