خبرهای داغ:
با حضور باستان شناسان ايراني و فرانسوي؛

کاوش در محوطه پارينه سنگي ميرك سمنان آغاز شد

سرپرست هیأت کاوش در محوطه میرک از آغاز مرحله جديد كاوش در محوطه پارينه سنگي ميرك سمنان با حضور باستان شناسان ايراني و فرانسوي خبر داد.
کد خبر: ۸۵۳۶۲۱۸
|
۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، حامد وحدتي نسب صبح امروز و در جمع خبرنگاران استان سمنان اظهار داشت: دومین فصل از طرح بررسي‌هاي پارينه سنگي شمال كوير مركزي با کاوش در محوطه میرک سمنان با هدف بازسازی اقلیمی، رسوب شناسی، تدوین نحوه شکل گیری محوطه و ارائه گاه نگاری قطعی با همکاری متخصصین مرکز ملی علوم کشور فرانسه شروع شده است.

دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در این فصل از طرح، كار گمانه زنی در محوطه میرک براي مشخص شدن زوایای تاریک این بخش از جغرافیای ایران در ادوار پارینه سنگی انجام مي‌شود.

وحدتی نسب گفت: محوطه‌های میرک و دلازیان که به نام تپه های میرک ودلازیان نیز خوانده شده اند، نخستین بار در جریان بررسی‌های باستان شناختی استان سمنان در سال 1364 خورشیدی شناسایی و معرفی شدند.

این باستان شناس اظهار داشت: در سال 1387 برای نخستین بار نمونه برداری تصادفی و روستایی از سطح محوطه دلازیان انجام گرفت و نتایج این پژوهش مقدماتی در کنگره باستان شناسی خاورمیانه کهن در دانشگاه ساپیانزای رم ارائه شد.

وي گفت: در سال 1388 نيز با صدور مجوز بررسی کامل این منطقه جغرافیایی، تیم کاوش به مدت یک ماه به شناسایی، نمونه برداری روشمند و طبقه بندی آثار به دست آمده از میرک و دلازیان پرداختند.

وحدتي نسب افزود: نتایج حاصل از این فعالیت میدانی که در قالب چندین مقاله،سخنرانی و پایان نامه به چاپ رسیده حاکی از آن است که میرک به لحاظ نوع و پراکنش دست افزارها و همچنین ابعاد محوطه در زمره یکی از بزرگترین محوطه های روباز پارینه سنگی در ایران و چه بسا خاورمیانه است.

وي با اشاره به اینکه تخمین های ابتدایی حاکی از وجود بالغ بر صدها هزار تا يك ميليون قطعه سنگ بر روی سطح است، تصریح کرد : از منظر گاهنگاری و با توجه به حضور شاخص‌های ادوار مختلف پارینه سنگی، میرک دارای بیشترین استقراراز دوران پارینه سنگی میانی (حدود 250 هزار تا 40 هزار سال پیش) و همچنین پارینه سنگی جدید (حدود 40 هزار تا 18 هزار سال پیش) بوده است .

وي افزود: محوطه میرک دلازیان بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.

کاوش این فصل در محوطه میرک سمنان با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری كشور آغاز شده و تا بيست و سوم تيرماه ادامه دارد.

در اين فصل از كاوش دكتر "ژيل بريون" متخصص انسان شناسي پيش از تاريخ و دكتر" ژامه" متخصص زمين- باستان شناسي از موسسه علوم كشور فرانسه و تعدادي از باستان شناسان زبده كشوري، دكتر وحدتي نسب را همراهي مي‌كنند.

در پايان اين نشست خبري ، خبرنگاران از محوطه ميرك سمنان بازديد كردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها