خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

تهیه بانک اطلاعاتی جامع بناهای تاریخ و مذهبی ضروری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: تهیه بانک اطلاعاتی جامع بناهای تاریخی و مذهبی این استان موجب می‌شود بسیاری از سرنخ‌های مرمتی در دسترس باشد.
کد خبر: ۸۵۳۷۶۰۵
|
۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین ، محمدعلی حضرتی‌ها در نشست مشترک مدیران کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین که ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل اوقاف این استان برگزار شد، اظهار کرد: در برخی از بناها مانند مسجد جامع قزوین و امامزاده حسین (ع) با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: با وجود اینکه می‌شد در سال‌های قبل به نوعی با مداخله‌های سازنده و بازدارنده برخی از اتفاقات رخ ندهد، فرونشست زمین موردی بود که قابل بازدارندگی نبود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: اگر همین منوال ادامه یابد شاید تا دو سال آینده گنبد مسجد جامع فرو ریزد و در حال حاضر ایوان‌های شمالی و جنوبی آن نیز شرایط بسیار اضطراری دارند بنابراین کار در این بنا بسیار دشوار بوده و باید بدون اتلاف زمان دست به کار شد.
حضرتی‌ها ادامه داد: با همکاری یکدیگر باید تلاش کنیم این امانت‌هایی که به ما سپرده شده است را حفظ کنیم و مرحله رفع خطر را با سرعت و دقت انجام دهیم تا به گام‌های بعدی که بسیار تعیین‌کننده است، برسیم.
وی عنوان کرد: همزمان باید بحث مستندنگاری که مبنای هر تصمیم و عمل است نیز اتفاق بیفتد و اولویت‌بندی کنیم که کار را از کجا آغاز کنیم تا بناهای تراز اول و مهم‌تر که تخریب آن‌ها پیامد بیشتری دارد، دسته‌بندی شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: بانک اطلاعاتی که دریافت گزارشات فنی مربوط به بناها در دوره‌های گذشته است، مبنای ورود به هر اثر را تشکیل می‌دهد اما با ابراز تأسف باید گفت این بانک اطلاعاتی در مورد بسیاری از بناها یا اصلا وجود ندارد و یا ناقص است.
حضرتی‌ها گفت: در برخی از موارد هیئت امنای بنا ورود کرده و گزارشات به صورت مستقیم است بنابراین تمام این گزارشات باید جمع‌آوری شده و به صورت متمرکز در یک بانک اطلاعاتی نگهداری شود.
وی بیان کرد: تهیه بانک اطلاعاتی دقیق و کامل از بناهای تاریخی و مذهبی استان قزوین موجب می‌شود بسیاری از سرنخ‌های مرمتی در دسترس باشد و کار راحت‌تر پیش رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: کمیته مستندنگاری که باید بحث‌های مربوط به تهیه سوابق کار را تعیین کند نیز باید در اولویت قرار گیرد تا پس از بررسی طرح‌های مرمت و احیا، ساماندهی و توسعه بقاع متبرکه را در دستور کار قرار دهد.
حضرتی‌ها عنوان کرد: یک کمیته مشترک بین دو دستگاه اجرایی نیز باید صورت گیرد تا بتوانیم به بحث گردشگری ورود پیدا کنیم زیرا تا این امر محقق نشود، ورود به بحث گردشگری نه تنها خیلی مؤثر نیست بلکه می‌تواند خطرآفرین نیز باشد.
وی تصریح کرد: باید زمینه‌ای را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری فراهم کنیم تا متناسب با شرایط بقاع متبرکه و بناهای وقفی عمل کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: نقطه مشترک دیگری که بین دو دستگاه اجرایی وجود دارد، اقدامات آن‌ها برای جلوگیری از دست‌بردهایی است که حفاران غیرمجاز به این محوطه‌ها دارند و به این بقاع متبرکه آسیب‌های زیادی وارد کرده‌اند.
حضرتی‌ها بیان کرد: هیچ بنای تاریخی و مذهبی از دست‌برد محفوظ نیست بنابراین یگان حفاظت میراث فرهنگی باید ارتباط مستمری با اداره کل اوقاف و امور خیریه داشته باشد و هیئت امنای بقاع متبرکه نیز موارد مشکوک را سریع اطلاع‌رسانی کنند.
وی یادآور شد: امیدواریم با همکاری بیشتر دو دستگاه اجرایی بتوانیم زمینه دست‌برد حفاران غیرمجاز به بقاع متبرکه و بناهای تاریخی و وقفی را از بین برده و از این بناها حفاظت کنیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها