خبرهای داغ:
شاه امیریان
عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس گفت: استراتژی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، راهبردی ناشی از یک انتخاب نیست بلکه به دلیل وجود یک ضرورت است.
کد خبر: ۸۵۱۶۵۵۷
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، جعفر قادری، منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در همایش هم‌اندیشی تخصصی بسیج سازندگی که در سالن جلسات مجتمع امام علی(ع) سپاه فجر فارس برگزار شد، گفت: استراتژی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، راهبردی ناشی از یک انتخاب نیست بلکه به دلیل وجود یک ضرورت است.

وی افزود: با توجه به مشکلات طبیعی، محدودیت‌ها و شرایط آب و هوایی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها ناچار به انتخاب این راهبرد هستیم و از سوی دیگر بحث مقاوم‌سازی اقتصاد تنها بحثی نیست که در کشور ما مطرح باشد و ممکن است شدت و بحث آن در کشورهای مختلف متفاوت باشد اما بیشتر کشورها درگیر آن هستند.

قادری بیان کرد: در سال 1353 که قیمت نفت 4 برابر شد بسیاری از کشورهایی که مصرف کننده عمده نفت بودند به این نتیجه رسیدند که راهی جز کاهش وابستگی به نفت ندارند و تلاش کردند تا با سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های نوین این مشکل را حل کنند.

اجرای اقتصاد مقاومتی، ضرورت اعتقادات و باورهای دینی ماست

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما هم به دلیل اعتقادات دینی و تضادهای سیاسی که با کشورهای استکباری داریم راهی جز اتکا به توانمندی‌های درون نداریم ولی در عین حال تعامل با بیرون هم مدنظر داریم.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم نگاه‌ها و باورهای خود را در سطح منطقه و جهان دنبال کنیم، اقتصاد ما نمی‌تواند شکننده و وابسته به بیرون باشد زیرا وابستگی اقتصادی می‌تواند وابستگی را در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی به همراه دشاته باشد ولی اگر بتوانیم در حوزه‌های اقتصادی حداقل‌ها را در کشور تأمین کنیم و کالاهای استراتژیک و نیازهای ضروری در داخل کشور تأمین کنیم، در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز با قدرت و قوام بیشتری می‌توانیم از نگاه‌ها و باورهای دینی خود دفاع کنیم و بر این اساس انتخاب و دنبال کردن راهبرد اقتصاد مقاومتی برای ما ضرورت است.

اشاره به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی

قادری با اشاره به مؤلفه‌های این نوع اقتصاد بیان کرد: مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را مقام معظم رهبری مطرح فرمودند و این راهبرد، متکی بر علم و دانش است و باید در حوزه‌های مختلف از یافته‌های علمی نهایت استفاده را ببریم چون اگر می‌خواهیم متکی به توانمندی‌های داخلی باشیم نمی‌توانیم بدون علم و دانش این و ابستگی‌ها را کم کنیم.

اقتصاد مقاومتی، راهبردی هماهنگ با برقراری عدالت اجتماعی است

منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، اقتصاد مقاومتی را راهبردی هماهنگ با برقراری عدالت اجتماعی عنوان کرد و گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور سرمایه اجتماعی است و یک کشور اگر نتواند سرمایه‌های اجتماعی خود را تقویت کند، نمی‌تواند موفق عمل کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یکی از مؤلفه‌های توجه به سرمایه اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی است، به فعالیت‌های بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: اقداماتی که در بسیج سازندگی در راستای اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود که بیشتر جهت‌گیری آن‌ها به سمت مناطق محروم است تا ظرفیت‌های آن‌ها بارور شود، در حقیقت اقدامی در جهت برقراری عدالت اجتماعی است.

قادری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم بحث مهاجرت‌های بی رویه به شهرهاست و هرچقدر امکانات بیشتری در شهرها قرار دهیم اگر این رشد جمعیت و مهاجرت به سمت شهرها ادامه یابد، مسلماً امکانات نیز پاسخگو نیست.

باید تمرکز و تکیه بر توانمندی‌های مناطق صورت گیرد

عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در شرایطی که با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم ناچار به  اجرای شیوه‌های تولیدی هستیم، گفت: در حقیقت بحث تمرکز و تکیه بر روی توانمندی‌های مناطق باید صورت گیرد زیرا هر منطقه‌ای برای خود ظرفیت و پتانسیل دارد به عنوان مثال منطقه‌ای در بحث معادن، کشاورزی شیلات، فعالیت‌های مرتبط با نفت و گاز، گردشگری و غیره مفید است که باید این توانمندی‌ها شناسایی شوند.

وی اظهار کرد: نکته دیگری که در استراتژی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار می‌گیرد این است که این راهبرد تنها به بحث تولید توجه نمی‌کند، بلکه بحث مصرف نیز مدنظر است و در این راهبرد روی آوردن به مصرف کالاهای داخلی باید صورت گیرد.

به گفته وی، اگر بیشتر مردم را درگیر تولید کنیم و خود آن‌ها در جریان تولید سهم داشته باشند، قطعاً دیگر وارد جریان وارادت نمی‌شوند و می‌دانند که کالاها را نیروی داخلی تولید کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهیم فرهنگ مصرف کالاهای داخلی نهادینه شود، باید تولید را به تمام نقاط کشور ببریم

قادری با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم فرهنگ مصرف کالاهای داخلی را در کشور نهادینه کنیم باید تولید را به اقصی نقاط کشور بکشانیم، گفت: یکی از اهدافی که برای سهام عدالت پیش بینی شده بود صرفاً تقویت بنیه اقتصادی مردم نبود بلکه هدف این بود که مردم سهامدار شوند و خود را به عنوان مالک تولیدس تصور کنند و این زمینه را برای مصرف کالای داخلی فراهم کند.

منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه خواستار توجه به کارآفرینان شد و گفت: ما در جامعه گروه‌هایی داریم که کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری، ابتکار و سرمایه انسانی دارند ولی سرمایه فیزیکی و مایل ندارند لذا باید نهادهایی که درگیر پیگیری استراتژی اقتصاد مقاومتی هستند، در کنار این افراد قرار گیرند.

لزوم انجام تمرکززدائی در بحث سرمایه‌گذاری در کشور

وی همچنین، بر لزوم انجام تمرکززدائی در بحث سرمایه‌گذاری در کشور تأکید کرد و گفت: کشورهای پرجمعیتی مانند چین و هند صرفاً متکی به واحدهای بزرگ  تولیدی نیستند بلکه تولیدات خود را به صورت فرایندی تعریف می‌کنند که در بخش‌های کوچکی تولید و نهایتاً در یک مجموعه مونتاژ می‌شود لذا ما نیز می‌توانیم از این روش استفاده کنیم.

قادری در پایان بیان کرد: اکنون در آستان تدوین برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی هستیم لذا مسئولان می‌توانند کمک کنند تا احکامی را در برنامه ششم مدنظر قرار دهیم که مستند و تعیین مسیری برای بودجه‌های سالیانه باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها