خبرهای داغ:
عضو گروه تفحص سیره شهدای قم در گفت وگو با بسیج؛

روایت و بازخوانی حماسه شهدا راهکار ترویج فرهنگ دفاع مقدس است

عضو گروه تفحص سیره شهدای قم گفت: روایت و بازخوانی حماسه جاویدان شهدا یک راهکار و شیوه تأثیرگذار در ترویج فرهنگ دفاع مقدس در جامعه است.
کد خبر: ۸۵۱۵۹۷۹
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸

حجت‏ الاسلام والمسلمین جواد قرائی از یادگان دوران دفاع مقدس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سمنان در حاشیه برگزاری همایش دانش آموزی با عنوان«رهروان شهید فمیده» روایتگری برای شهدا را یک افتخار دانست و اظهار داشت: سخنرانی، وعظ و خطابه، هنرهای نمایشی تئاتر و سینما، اجرای سرودهای حماسی و روایتگری از جمله شیوه های انتقال مفاهیم عمیق و ارزشمندی همچون ایثار و شهادت به نسلی است که دوران دفاع مقدس را درک نکرده اند.

وی با بیان اینکه بازخوانی حماسه شهدا و ایثارگران و جانبازان در حقیقت بذل یاد و خاطرات در قلب مخاطبان است، افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب «زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست»؛ و باید گفت روایتگری روزهای دفاع مقدس یکی از اثرگذارترین شیوه های انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به نسل جوان و نوجوان امروز است.

بازخوانی و روایتگری؛ فرهنگ دفاع مقدس را زنده نگه می دارد

این عضو گروه تفحص سیره شهدای قم با بیان اینکه راوی پروری یکی از اهداف مهم گروه تفحص سیره شهدا از میان جوانان و نوجوانان و علاقمندان به این حرفه است تا جانفشانی شهدا به نسل های بعدی انتقال یابد، عنوان کرد: بیش از هزار و 300 سال از حادثه کربلا می گذرد و آنچه باعث ماندگاری این حادثه انسان ساز در طول تاریخ شده است انتقال فرهنگ عاشورا نسل به نسل و سینه به سینه بوده است.

حجت الاسلام قرائی اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب باید فرهنگ دفاع مقدس همچون فرهنگ عاشورا بدون کم و کاست زنده نگاه داشته شود و این امر به غیر از طریق پردازش محتوا و بازخوانی و روایتگری فرهنگ ایثار و شهادت میسر نخواهد شد.

راویان حاضر به یراق در خدمتگذاری به شهدا

وی یکی از اقدامات دیگر گروه تفحص سیره شهدا در فرهنگ سازی و ترویج ارزش ها و آرمان های دوران هشت ساله دفاع مقدس را اعزام مبلغ به اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور، توزیع فلش کارت با موضوع و محوریت پیام شهدا، فیلم و ... برشمرد و گفت: راویان سیره شهدای قم در طول سال در مناسبت هایی همچون هفته دفاع مقدس، هفته بسیج، ایام عید نوروز با همراهی کاروان های راهیان نور و حضور در مناطق عملیاتی، 12 فروردین، روز ارتش، سوم خرداد حماسه فتح خرمشهر و به عبارتی در تمام ایام سال در خدمت به شهدا حاضر به یراق است.

بصیرت افزایی نیاز ضروری جامعه کنونی

این عضو گروه تفحص سیره شهدای قم با اشاره به جنگ نرم دشمنان علیه ملت ایران به ویژه جوانان و نوجوانان این مرز و بوم اسلامی بیان کرد: بی بصیرتی بی شک مشکل ملت های بزرگ در طول تاریخ بوده است؛ بنابراین باید بصیرت را در نسل امروز ارتقا بخشیم که اسیر تبلیغات رنگ و لعاب دار دشمنانی که در کمین نشسته اند و منتظر فرصتی برای ترویج افکار باطل و انحرافی خود در جامعه ما هستند، نشوند.

حجت اسلامی قرائی با تأکید بر آشنایی جوانان با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی افزود: توجه به دین، حجاب، اصالت های اخلاقی انسانی را می توان در اشکالی که بر روی سنگ نوشته های تخت جمشید نقش بسته دید و به جهانیان اثبات کرد که این فرهنگ اسلامی ایرانی قدمتی به درازای تاریخ دارد و اصیل و ریشه دار است و چنین فرهنگی هرگز از بین نخواهد رفت.

وی با تأکید بر اینکه باید در انتخاب شیوه تبیین فرهنگ به مخاطبان امروزی دقت و توجه ویژه ای داشت، افزود: اگر می خواهیم کلاممان در مخاطب اثرگذار باشد باید از شیوه های ارشادی با زبانی لین و نرم استفاده کنیم همانگونه که توصیه پیامبر رحمت و مهربانی نیز همین بوده است؛ بنابراین شیوه امر و نهی و باید و نباید امروز مثمر ثمر نیست.

خاطرنشان می شود: همایش "رهروان شهید فهمیده" به عنوان هفتمین برنامه از ویژه برنامه های کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان در پنجمین روز برگزاری این رخداد عظیم فرهنگی با حضور حدود 2 هزار و 500 دانش آموز دختر دبیرستانهای شهر سمنان به همراه قرائت زیارت امام رضا(ع)، روایت گویی، اجرای برنامه توسط گروه فرهنگی - نمایشی و اجرای تصنیف شهید و امام زمان(عج) در سالن ورزشی غدیر سمنان برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها