خبرهای داغ:
مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه صنعتی شاهرود

بي اعتمادي دو سويه دانشگاه و صنعت/ تفاهم نامه هاي همكاري موجب ايجاد تصميمات عملياتي شود

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: دانشگاه سطح صنعت را پایین می داند به همین دلیل رغبتی به همکاری با آن ندارد؛ زیرا دانشگاه بر روی علوم و تکنولوژی های جدید متمرکز است و دغدغه اصلی صنایع كه همانا مشکل مالی و ارتباط با دانشگاه است را در مرحله بعدی معرفی کردند.
کد خبر: ۸۵۲۸۷۹۳
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، قلی زاده طارمی در نشست کارگروه علمی پژوهشی مجمع بسیج شهرستان و اولین جلسه خانه نخبگان بسیج که با حضور اعضا و صاحب نظران و نخبگان دانشگاهی و صنعتی و ادارات و نهادهای مربوطه در سالن همایش های دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزار شد در سخنانی با استقبال از تشکیل این کارگروه برای همگرایی بیشتر میان صنعت و دانشگاه بیان کرد: تا زمانی که اساتید مانند پزشک در دانشگاه ها منتظر بنشینند تا صنعت بیمار به آنها مراجعه کند اتفاقی نمی افتد و شرایط به همین منوال باقی می ماند.

وی افزود: جلسات این کارگروه باید در صنایع و محیط صنعت برگزار شود؛ زیرا در دانشگاه تصمیمات انتزاعی می شود و با واقعیت های صنعت فاصله دارد.

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه صنعتی در ادامه خاطرنشان کرد: امضاي تفاهم نامه ها و تشکیل کارگروه ها برای آغاز و باز کردن راه مؤثر است به شرطی در این مرحله متوقف نشود و موجب ایجاد تصمیمات عملیاتی شود.

وی با اشاره به راهکارهای بسیار مؤثر که برای این هدف مطرح شده است، تصریح کرد: طرح صنعت است تا اساتید وارد صنعت شده و مستقیم با صنایع ارتباط برقرار کنند به جای آنکه منتظر باشند تا صنعت به آنها مراجعه کند. این طرح در بسیج اساتید دانشگاه صنعتی در حال پیگیری است، در همین راستا بازدیدی از کوه زر انجام شده و همچنین در آینده نزدیک بازدیدی از کارخانه سیمان شاهرود هماهنگ شده است.

قلی زاده بیان کرد: مزیت این طرح این است که اساتید با صنعت بیشتر آشنا می شوند و می توانند نظریات و مشاوره های خود را همانجا در محل مطرح کنند.

وی از جمله دلایل عدم ارتباط صنعت و دانشگاه را عدم اعتماد متقابل معرفی کرد و افزود: دانشگاه سطح صنعت را پایین می داند به همین دلیل رغبتی به همکاری با آن ندارد؛ زیرا دانشگاه بر روی علوم و تکنولوژی های جدید متمرکز است و دغدغه اصلی صنایع كه همانا مشکل مالی و ارتباط با دانشگاه است را در مرحله بعدی معرفی کردند.

صنايع به دانشگاه احساس نياز نمي كنند

علی خالقی نماینده ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن استقبال از برگزاری این جلسات با هدف افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه هدف گذاری این کارگروه و مکانیزم های اجرای آن را جزو دغدغه های اصلی معرفی کرد و افزود: در دانشگاه صنعتی طرحی در حال بررسی است که بر اساس آن اساتید به صورت سازمان یافته در صنایع درون سازمانی و برون سازمانی حضور پیدا می کنند و هدف اصلی این طرح این است که تصمیمات مربوط به صنعت در داخل خود صنعت گرفته شود.

وي همچنین تصریح کرد: صنایع در داخل شهرک های صنعتی به دانشگاه احساس نیاز نمی کنند در صورتی که در خط تولید این کارخانه ها مشکلات زیادی وجود دارد که توسط صاحبان صنایع شناخته نمی شود.

نماینده دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی قطعاً از این طرح و کارگروه حمایت می کند و برای رفع مشکلات صنایع آمادگی دارد از تمام پتانسیل خود استفاده کند.

بهرام حیدری نماینده شرکت کاوش اندیشان سپهر، این شرکت را از شرکت های های تکنولوژی، موجود در شهرستان شاهرود معرفی کردند که محصولاتی برای خودرو سازان تولید میکند که تنها در چند کشور تولید میشود و تکنولوژی های مورد استفاده در این شرکت به هیچ وجه در ایران نیست، و خط تولید این شرکت به روزترین تکنولوژی است که از سوئد وارد شده است.

حیدری افزود: از سال 1380 که این شرکت در شهرک صنعتی شاهرود مستقر است سالانه تعداد زیادی کارآموز جذب می کند ولی تا کنون هیچکدام از اساتید برای بررسی وضعیت کارآموزان خود مراجعه نکردند و این را یک آسیب معرفی کردند.

ایشان همچنین بیان کرد: تاکنون رغبتی از سوی دانشگاه ها برای بازدید از این کارخانه دیده نشده در صورتی که سالی 5 تا 6 بازدید از سوی هنرستان ها از این کارخانه انجام میشود.

وی همچنین اعلام آمادگی کردند که پروژه های صنعتی برای دانشگاه ها تعریف کنند و حتی حمایت مالی و فنی نیز از این پروژه ها انجام دهند.

لزوم همدلي ميان صاحبان صنايع و دانشگاهيان

در ادامه سید حسین بیطرف کارشناس ارشد طرح و تولید در هنر لزوم همدلی میان صاحبان صنایع و دانشگاهیان را شرط موفقیت این کارگروه معرفی کرده وافزود: برای ایجادانگیزه در میان صنایع باید دانشگاه امتیازاتی را پیش بینی کند. ایشان همچنین نگاه صرف اقتصادی دانشگاه به صنایع را از دیگر مشکلات بر شمردند. مهندس بیطرف بررسی وضعیت ارتباط صنعت با دانشگاه در سایر شهرستان ها و استان هارا نیز موثر دانست.

لزوم ايجاد نگاه جامع اساتيد و معلمان از مدرسه تا دانشگاه

حسین گرزین مسئول مرکز راهبردی سپاه ناحیه شاهرود ضمن تشکر از حضور افراد در این جلسه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در تبیین شاخصه های اساتید، بر لزوم ایجاد نگاه جامع در اساتید و معلمان در تمامی مقاطع فنی و حرفه ای ، مدارس و دانشگاه ها تاکید کرد.

وی عدم مشخص بودن هدف در آموزش را به عنوان یکی از مشکلات معرفی كرد.

مسئول مرکز راهبردی سپاه ناحیه شاهرود برگزاری همایش با حضور اساتید و مسئولان را برای افزایش همگرایی صنایع و دانشگاها موثر دانست.

صنايع تمايلي به برقراري ارتباط با دانشگاه ها را ندارند

حسن علیداقی از بسیج مهندسین عدم ایجاد اطمینان در صنایع توسط دانشگاه ها و عدم تمایل صنایع به برقراری ارتباط با دانشگاه ها را از مشکلات اصلی معرفی کردند و راه حل آن را فعال تر شدن کار گروه علمی برای ایجاد اعتماد درمیان صنایع و معرفی ظرفیت های صنایع و دانشگاه و معرفیاساتید مجرب در غالب تیم های علمی و فنی به صنایع بیان کرد.

وي همچنین ایجاد پشتوانه اجرایی برای این کارگروه توسط مسئولین و گذر از مباحث تئوری و اجرایی شدن تصمیمات را از شرط های موفقیت این کارگروه معرفی کرد.

استفاده از ظرفيت آزمايشگاه هاي دانشگاه هاي شاهرود به عنوان آزمايشگاه همكار

سعید عربشاهی نماینده سازمان نظام مهندسی شاهرود ضمن استقبال از تشکیل این کارگروه بیان کرد: از جمله بالاترین پتانسیل های صنعتی نیروی متخصص بعد از خروج از دانشگاه ها در سازمان نظام مهندسی حضور پیدا می کنند که در واقع محل تلاقی مباحث تئوریک و آکادمیک با مباحث عملی است،به همین دلیل اشکالات در سیاست گذاری های کلان دانشگاهی به خوبی در این مجموعه خود را نشان می دهد، از جمله عدم تخصص افرادبه انجام کارهای عملی یا عدم پرورش تکنسین های مجرب و توانمند و سرمایه گذاری صرف بر روی تحصیلات تکمیلی است

عربشاهی اعلام آمادگی کرد در صورت تمایل دانشگاه شرایطی را فراهم آورند که از ظرفیت آزمایشگاه های دانشگاه های شاهرود به عنوان آزمایشگاه همکار استفاده شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها