خبرهای داغ:
شهید مقدس‌ترین واژه تاریخ؛

شهید حاج«صادق حق‌گویان» شهید شاخص سال 94 اصناف کشور

کد خبر: ۸۵۲۵۶۲۹
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
شهید مقدس‌ترین واژه تاریخ است که تا ابدیت جاودان می‌ماند، فریادگری که صدای آن از برگ برگ تاریخ برای بیدار کردن خفتگان به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، شهادت واژه‌ای است بیکران و هدیه‌ای از سوی خداوند که به بهترین بندگان خود عطا می‌کند آنان که خالصانه در راه او گام برمی‌دارند و جز او و رضایتش چیزی را در نظر ندارند.

جاودانگی پاداش مجاهدین فی سبیل اللهی است که با لبخند و آغوش باز سختی راه را به جان خریدند و برای حفظ دین شهد شهادت را نوشیدند.

شهید مقدس‌ترین واژه تاریخ است که تا ابدیت جاودان می‌ماند، فریادگری که صدای آن از برگ برگ تاریخ برای بیدار کردن خفتگان به گوش می‌رسد.

در مقام شهید همین بس که خداوند در قرآن کریم در آیه 169 سوره آل عمران می‌فرماید «و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون»، «و گمان مبر آنان كه در راه خدا كشته شده‌اند، مرده‌اند، بلكه آنان زنده‌اند و در بارگاه پروردگارشان بهره‌مندند».

ایثار و شهادت، سرچشمه حیات و زندگانی است و کسانی که به آن دست می‌یابند و از آن می‌نوشند تا ابد از زندگی جاوید برخوردار خواهند بود.

فرهنگ ایثار و شهادت در هر جامعه‌ای که رونق یافت آن ملت در تاریخ ماندگار شد و عظمت یافت، نباید فراموش کرد که هریک از شهدا در جامعه اثربخش و تأثیرگذار هستند چراکه می‌توانند راهنما و راهبر یک ملت به سوی سعادت واقعی باشد.

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دو مکتبی هستند که پرورش یافتگان آن راهی به ضلالت و شقاوت نداشته و در طول تاریخ سربلند و سرافراز خواهند بود و شهدا نیز در این دو مکتب چراغ‌های هدایتگری هستند که با نور خود پیروان این مکتب را از گمراهی نجات می‌بخشند.

آنچه مهم است و ضرورت آن بیش از پیش در جامعه احساس می‌شود معرفی این چراغ‌های هدایتگر و روشنی‌بخش به نسل امروز است، هنوز هم با گذشت سال‌ها از عمر انقلاب اسلامی دشمنان به انواع و اقسام راه‌ها و روش‌ها متوسل می‌شوند تا پایه‌های آن را سست کنند اما غافل از اینکه تلاش آنان راه به جایی ندارد چراکه پایه و اساس انقلاب ایران، اسلامی بوده و فرهنگ آن ایثار و شهادت است.

در سال‌های اخیر نیز یک حرکت فرهنگی با عنوان معرفی شهدای شاخص در سطح کشور و به تبع آن در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها آغاز شده که می‌تواند در آشنایی نسل جوان و نوجوان با شهیدان والا مقام، این حماسه‌های همیشه جاوید تاریخ بسیار اثرگذار باشد.

تمام دستگاه‌ها و مردم باید در نشر این ارزش‌ها پیشگام باشند چراکه گاه شاهد کوتاهی‌هایی در این زمینه هستیم بطوری که برخی شهدا حتی در شهر و محله خود نیز غریب و مهجور مانده‌اند.

شهدای همدان نیز به تعبیر مقام معظم رهبری «جزو برجسته ترین‌ها هستند» و از سال 91 معرفی شهید شاخص استان در دستور کار قرار گرفت و شهید حاج ستار ابرهیمی در سال91، شهید حسن صوفی در سال 92، سردار شهید چیت‌سازیان در سال 93 و امسال نیز سردار شهید حسن ترک به عنوان شهدای شاخص استان همدان معرفی شدند.

با توجه به معرفی شهدای شاخص از سال 89 در سطح کشور هر یک اقشار بسیج نیز به معرفی شهدای شاخص خود می‌پردازند که بسیج اصناف نیز در این راستا هر ساله یکی از شهدای شاخص خود را به عنوان شهید شاخص کشوری معرفی می‌کند.

از سال 89 تا 93 به ترتیب شهیدان عراقی، لاجوردی، امانی، طیب و هاشمی به عنوان شهید شاخص بسیج اصناف معرفی شدند که همگی از تهران بودند و امسال برای نخستین بار شهید حاج«صادق حق‌گویان» به عنوان شهید شاخص بسیج اصناف از همدان معرفی شد.

با توجه به معرفی شهید حاج«صادق حق‌گویان» از همدان به عنوان شهید شاخص بسیج اصناف کشور با مسئول سازمان بسیج اصناف استان همدان به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

*عدم معرفی و اطلاع‌رسانی در خصوص سیره شهدا بزرگ‌ترین ظلم در حق جوانان است

شکری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: شهیدان با گذشتن از جان خویش در راه اسلام و ارزش‌های انقلاب درس‌های بزرگی برای تمام دوران‌ها داشتند.

وی افزود: تبعیت از ولی‌فقیه، ایثار، از خودگذشتگی، ایستادگی و سرفرود نیاوردن در برابر خواسته‌های دشمنان و... از ویژگی‌ها و خصوصیات تک تک شهدا در دوران انقلاب و دفاع مقدس است.

مسئول سازمان بسیج اصناف استان همدان با تأکید بر معرفی شهدا در جامعه تصریح کرد: باید در راستای معرفی الگوهای برتر به نسل جوان بیشتر تلاش کنیم.

وی با اشاره به معیارهای انتخاب شهدای شاخص بیان داشت: در سال جاری نیز پس از بررسی‌ها و در نظر گرفتن معیارها شهید حاج «صادق حق‌گویان» از همدان به عنوان شهید شاخص بسیج اصناف در کشور معرفی شدند.

شکری با بیان اینکه هر کاری برای شهدا انجام دهیم کم است، اضافه کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری امروز زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.

*شناسایی بیش از 400 شهید اصناف در استان همدان

مسئول سازمان بسیج اصناف استان همدان اظهار داشت: شهید حق‌گویان پدر سه شهید بود که سرانجام خود نیز در بمباران انبار نفت همدان در سال 65 دعوت حق را لبیک گفت و به مقام والای شهادت نائل آمد.

وی با اشاره به شناسایی بیش از 400 شهید اصناف در استان همدان به همت اتاق اصناف افزود: عدم معرفی و اطلاع‌رسانی در خصوص سیره شهدا بزرگ‌ترین ظلم در حق جوانان است.

شکری تأکید کرد: ما باید به عنوان رابط بین نسل جنگ و نسل جوان در راستای معرفی شهدا ونشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های انقلاب وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و در این زمینه کوتاهی کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص معرفی شهدای اصناف همدان ابراز داشت: تهیه کتاب و بروشور و ساخت فیلم از زندگینامه شهدا، برگزاری یادواره‌های شهدا و... از جمله این اقدامات بوده است.

گفتنی است؛ شهید حاج «صادق حق گویان»، پدر سه شهید دفاع مقدس، «قندریز» ـ قندسازـ بوده و قبل از انقلاب با شهید مدنی در مبارزات علیه رژیم ستم شاهی فعالیت داشته و حتی در مقطعی نیز به واسطه همین فعالیت‌ها بازداشت می‌شود.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی باز هم دست از حمایت از انقلاب بر نمی‌دارد و با روانه کردن دو تن از فرزندانش به جبهه‌های حق علیه باطل آنها را در راه اعتلای اسلام و حفظ و حراست از میهن عزیزمان قربانی می کند تا از ثمره خون این جوانان، نهال انقلاب به درختی تنومند در برابر حوادث روزگار تبدیل شود. البته قبل از انقلاب نیز یکی دیگر از فرزندانش در راه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به شهادت رسیده بود.

شهید اول خانواده، «محمدحسن حقگویان» است که از جمله جوانان مذهبی و انقلابی شهر دارالمجاهدین بود که در چهارم شهریور ماه 57 چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بعد از افطار عازم مأموریت انهدام ساختمان ساواک همدان می شود. اما در حین مأموریت از طرف عوامل وقت شهربانی شناسایی و تعقیب می شود که در این هنگام از پشت گلوله ای به ران او اصابت می کند اما به علت ممانعت عوامل شهربانی از کمک کردن رهگذاران به وی در حالی که خونریزی داشت، در حالت تشنگی شهید می شود.

«احمد حقگویان» شهید دیگر این خانواده است که وی نیز بازاری و از طلاب حوزه علمیه همدان بوده که در عملیات شرق بصره در سال 62 در حالی که بر اثر اصابت خمپاره، تانک شعله ور شده بود، می سوزد و بدین شکل او نیز به مقام رفیع شهادت نائل می آید.

«محمدرضا حقگویان»، شهید دیگر این خانواده هم از دانش آموزان بسیجی دبیرستان بود که در عملیات کربلای 4 به برادران شهیدش می پیوندد.

ولی نحوه شهادت پدر خانواده، حاج «صادق حقگویان» به نحوی دیگر رقم خورد به گونه ای که وقتی برای تشکر از حضور بستگان در مراسم شهید «محمدرضا» با اتوبوس عازم قم شده بود در بین راه زمانی که اتوبوس برای سوختگیری در پمپ بنزین توقف کرده بود، در اثر بمباران هوایی پمپ بنزین توسط هواپیماهای بعثیان عراقی، اتوبوس آتش می‌گیرد و حدود 50 نفر از جمله «صادق حق گویان» به شهادت می رسند.

به مناسبت شهادت این پدر فداکار که با جان و مال خود در راه این انقلاب و کشور جهاد کرد، مستندی درباره زندگی وی ساخته شده و علاوه بر آن کتابی نیز در همین زمینه در حال نگارش است.

----------------

گزارش از مریم صابری یگانه

----------------

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار