خبرهای داغ:
معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره):

سبک زندگی عمومی‏ ترین و اثرگذارترین جبهه جنگ نرم است

معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه دشمنان از هنرهای بی‏ زبان انتقال پیام بهره می‏ برند، گفت: سبک زندگی عمومی‏ ترین جبهه جنگ نرم است؛ بنابراین نباید نسبت سبک زندگی اسلامی دچار غفلت شویم.
کد خبر: ۸۵۱۹۰۸۴
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در سمنان، حجت‏ الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه در کارگاه سبک زندگی اسلامی ایرانی که با حضور بیش از 250 نفر از اساتید حوزه معارف اسلامی در دانشگاه‏ ها و مدارس علمیه استان در تالار دانش دانشکده علوم انسانی سمنان برگزار شد، اظهار داشت: تعاریف مختلف و متعددی از منظرهای گوناگون در خصوص واژه سبک زندگی توسط جامعه‏ شناسان و روانشناسان و اهل فن تبیین و ارائه شده است و بدین ترتیب می‏ توان از منظرهای گوناگون در این مورد به بحث و مداقه پرداخت.

وی با اشاره به رویکردهای سه‏ گانه در تعریف سبک زندگی افزود: در نخستین رویکرد، رویکرد جامعه‏ شناسانه متأثر از اندیشه‏های «گئورک زیمل» و «ماکس وبر» که در این رویکرد سبک زندگی به مثابه طبقه و هویت اجتماعیی تعبیر و در رویکرد دوم یعنی روانشناسانه که متأثر از اندیشه‏ های آلفرد آدلر است؛ سبک زندگی به مثابه شخصیت و منش تعریف شده است.

كارشناس تاريخ اسلام و مسائل فرهنگي اضافه کرد: سومین رویکرد با عنوان رویکرد جامعه‏ نگر که تعریف مورد قبول ما نیز هست سبک زندگی را مجموعه‏ ای از رفتارهای نهادینه شده فردی و اجتماعی تعریف کرده‏ اند که این رویکرد مبتنی بر الزامات و لوازماتی از قبیل هویت سه لایه‏ ای انسان مشتمل بر باورها، ارزش‏ها و کنش‏ها و گستره سبک زندگی به وسعت همه رفتارهای نهادینه شده فردی و اجتماعی انسان است.

حجت‏ الاسلام والمسلمین شریفی با بیان اینکه هویت سه لایه‏ای انسان همانطور که گفته شد مبتنی بر باورها، ارزش‏ها و کنش‏ هاست، اظهار داشت: اگر خدا را باور داشته باشیم ارزش‏ها را طور دیگری سامان می‏ دهیم و بدین ترتیب کنش‏ها و رفتارهای مان نیز به نحو مطلوب و متعالی ظهور و بروز می‏یابد و به عبارت دیگر باید گفت سبک زندگی هر فرد آیینه هویت باطنی او است.

وی با بیان اینکه سبک زندگی انسان‏ها ناظر به رفتارها و کنش‏ها است، افزود: کنش‏ها محصول منش و بینش افراد هستند؛ بنابراین اگر کنش‏ها متناسب با باورها و ارزشها نباشد؛ نشان‏ دهنده شکاف اساسی بین رفتار، ارزش و باور افراد است که به نابودی ارزش‏ ها و به زمین خوردن باورها منتهی می‏ شود و چنین وضعیتی بسیار نگران‏ کننده است.

معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه رفتارها سطح باورها و ارزش‏ های جامعه را تعیین می‏کنند، گفت: گستره سبک زندگی بسیار وسیع است و از نوع لباس و آراستگی ظاهری تا معماری، شهرسازی، موسیقی، نحوه گذراندن اوقات فراغت، مصرف، مد و مدل، معاشرت، معیشت و هر آنچه را که تصور کنیم در بر می‏گیرد؛ چرا که سبک زندگی به وسعت همه رفتارهای نهادینه شده فردی و اجتماعی انسان است؛ بنابراین دایره شمول گسترده‏ای دارد.

حجت‏ الاسلام والمسلمین شریفی بیان کرد: سبک زندگی اقناعی است برخلاف تصور عده‏ ای که آن را تحمیلی فرض می‏ کنند و مقوله نظامی و انتظامی نیز نیست هر چند می‏ تواند در خدمت این دو باشد و همچنین پیدایش و زوال سبک زندگی تدریجی است؛ بدین مفهوم که تغییر یک فرهنگ زمان بر است و حوصله و هزینه می‏ خواهد.

وی مهمترین عوامل شکل‏ دهنده سبک زندگی را برشمرد و گفت: باورها و ارزشها، امیال، غرایز و عواطف فردی، محیط اجتماعی، شرایط اقتصادی، سیاسی و نوع حاکمیت و شرایط اقلیمی از جمله مهمترین عوامل شکل‏ دهنده سبک زندگی به شمار می‏ آیند.

حجت‏ الاسلام والمسلمین شریفی با تأکید بر اینکه امروز دشمنان از هنرهای بی‏ زبان انتقال پیام در جنگ نرم بهره می‏برند، اظهار داشت: موسیقی، پوشش غربی، معماری و شهرسازی، مصرف‏گرایی و تغییر میل و سلیقه از جمله این هنرهای بی زبان انتقال پیام در جنگ نرم است و در چنین شرایطی باید مراقب سبک زندگی ایرانی اسلامی‏ مان باشیم و دچار غفلت نشویم و حواسمان جمع باشد که دشمنان به صورت تدریجی آنچه را که می‏خواهند در غفلت ما به دست نیاورند.

بر اساس این گزارش؛ کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی به همت و تلاش سازمان بسیج اساتید استان سمنان برگزار شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها